| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tarih Felsefesi | FEL 406 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN NEJDET ERTUĞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Onur Kabil, Arş. Gör. Bahadır Karadağ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin felsefe yapacakları tarihsel zeminde bilgi ve becerilerini artırma |
| Dersin İçeriği | Bir bilim olarak tarihin felsefesi ile insanlık tarihinin bütünü üzerine yapılan spekülasyonlar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tarihsel bilgi üzerine yorum yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Felsefi ve bilimsel sürecin göreliliği üzerine düşünür, fikir üretir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Düşünce tarihini bir bütün halinde değerlendirebilme ve tarihsel zeminde yapılan hataları ayırt edebilme becerisini kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | Felsefe ve tarih arasındaki ilişkiyi kavrar. | Anlatım, | |
| 5 | Tarihsel verinin niteliği ve değeri hakkındaki peşin hükümlerden uzaklaşır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 6 | Popülist tarih algısı yerine bilimsel tarih algısını benimser. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Antikçağ ve Ortaçağ´da Tarih Kavramı | [1] Sayfa 1-25 |
| 2 | Ortaçağ: Döngüsel tarihten çizgisel tarihe geçiş | [1] Sayfa 26-35 |
| 3 | İbn-i Haldun | [1] Sayfa 36-44 |
| 4 | Hümanizm ve Aydınlanmada Tarih Kavramı | [1] Sayfa 45-68 |
| 5 | Vico | [1] Ek 1: 261-277 |
| 6 | Herder´in Tarih Felsefesi | [1] Sayfa 69-78 ve Ek 2 |
| 7 | Kant´ın Tarih Anlayışı | [1] Sayfa 79-91 |
| 8 | Hegel | [1] Sayfa 114-128 |
| 9 | Hegel | Tekrar |
| 10 | Alman Tarih Okulu | [1] Sayfa 135-145 |
| 11 | Dilthey | [1] Sayfa 179-199 |
| 12 | Pozitivist ve Marksist Tarih Anlayışları | [1] Sayfa 150-157 |
| 13 | 20. Yüzyıla Genel Bir Bakış | [1] Sayfa 206-226 |
| 14 | Varoluşcu, Yapısalcı, Neopozitivist ve Hermeneutik Tarih Anlayışları | [1] Sayfa 232-253 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Doğan Özlem, Tarih Felsefesi, İstanbul 2001. |
| Ders Kaynakları | [2] Augustinus, Vico, Kant, Herder, Hegel, Marks ve diğer tarih felsefesi üzerine görüşleri olan filozofların eserler |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. | ||||||
| 2 | Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. | ||||||
| 3 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. | ||||||
| 4 | Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. | ||||||
| 5 | İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. | ||||||
| 6 | Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. | ||||||
| 7 | Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. | ||||||
| 8 | Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. | ||||||
| 9 | Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. | ||||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır. | ||||||
| 11 | Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tarihsel bilgi üzerine yorum yapabilir. | |||||||||||
| 2 | Felsefi ve bilimsel sürecin göreliliği üzerine düşünür, fikir üretir. | |||||||||||
| 3 | Düşünce tarihini bir bütün halinde değerlendirebilme ve tarihsel zeminde yapılan hataları ayırt edebilme becerisini kazanır. | |||||||||||
| 4 | Felsefe ve tarih arasındaki ilişkiyi kavrar. | |||||||||||
| 5 | Tarihsel verinin niteliği ve değeri hakkındaki peşin hükümlerden uzaklaşır. | |||||||||||
| 6 | Popülist tarih algısı yerine bilimsel tarih algısını benimser. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 123 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||