| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Foreıgn Polıcy Analysıs In The Mıddle East (En) | MES 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. BİLAL YILDIRIM |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dış Politika Analizi, karar vericilerin, ülkelerinin dış politika kararlarını alırken, hangi faktörlerin ve koşulların etkisi altında davrandıklarını analiz etmektedir. Bu nedenle dış politika kararının rasyonalitesini ve alınma mantığını anlayabilmek için, bu sürecin kendisini, karar vericinin psikolojisini ve kararın zaman-mekan/amaç-araç ilişkisi düzleminde analiz edilmesi gerekmektedir. Ortadoğu ülkelerinin karar vericileri de, farklı zamanlarda ve farklı koşullarda, birbirleriyle zıt ve/veya belli bir süreklilik içerisinde dış politika kararları almak zorunda kalırlar. Aldıkları kararlarını analiz edebilmek için, Ortadoğu ülkelerinin karar süreçlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi gerekmektedir. Bu sayede kararın nedenleri, temelleri, şartları daha mantıklı şekilde analiz edilmiş olacaktır. |
| Dersin İçeriği | Dış Politika Analizin kavramsal tanımı, karar sürecini etkileyen faktörlerin (sosyolojik, psikolojik, ulusal, devlet-dışı ulusal ve uluslar arası unsurlar) incelenmesi, tarih ve sömürgeci geçmişin sürece etkisi, İslam, Ulusal Özellikler, Bölgesel Politikalar ve Uluslar arası Sistem, Ekonomi, Devlet rejimleri ve anayasal sistemler, Siyasal Kültür, Milliyetçilik ve Kimlik, Ulusal Güvenlik, Kamuoyu ve Medya. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Dış Politika Analizinin anlamını öğrenmek, Stratejik Araştırmalar ve Tarihsel İncelemeler ile karşılaştırmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
| 2 | Dış Politika Karar Verme Sürecini Öğrenmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
| 3 | Ortadoğu ülkelerinin dış politika sürecinde etkin olan din, kültür, milliyetçilik gibi sosyolojik faktörlerin etkisini analiz edebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
| 4 | Ortadoğu ülkelerindeki devlet sisteminin, devlet kurumlarının, medya, çıkar grupları, siyasal partilerin ve toplumsal yapının etkilerini analiz edebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
| 5 | Bölge devletlerinin politikalarında büyük devletlerin durumunu inceleyebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
| 6 | Ortadoğu ülkelerinin dış politika yapım süreçlerini karşılaştırmalı olarak analiz edebilmek. | Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Ortadoğu ülkelerinin liderleri üzerinde sömürgeciliğin etkilerini gözlemleyebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş | |
| 2 | Dış Politika Analizi Teorileri | 10 (bkz. Kaynaklar) |
| 3 | Ortadoğu Ülkelerinin Dış Politika Yapım Sürecini Etkileyen Unsurlar | 10 (bkz. Kaynaklar) |
| 4 | Uluslararası Sistemin Yapısı ve Ortadoğu | 10 (bkz. Kaynaklar) |
| 5 | Bölgesel Güvenlik ve Ortadoğu | 10 (bkz. Kaynaklar) |
| 6 | İran | 2 (bkz. Kaynaklar) |
| 7 | Suudi Arabistan | 2 (bkz. Kaynaklar) |
| 8 | Irak ve Körfez Ülkeleri | 7, 8 9(bkz. Kaynaklar) |
| 9 | İsrail | 5, 6 (bkz. Kaynaklar) |
| 10 | Suriye ve Lübnan | 3, 4 (bkz. Kaynaklar) |
| 11 | Tunus ve Fas | 7, 9, 8 (bkz. Kaynaklar) |
| 12 | Mısır | 7, 8, 9 (bkz. Kaynaklar) |
| 13 | Genel Değerlendirme | 2, 1 (bkz. Kaynaklar) |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Amaney Jamal, Actors, Public Opinion, and Participation, (der.) Ellen Lust, The Middle East, Washington, CQ Press, s. 192 237. |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Having knowledge and ideas about current issues and problems together with their historical, social, and cultural dimensions. Having advanced knowledge and comprehension in the field of International Relations, supported by the most up-to-date textbooks, practical tools and materials, and other scientific sources, and being able to use them.. | ||||||
| 2 | Being able to evaluate the concepts, ideas and data of Foreign Policy and International Relations with scientific methods, to identify and analyze complex events, developments and issues, to engage in discussions, and to develop proposals based on facts and research. Being aware of the principles of professional and scientific ethical conduct. | ||||||
| 3 | Having skills in methods and research techniques in producing and using knowledge, and in accessing information | ||||||
| 4 | Having the potential and ability to improve oneself in career fields of international relations such as diplomacy and attachéship. | ||||||
| 5 | Being able to inform interested and uninterested audience groups about topics related to International Relations, and to clearly convey to them one’s thoughts, the problems related to the subject, and the solution methods in written and oral form. Being compatible with teamwork, having initiative, being open to innovative ideas, and being able to think analytically. Using Turkish well, having good written and oral communication skills, being able to express oneself correctly, and having the ability to empathize | ||||||
| 6 | Reaching information by conducting scientific research, evaluating and interpreting the information together with the expansion and deepening of knowledge in the same or a different field based on the undergraduate qualifications of International Relations, History, Economics, Sociology, and Theology. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Dış Politika Analizinin anlamını öğrenmek, Stratejik Araştırmalar ve Tarihsel İncelemeler ile karşılaştırmak. | ||||||
| 2 | Dış Politika Karar Verme Sürecini Öğrenmek. | ||||||
| 3 | Ortadoğu ülkelerinin dış politika sürecinde etkin olan din, kültür, milliyetçilik gibi sosyolojik faktörlerin etkisini analiz edebilmek. | ||||||
| 4 | Ortadoğu ülkelerindeki devlet sisteminin, devlet kurumlarının, medya, çıkar grupları, siyasal partilerin ve toplumsal yapının etkilerini analiz edebilmek. | ||||||
| 5 | Bölge devletlerinin politikalarında büyük devletlerin durumunu inceleyebilmek. | ||||||
| 6 | Ortadoğu ülkelerinin dış politika yapım süreçlerini karşılaştırmalı olarak analiz edebilmek. | ||||||
| 7 | Ortadoğu ülkelerinin liderleri üzerinde sömürgeciliğin etkilerini gözlemleyebilmek. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Sözlü Sınav | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 0 |
| Toplam | 40 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 30 | 30 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||