Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğrenme-Öğretme Süreçleri ve Uygulamaları EPO 619 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ZEYNEP DEMİRTAŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. ZEYNEP DEMİRTAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Dersin Gerekçesi Öğretme ve öğrenme etkinliği, öğretmen-öğrenci ve öğretme-öğrenme ortamının birlikte nasıl çalıştığına bağlıdır.  Öğretme ve öğrenme birçok değişkeni içeren bir süreçtir. Öğrenme sürecinin dikkat, bellek, dil, işleme ve organize etme, yazma ve üst düzey düşünme gibi önemli bileşenleri vardır. Bu süreçler sadece birbirleriyle değil, aynı zamanda duygular, sınıf iklimi, davranış, sosyal beceriler, öğretmenler ve aileyle de iletişim ve etkileşim halindedir. Bu değişkenler, öğrenciler hedeflerine doğru ilerlerken etkileşime girer ve öğrenme deneyimlerine katkıda bulunan yeni bilgi, davranış ve becerileri birleştirir. Tüm öğrencileri en uygun düzeyde meşgul etmek, motive etmek ve öğretmek için, öğreticiler öğrenme sürecini anlamalı, öğrencilerin bireysel duygusal ve bilişsel profillerini anlamalı ve bunlara yanıt vermeli ve çeşitli öğreniciler için etkili olan öğretim stratejilerini ve taktiklerini seçmelidir. 

Dersin İçeriği

Ders; öğretme ve öğrenme süreçlerinin neler olduğu, öğrenme kuramları ve öğretme yaklaşımlarını, öğretme ve öğrenme süreçlerini konusunda yapılan araştırmaları inceleme, gelişimi farklı olan, öğrenme problemi ve davranış problemi olan öğrencilere yönelik öğretme ve öğrenme süreçlerini plânlama, uygulama ve yönetme işlemlerini yapılandırma, öğretme ve öğrenmede iletişim becerilerinin kullanma, öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlama konularından oluşmaktadır.   

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenme-öğretme sürecinde temel kavramları açıklar.
2 Öğrenme sürecinde bilgiyi işleme ve organize etme sürecini açıklar.
3 Öğrenme-öğretme sürecinde bilişsel, duygusal ve sosyal becerileri açıklar.
4 Öğrenme - öğretme sürecinde etkili iletişim becerilerini açıklar.
5 Öğretme sürecinde uygun stratejiyi seçer.
6 Öğrenme - öğretme sürecinde sınıf ikliminin önemini açıklar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar: davranış, öğrenme ve öğretme
2 Öğrenme kuramları ve öğretme yaklaşımları
3 Öğrenme kuramları ve öğretme yaklaşımları
4 Öğrenme kuramları ve öğretme yaklaşımları
5 Öğrenme kuramları ve öğretme yaklaşımlarının araştırıldığı alan makalelerinin incelenmesi.
6 Öğrenme kuramları ve öğretme yaklaşımlarının araştırıldığı alan makalelerinin incelenmesi.
7 Öğretme ve öğrenme sürecinde gelişimi farklı olan öğrencilere yönelik planlama, uygulama ve yönetme işlemlerini yapılandırma
8 Öğretme ve öğrenme sürecinde öğrenme problemi olan öğrencilere yönelik planlama, uygulama ve yönetme işlemlerini yapılandırma
9 Öğretme ve öğrenme sürecinde öğrenme problemi olan öğrencilere yönelik planlama, uygulama ve yönetme işlemlerini yapılandırma
10 Öğretme ve öğrenme sürecinde davranış problemi olan öğrencilere yönelik planlama, uygulama ve yönetme işlemlerini yapılandırma
11 Öğretme ve öğrenme sürecinde davranış problemi olan öğrencilere yönelik planlama, uygulama ve yönetme işlemlerini yapılandırma
12 Öğretme ve öğrenmede iletişim becerilerinin kullanma
13 Öğretme ve öğrenmede iletişim becerilerinin kullanma
14 Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlama
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Saban, A. (2002). Öğrenme ve öğretme süreci, Ankara: Nobel 2.Senemoğlu, N. (2008). Gelişim, Öğrenme ve öğretme süreci, Ankara:Pegem 3.Borich, G. D. (2007). Effective teaching methods (6th Ed.). New Jersey: Prentice Hall. 4. Bower, G. H. & Hilgard, E. R. (1981). Theories of learning (5th Ed.). Englewood Cliffs: Prentice Hall. 5. Brew, A. (2010). Imperatives and challenges in integrating teaching and research. Higher Education Research & Development, 29 (2), 139-150. 6. Eggen, P. D. & Kauchak, D. P. (1997). Educational psychology (3rd Ed.). New Jersey: Prentice Hall. 7. Hergenhahn, B. R. & Olson M. H. (2004). An introduction to theories of learning (7th Ed.). New Jersey: Prentice Hall. 8. Jacobsen, D. A. Eggen, P., & Kauchak, D. (1999). Methods for teaching: Promoting student learning (5th Ed.). New Jersey: Prentice Hall. 9. McCombs, B. L. & Whisler, J. S. (1997). The learner-centered classroom and school: Strategies for increasing student motivation and achievement. San Francisco: Jessey-Bass. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür. X
7 Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Öğrenme-öğretme sürecinde temel kavramları açıklar.
2 Öğrenme sürecinde bilgiyi işleme ve organize etme sürecini açıklar.
3 Öğrenme-öğretme sürecinde bilişsel, duygusal ve sosyal becerileri açıklar.
4 Öğrenme - öğretme sürecinde etkili iletişim becerilerini açıklar.
5 Öğretme sürecinde uygun stratejiyi seçer.
6 Öğrenme - öğretme sürecinde sınıf ikliminin önemini açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
dersAKTSKredisi 6