| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Aktüel Medya Kritiği ve Medya Etiği | FEL 316 | 6 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ENDER BÜYÜKÖZKARA |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin medya yapılanmasını tanıma, haberleri ve yorumları kritik etme ve medya etiği yaklaşımlarını öğrenmesi |
| Dersin İçeriği | Medyanın varlık şartları ile işleyiş şartları arasında ilişkinin irdelenmesi, Türkiye’de medyanın yapılanışı ve işleyişi, Medyanın evrensel ve mahalli etiği |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Medyayı tanıyabilme becerisi kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Medyada tarafsızlık ve nesnellik kavramlarını kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | “Etik”in gündelik yaşamdaki konumu ve gerekliliğini kavrayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Medyanın toplumsal rolü hakkında tartışabilir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Özel yaşamın gizliliği üzerine tartışabilir. | Beyin Fırtınası, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Medya ile endüstri ilişkisi üzerine düşünebilir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtılması, yaşamda karşımıza çıkan etik problemleri | |
| 2 | Ahlak ve etik kavramlarının açıklanması ve birbirlerinden farkları | |
| 3 | “Etik”in gündelik yaşamdaki konumu ve gerekliliği | |
| 4 | Medyanın toplumsal ve siyasal konumu ve Kamunun bilme hakkı ve haberin toplumsal işlevi | |
| 5 | Medyada tarafsızlık ve nesnellik kavramlarının tartışılması | |
| 6 | Seminer çalışmaları (Sakarya Gazeteciler Cemiyeti Başkanı) | |
| 7 | Medyada tabloidleşme, Magazinin tanımı ve konumu, Haberde tabloidleşme. | |
| 8 | Özel yaşamın gizliliği. Mahremiyet ve aleniyet | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Medyanın “tüketicileri”: İzleyici kavramı ve araştırmaları, sihirli sözcük “reyting”. | |
| 11 | Medyanın etkilerinin tartışılması. Medyada problematik alanlar: zarar kavramı, şiddet ve cinsellik, çocuk izleyici. | |
| 12 | Medya endüstrisi ve denetim. Medyanın ekonomik konumu, meslek örgütleri, denetim ve özdenetim | |
| 13 | Yasalarımızda Basın Kanunu | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Bilgi Üniversitesi Yayınları “Medyakronik”, İstanbul, 2003 |
| Ders Kaynakları | [2] Chomsky Noam, “Medya Gerçeği” Everest Yayınları Yayınları, İstanbul, 2002 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. | X | |||||
| 2 | Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. | X | |||||
| 3 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. | X | |||||
| 4 | Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. | X | |||||
| 5 | İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. | X | |||||
| 6 | Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. | X | |||||
| 7 | Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. | X | |||||
| 8 | Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. | X | |||||
| 9 | Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır. | ||||||
| 11 | Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Medyayı tanıyabilme becerisi kazanır. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | ||
| 2 | Medyada tarafsızlık ve nesnellik kavramlarını kullanabilir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | ||
| 3 | “Etik”in gündelik yaşamdaki konumu ve gerekliliğini kavrayabilir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | ||
| 4 | Medyanın toplumsal rolü hakkında tartışabilir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | ||
| 5 | Özel yaşamın gizliliği üzerine tartışabilir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | ||
| 6 | Medya ile endüstri ilişkisi üzerine düşünebilir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 88 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||