| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Alman Dil Tarihi | ADE 403 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NURHAN ULUÇ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Alman dilinin Germen dillerinden başlayarak 20.yy. kadar olan gelişim ve değişim sürecini incelemek |
| Dersin İçeriği | Alman dilinin yapısının evrelerini ve özelliklerini örnekler ile açıklamak. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Alman dilinin oluşumunu tarihsel süreç içinde kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Modern Alman dilinin geçirdiği yapısal, fonolojik, morfolojik ve anlamsal değişikliklerin farkına varır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Alman dil tarihi periyotlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Alman yazım dilinin gelişim sürecini tanımlar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Alman dilinin etkilendiği dilleri ayırt edebilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Alman diline katkısı olan yazarları tartışabilir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Die Ziele der deutschen Sprachgeschichte | |
| 2 | Die althochdeutsche Zeit (ca. 750-1050) | |
| 3 | Frühmittelalterliche Sprachgeschichte | |
| 4 | Die mittelhochdeutsche Zeit (ca. 1050–1350) | |
| 5 | Mittelhochdeutsche Dichtersprache | |
| 6 | Mittelhochdeutsche Lyrik; Minnesang | |
| 7 | Die frühneuhochdeutsche Zeit (ca. 1350–1650) | |
| 8 | Thesen und Fragen zur Entstehung der neuhochdeutschen Schriftsprache | |
| 9 | Von den Kanzleisprachen zum Luther-Deutsch | |
| 10 | Das ältere Neuhochdeutsch (ca. 1650–1800) | |
| 11 | Wandel und Neuansatz im 17. Jahrhundert | |
| 12 | Von den barocken Sprachgesellschaften bis zur Kodifizierung der Norm | |
| 13 | Das jüngere Neuhochdeutsch (ca. 1800–1950) | |
| 14 | Literatursprache und bürgerliche Sprachkultur |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1) Riecke, Jörg (2016):Geschichte der deutschen Sprache, eine Einführung, Philipp Reklam, Stuttgart 2) Schmid, Hans Ulrich (2009): Einführung in die Sprachgeschichte, Springer Verlag, Stuttgart |
| Ders Kaynakları | 1) Schmidt, Wilhelm (2013): Geschichte der deutschen Sprache, ein Lehrbuch für das germanistische Studium, S. Hirzel Verlag, Stuttgart 2) Nübling, Damaris (2013): Historische Sprachwissenschaft des deutschen, eine Einführung in die Prinzipien des Sprachwandels, Narr Franco Atempto Verlag |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine Alman Dili ve Edebiyatında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgilere sahip olur. | X | |||||
| 2 | Alman Dili ve Edebiyatındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir, karmaşık problem ve konuları belirler, analiz eder, tartışır; bilimsel kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilir. | X | |||||
| 3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda bilgilendirir; onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. | X | |||||
| 4 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
| 5 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | X | |||||
| 6 | Alman Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile yetkinlik kazanılmış Almanca´yı Avrupa Dil Portfolyosuna göre B2 ve İngilizce´yi B1 seviyesinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
| 7 | Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda stratejik yönetim ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir, elde ettiği verileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | X | |||||
| 9 | Alman Dili ve Edebiyatı’nın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir. | X | |||||
| 10 | Diller, Edebiyatlar ve Kültürlerarası bilimsel çalışmalar üretir, kendi kültürüne ve başka kültürlere katkıda bulunabilir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Alman dilinin oluşumunu tarihsel süreç içinde kavrar. | 3 | 5 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 |
| 2 | Modern Alman dilinin geçirdiği yapısal, fonolojik, morfolojik ve anlamsal değişikliklerin farkına varır. | 3 | 5 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 |
| 3 | Alman dil tarihi periyotlarını açıklar. | 3 | 5 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 |
| 4 | Alman yazım dilinin gelişim sürecini tanımlar. | 3 | 5 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 |
| 5 | Alman dilinin etkilendiği dilleri ayırt edebilir. | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 |
| 6 | Alman diline katkısı olan yazarları tartışabilir. | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 121 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||