| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Analitik Kimya Laboratuvarı I | KIM 203 | 3 | 0 + 5 | 5 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Genel Kimya I ve II, Genel Kimya Laboratuvarı I ve II derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA GÜLFEN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA GÜLFEN, Dr.Öğr.Üyesi ŞEYMA DOMBAYCIOĞLU, Dr.Öğr.Üyesi CELAL CANER, |
| Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Katyon ve anyonların reaksiyonları ve özelliklerini öğretmek ve laboratuvarda sistematik kalitatif (nitel) kimyasal analiz becerisini sağlamak. |
| Dersin İçeriği | I. grup katyonları ve sistematik analizi (HCl grubu katyonları); II. grup katyonları ve sistematik analizi (H2S grubu katyonları); II. grup katyonları ve sistematik analizi (H2S grubu katyonları); III. grup katyonları ve sistematik analizi ((NH4)2S grubu katyonları); III. grup katyonları ve sistematik analizi ((NH4)2S grubu katyonları); IV. ve V. grup katyonları ve sistematik analizi ((NH4)2CO3 ve çözünen grup katyonları); I-V. grup katyonlarının sistematik analizi (Tüm grup katyonları); I. grup anyonları ve sistematik analizi (Ca(NO3)2grubu anyonları); II. ve III. grup anyonları ve sistematik analizi (Ba(NO3)2 ve Zn(NO3)2 grubu anyonları); IV. ve V. grup anyonları ve sistematik analizi (AgNO3 ve çözünen grup anyonları); Bilinmeyen katı numunede katyon ve anyonların sistematik analizi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kalitatif (nitel) kimyasal analiz sistematiğini bilir. | Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 2 | Sistematik kalitatif (nitel) kimyasal analizi laboratuvarda uygulayabilir. | Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 3 | Katyonların ve anyonların tanınma reaksiyonlarını öğrenir. | Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 4 | Katyonları birbirinden ayırabilir ve test edebilir. | Deney ve Laboratuvar, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Anyonları birbirinden ayırabilir ve test edebilir. | Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 6 | Bilinmeyen bir numunede kalitatif katyon ve anyon analizi yapabilir. | Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 7 | Genel İş Sağlığı ve Güvenliğini bilir. | Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Genel İş Sağlığı ve Güvenliği | [1] Sayfa iv-vii |
| 2 | I. grup katyonları ve sistematik analizi (HCl grubu katyonları) | [1] Sayfa 1-12 |
| 3 | II. grup katyonları ve sistematik analizi (H2S grubu katyonları) | [1] Sayfa 13-27 |
| 4 | III. grup katyonları ve sistematik analizi ((NH4)2S grubu katyonları) | [1] Sayfa 28-48 |
| 5 | III. grup katyonları ve sistematik analizi ((NH4)2S grubu katyonları) | [1] Sayfa 28-48 |
| 6 | IV. ve V. grup katyonları ve sistematik analizi ((NH4)2CO3 ve çözünen grup katyonları) | [1] Sayfa 49-68 |
| 7 | IV. ve V. grup katyonları ve sistematik analizi ((NH4)2CO3 ve çözünen grup katyonları) | [1] Sayfa 49-68 |
| 8 | I-V. grup katyonlarının sistematik analizi (Tüm grup katyonları) | [1] Sayfa 1-68 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | I-V. grup katyonlarının sistematik analizi (Tüm grup katyonları) | [1] Sayfa 1-68 |
| 11 | I. grup anyonları ve sistematik analizi (Ca(NO3)2grubu anyonları) | [1] Sayfa 69-80 |
| 12 | II. ve III. grup anyonları ve sistematik analizi ( Ba(NO3)2 ve Zn(NO3)2 grubu anyonları) | [1] Sayfa 81-100 |
| 13 | IV. ve V. grup anyonları ve sistematik analizi ( AgNO3 ve çözünen grup anyonları) | [1] Sayfa 101-117 |
| 14 | Bilinmeyen katı numunede katyon ve anyonların sistematik analizi | [1] Sayfa 1-117 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Analitik Kimya Lab.- I Ders Notu, Sakarya, 2018. |
| Ders Kaynakları | [2] Gündüz, T, Yarı-Mikro Kalitatif Analiz Laboratuvar Kitabı, Gazi Kitabevi, Ankara, 2005. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
| 3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
| 4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
| 5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
| 6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
| 7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | X | |||||
| 8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
| 10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | X | |||||
| 11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
| 12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kalitatif (nitel) kimyasal analiz sistematiğini bilir. | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 | 2 |
| 2 | Sistematik kalitatif (nitel) kimyasal analizi laboratuvarda uygulayabilir. | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 2 | 2 | 4 | 5 | 3 | 2 |
| 3 | Katyonların ve anyonların tanınma reaksiyonlarını öğrenir. | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 | 5 | 4 | 2 |
| 4 | Katyonları birbirinden ayırabilir ve test edebilir. | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 2 | 2 | 4 | 5 | 4 | 2 |
| 5 | Anyonları birbirinden ayırabilir ve test edebilir. | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 | 4 | 5 | 4 | 2 |
| 6 | Bilinmeyen bir numunede kalitatif katyon ve anyon analizi yapabilir. | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 2 | 2 | 4 | 5 | 4 | 2 |
| 7 | Genel İş Sağlığı ve Güvenliğini bilir. | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 50 |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 127 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||