| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Comparatıve and Internatıonal Polıtıcs Of The Mıddle East (En) | MES 549 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSAMA AMOUR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları |
Arş.Gör.Dr. Ahmet Üçağaç |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | · Bilgiyi Derinleştirme: Ortadoğu'nun siyasetini ve uluslararası ilişkilerini şekillendiren temel tarihî, siyasî ve ekonomik faktörleri inceleyerek öğrencilere bu bölgenin ileri düzeyde bir anlayışını sağlamak. · Çeşitli Metodolojiler: Ortadoğu'nun karmaşık sosyo-politik yapısını analiz etmek için çeşitli akademik metodolojileri tanıtmak, bölgenin dinamiklerini kapsamlı bir şekilde anlamalarını kolaylaştırmak. · Akademik Bağlantı: Hem temel hem de çağdaş akademik çalışmalarla aktif olarak ilgilenmelerini teşvik ederek, Ortadoğu çalışmaları içinde devam eden akademik tartışmalara eleştirel bir takdir kazandırmak. · Analitik Gelişim: Öğrencilerin bağımsız olarak ilgili kavramsal tartışmaları ve ampirik kaynakları tanımlamalarını sağlamak, bölgeyle ilgili kişisel analitik perspektifler, hipotezler ve araştırma metodolojileri geliştirmelerini desteklemek. · Küresel Bağlamda Konumlandırma: Öğrencilere Ortadoğu'yu geniş küresel politika tartışmaları içinde konumlandırmayı öğretmek, bölgesel çalışmaları daha geniş akademik tartışmalara ve anlayışlara entegre etme yeteneklerini artırmak. · İletişim Yetkinliği: Rigoros atamalar ve dinamik sınıf tartışmaları yoluyla öğrencilerin akademik yazma ve sunum becerilerini geliştirmek, onları profesyonel akademik iletişim için hazırlamak. |
| Dersin İçeriği | Bu seminer, II. Dünya Savaşı'ndan bu yana Orta Doğu'nun siyasetini ve uluslararası ilişkilerini şekillendiren teorik temelleri ve ampirik gerçeklikleri derinlemesine inceler. Müfredat, modern Orta Doğu'yu şekillendiren ana konuları ve güçleri araştırmak üzere tasarlanmıştır; bunlar arasında devlet oluşumu, sömürgecilik mirası, siyasi ekonomi ve kalkınmanın dinamikleri ile demokratikleşme ve siyasi İslam'ın rolleri bulunmaktadır. Bölgesel güçlerin dış politikalarını ve küresel süper güçlerle etkileşimlerini anlama üzerine özel bir vurgu yapılmıştır. Kurs ayrıca, Arap Baharı gibi bölgedeki son dönüşüm yaratan olayları daha da araştırır ve liberalleşme ve demokratikleşme süreçlerini güç dinamiklerindeki değişikliklerle (bölgesel düzen) birlikte değerlendirir. Haftalık vaka çalışmaları aracılığıyla, bu seminer bireysel ülkelerin nüanslı bir incelemesini sunar ve öğrencilere, iç çeşitliliklerine rağmen, Orta Doğu'yu eşsiz bir şekilde karmaşık bir politik varlık olarak kapsamlı ve güncel bir perspektif sağlar. Genel amaç, öğrencilere sağlam bir analitik çerçeve sağlamak, onların Orta Doğu çalışmalarındaki güncel tartışmalara eleştirel olarak katılmalarını ve katkıda bulunmalarını sağlamak ve bölgenin geçmişini, şimdiki zamanını ve potansiyel geleceklerini sofistike bir şekilde anlamalarını teşvik etmektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Karşılaştırmalı politikayı öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Ortadoğu politiği ve uluslararası ilişkilerine derinlemesine bir kuramsal ve amprik bakış sağlarç | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Bölge hakkındaki akademik çalışmalar üzerinde yetkinlik kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, terminoloji, metod ve Ortadoğu çalışmaları | |
| 2 | Ortadoğu’da devlet oluşumu | |
| 3 | Örnek olay incelemesi: Türkiye ve Mısır | |
| 4 | Ortadoğu’da bölgesel düzen ve güvenlik sistemi | |
| 5 | Arap Soğuk Savaşı | |
| 6 | Örnek olay incelemesi: Filistin ve İsrail | |
| 7 | Ortadoğunun Uluslararası Politiği | |
| 8 | Örnek olay incelemesi: Irak | |
| 9 | Ekonomi Politik Ve Kalkınma | |
| 10 | Ortadoğuda İslam ve Politika | |
| 11 | Örnek olay incelemesi: İran ve Suudi Arabistan | |
| 12 | Demokratikleşme ve Sivil Toplum | |
| 13 | Örnek olay incelemesi: Lübnan ve Tunus | |
| 14 | Sonuç |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Durac, V., & Cavatorta, F. (2023). Politics and governance in the Middle East (Second edition). Bloomsbury Academic. - Fawcett, L. (2019). International relations of the Middle East (5th ed). Oxford university press. - Hinnebusch, R. A., & Ehteshami, A. (Hrsg.). (2014). The foreign policies of Middle East states (Second edition). Lynne Rienner Publishers, Inc. - Lesch, D. W., & Haas, M. L. (Hrsg.). (2018). The Middle East and the United States: History, politics, and ideologies (Sixth edition). Westview Press. - Schwedler, J. (Hrsg.). (2020). Understanding the contemporary Middle East (Fifth edition). Lynne Rienner Publishers. - Yom, S. L. (Hrsg.). (2020). Government and politics of the Middle East and North Africa: Development, democracy, and dictatorship (Ninth edition). Routledge/Taylor & Francis Group. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Having knowledge and ideas about current issues and problems together with their historical, social, and cultural dimensions. Having advanced knowledge and comprehension in the field of International Relations, supported by the most up-to-date textbooks, practical tools and materials, and other scientific sources, and being able to use them.. | ||||||
| 2 | Being able to evaluate the concepts, ideas and data of Foreign Policy and International Relations with scientific methods, to identify and analyze complex events, developments and issues, to engage in discussions, and to develop proposals based on facts and research. Being aware of the principles of professional and scientific ethical conduct. | ||||||
| 3 | Having skills in methods and research techniques in producing and using knowledge, and in accessing information | ||||||
| 4 | Having the potential and ability to improve oneself in career fields of international relations such as diplomacy and attachéship. | ||||||
| 5 | Being able to inform interested and uninterested audience groups about topics related to International Relations, and to clearly convey to them one’s thoughts, the problems related to the subject, and the solution methods in written and oral form. Being compatible with teamwork, having initiative, being open to innovative ideas, and being able to think analytically. Using Turkish well, having good written and oral communication skills, being able to express oneself correctly, and having the ability to empathize | ||||||
| 6 | Reaching information by conducting scientific research, evaluating and interpreting the information together with the expansion and deepening of knowledge in the same or a different field based on the undergraduate qualifications of International Relations, History, Economics, Sociology, and Theology. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Karşılaştırmalı politikayı öğrenir. | ||||||
| 2 | Ortadoğu politiği ve uluslararası ilişkilerine derinlemesine bir kuramsal ve amprik bakış sağlarç | ||||||
| 3 | Bölge hakkındaki akademik çalışmalar üzerinde yetkinlik kazanır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Ödev | 70 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ödev | 1 | 25 | 25 |
| Sözlü Sınav | 1 | 25 | 25 |
| Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||