| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Genel Kimya I | KIM 101 | 1 | 4 + 2 | 5 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Genel Kimya-I Dersinin ana hedefi öğrenciye kimyanın temel metodolojisini ve kalitatif kavramların kantitatif sonuçlara götürmesini açıklayacak mantığı kazandırmaktır |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEMRA YILMAZER KESKİN |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. SEMRA YILMAZER KESKİN, Prof.Dr. ABDİL ÖZDEMİR, Prof.Dr. MUSTAFA ZENGİN, |
| Dersin Yardımcıları | Kimya Bölümü Araştırma Görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Genel Kimya-I Dersinin ana hedefi öğrenciye kimyanın temel metodolojisini ve kalitatif kavramların kantitatif sonuçlara götürmesini açıklayacak mantığı kazandırmaktır |
| Dersin İçeriği | Madde: Elementler, Bileşikler, Karışımlar, Ölçmeler ve Mol Kavramı, Kimyasal Reaksiyonlar ve Maddelerin Değişimi, Asit-Baz Reaksiyonları, Redoks Reaksiyonları, Reaksiyon Stokiyometrisi, sulu çözelti tepkimeleri, Gazlar, Gazların Özellikleri, Gaz Kanunları, Moleküler Hareket, Gerçek Gazlar, Termokimya: Enerji, Isı ve Entalpi, Kimyasal Değişim Entalpisi, Tepkime Isıları, Atomun Yapısı, Atom Modelleri, Çok Elektronlu Atomların Yapısı, Atomların Periyodik Özellikleri, Kimya ve Periyodik Sistem, Kimyasal Bağlar: İyonik Bağlar, Kovalent Bağlar, Poliatomik Türlerin Yapıları, Oktet Kuralının İstisnaları, Lewis Asit ve Bazları, İyonik ve Kovalent Bağların Karşılaştırılması, Moleküller: Şekil Boyut ve Bağ Kuvveti: Molekül ve İyonların Şekilleri, Moleküllerde Yük Dağılımı, Moleküller: Şekil Boyut ve Bağ Kuvveti: Bağların Kuvvetleri ve Uzunlukları, Orbitaller ve Bağ Oluşumu, Sıvı ve Katı Maddeler: Moleküller Arası Kuvvetler, Sıvı Yapısı, Katı Yapıları, Faz Değişimleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kimyanın temel kanunlarını, atomun yapısına ait kuramları, tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 2 | Moleküler yapılara ait özellikleri, bağ teorilerini, moleküllerarası etkileşimleri ve bağ özelliklerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 3 | Kimyasal tepkimerin stokimetrisini ,enerji, entalpi ve ısı özelliklerini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 4 | Maddenin yapısı ve hallerine ait özellikleri, davranışları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 5 | Kimyanın temel kanunlarının ve kuramlarının, kimyasal olaylardaki işleyişini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 6 | Karşılaştığı kimyasal olayları, kimyanın temel kanunlarına uygular ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 7 | Kimyasal olayların meydana gelişi ile ilgili özellikleri karşılaştırır ve çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Madde özellikleri ve ölçümü | sayfa 2-31 |
| 2 | Atomlar ve atom kuramları | sayfa 34-63 |
| 3 | Kimyasal bileşikler | sayfa 66-105 |
| 4 | Kimyasal Reaksiyonlar | sayfa 108-137 |
| 5 | Sulu çözelti tepkimeleri | sayfa 140-173 |
| 6 | Gazlar | sayfa 176-218 |
| 7 | Termokimya | sayfa 221-264 |
| 8 | Atomun elektron yapısı | sayfa 298-354 |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Periyodik çizelge ve atomların özellikleri | sayfa357-386 |
| 11 | Kimyasal Bağ I, Temel kavramlar | sayfa389-433 |
| 12 | Kimyasal Bağ II, Bağ Kuramları | sayfa436-476 |
| 13 | Sıvılar Katılar ve Moleküller arası kuvvetler | sayfa479-532 |
| 14 | Çözeltiler ve fiziksel özellikler | sayfa535-576 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Petrucci,R.H., Harwood, W.S., Herring, F.G., (8. Baskıdan Çeviri Uyar, T., Aksoy, S.,), Palme Yayıncılık, Ankara, 2005 |
| Ders Kaynakları | [2] Erdik E., Sarıkaya Y., Temel Üniversite Kimyası, Gazi Kitapevi, Ankara, 2005 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
| 3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
| 4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
| 5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
| 6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
| 7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | X | |||||
| 8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
| 10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | X | |||||
| 11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
| 12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kimyanın temel kanunlarını, atomun yapısına ait kuramları, tanımlar | ||||||||||||
| 2 | Moleküler yapılara ait özellikleri, bağ teorilerini, moleküllerarası etkileşimleri ve bağ özelliklerini tanımlar | ||||||||||||
| 3 | Kimyasal tepkimerin stokimetrisini ,enerji, entalpi ve ısı özelliklerini tanımlar. | ||||||||||||
| 4 | Maddenin yapısı ve hallerine ait özellikleri, davranışları tanımlar | ||||||||||||
| 5 | Kimyanın temel kanunlarının ve kuramlarının, kimyasal olaylardaki işleyişini açıklar. | ||||||||||||
| 6 | Karşılaştığı kimyasal olayları, kimyanın temel kanunlarına uygular ve yorumlar. | ||||||||||||
| 7 | Kimyasal olayların meydana gelişi ile ilgili özellikleri karşılaştırır ve çözümler. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||