| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Fizikokimya Laboratuvarı II | KIM 304 | 6 | 0 + 4 | 4 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Bölüm Anabilim Dallarına ait temel mesleki derslerin alınmış olması tavsiye edilir. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EMRAH BULUT |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Kimya öğrencilerine fizikokimyanın temel konularını deney yaparak anlayabilmesi ve el becerilerini geliştirilmesi için gerekli bilgi ve kavramları kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Deneylerle ilgili teorik bilgi verilmesi; Fizikokimya laboratuarı II için ön hazırlık; Sıvıların kırılma indisi ve moleküler kırılma (Refraktometri); Bir sıvının gizli buharlaşma entalpisinin ve kohezif enerji yoğunluğunun belirlenmesi; Kriyoskopi yöntemiyle molekül ağırlığı tayini; Potonsiyometrik asit-baz titrasyonu ve zayıf bir asidin Ka sabitinin tayini; Glisin ile nikel (II) iyonunun potansiyometrik titrasyon eğrilerinin incelenmesi; Bir reaksiyonun kinetiğinin incelenmesi; Asidi zayıf bir tuzun hidrolizinin pH ölçümleriyle belirlenmesi; Fe (III) iyonu ile tiyosiyanat arasındaki kompleks oluşumunun incelenmesi; Sulu çözeltilerdekısmi molar hacimlerinin belirlenmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kompleks oluşumunu spektroskopi yöntemiyle inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Genel İş Sağlığı ve Güvenliğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Belirli bir sıvının kırılma indisi ve yoğunluğunun ölçülmesi, bulunan değerler yardımı ile spesifik ve moleküler kırılmalarının hesaplanması | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Bir sıvının gizli buharlaşma entalpisini ve kohezif enerji yoğunluğunu belirlemektir. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Kriyoskopi yöntemi ile saf bir sıvı ile elektrolit olmayan bir madde ile hazırlanan çözeltinin donma noktası tayin edilir ve çözünen maddenin molekül ağırlığı hesaplanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Asit-baz titrasyonlarının potansiyometrik titrasyonla ekivalent noktalarının bulunması ve zayıf asitlerin Ka sabitlerinin belirlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Reaksiyon hız sabiti, yarılanma süresi ve aktivasyon enerjisini hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
| 8 | Asidi zayıf bazı kuvvetli bir tuzun farklı konsantrasyonlardaki pH değerlerinin yardımıyla hidroliz sabitini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
| 9 | Çözeltideki bileşenlerin herhangi bir derişimindeki molar ve kısmi molar hacimlerinin bulunması | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Deneylerle ilgili teorik bilgi verilmesi | |
| 2 | Fizikokimya laboratuarı II için ön hazırlık | [1] Sayfa II-XII |
| 3 | Genel İş Sağlığı ve Güvenliği | [1] Sayfa XIII-XVI |
| 4 | Sıvıların kırılma indisi ve moleküler kırılma (refraktometri) | [1] Sayfa 1-6 |
| 5 | Bir sıvının gizli buharlaşma entalpisinin ve kohezif enerji yoğunluğunun belirlenmesi | [1] Sayfa 7-12 |
| 6 | Kriyoskopi yöntemiyle molekül ağırlığı tayini | [1] Sayfa 13-20 |
| 7 | Potonsiyometrik asit-baz titrasyonu ve zayıf bir asidin Ka sabitinin tayini | [1] Sayfa 21-24 |
| 8 | Bir reaksiyonun kinetiğinin incelenmesi | [1] Sayfa 27-31 |
| 9 | ARASINAV | [1] Sayfa 32-35 |
| 10 | Asidi zayıf bir tuzun hidrolizinin pH ölçümleriyle belirlenmesi | [1] Sayfa 32-35 |
| 11 | Fe (III) iyonu ile tiyosiyanat arasındaki kompleks oluşumunun incelenmesi | [1] Sayfa 36-40 |
| 12 | Sulu çözeltilerde kısmi molar hacimlerinin belirlenmesi | [1] Sayfa 40-42 |
| 13 | Telafi deneyleri | |
| 14 | Telafi deneyleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Tutkun, O., Şengil, İ.A., Teker, M., Demircan, N., Özacar, M., Kumbasar, R.A., Gülfen, M.,Manzak, A., Fizikokimya Laboratuarı II, 1998. |
| Ders Kaynakları | [2] A. Gürses, S. Bayrakçeken, Deneysel Fizikokimya, Kültür ve Eğitim Vakfı yayınları, Erzurum 1996 [3] P. W. Atkins, Fizikokimya. Ankara, Bilim Yayıncılık, 2001. [4] A.M Halpern,. Deneysel Fizikokimya. Upper Saddle River, N.J. :Prentice Hall, 1997. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
| 3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | ||||||
| 4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
| 5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
| 6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
| 7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | ||||||
| 8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | ||||||
| 9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | ||||||
| 10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | X | |||||
| 11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
| 12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kompleks oluşumunu spektroskopi yöntemiyle inceler. | ||||||||||||
| 2 | Genel İş Sağlığı ve Güvenliğini bilir. | ||||||||||||
| 3 | Belirli bir sıvının kırılma indisi ve yoğunluğunun ölçülmesi, bulunan değerler yardımı ile spesifik ve moleküler kırılmalarının hesaplanması | ||||||||||||
| 4 | Bir sıvının gizli buharlaşma entalpisini ve kohezif enerji yoğunluğunu belirlemektir. | ||||||||||||
| 5 | Kriyoskopi yöntemi ile saf bir sıvı ile elektrolit olmayan bir madde ile hazırlanan çözeltinin donma noktası tayin edilir ve çözünen maddenin molekül ağırlığı hesaplanır. | ||||||||||||
| 6 | Asit-baz titrasyonlarının potansiyometrik titrasyonla ekivalent noktalarının bulunması ve zayıf asitlerin Ka sabitlerinin belirlenmesi | ||||||||||||
| 7 | Reaksiyon hız sabiti, yarılanma süresi ve aktivasyon enerjisini hesaplar | ||||||||||||
| 8 | Asidi zayıf bazı kuvvetli bir tuzun farklı konsantrasyonlardaki pH değerlerinin yardımıyla hidroliz sabitini belirler. | ||||||||||||
| 9 | Çözeltideki bileşenlerin herhangi bir derişimindeki molar ve kısmi molar hacimlerinin bulunması |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 8 | 8 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 108 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||