| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Öğretme Modelleri | EPO 613 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu ders, eğitim programlarının geliştirilmesinde ve öğretim süreçlerinde kullanılan klasik ve çağdaş öğretme modellerinin derinlemesine incelenmesini sağlar. Öğrenciler, modellerin kuramsal temellerini analiz edecek, farklı modelleri karşılaştıracak ve çeşitli öğrenme ortamlarına uygulanabilirliklerini değerlendireceklerdir. Ders, ileri düzey araştırma ve uygulamaya hazırlık amaçlıdır. |
| Dersin İçeriği | Öğretim süreci ile ilgili temel kavramlar, öğretim sürecinin bileşenleri, öğretim sürecinin bileşenleri arasındaki dinamik ilişkiler ağı, öğretim yaklaşım ve modellerinin bileşenleri ve evreleri, öğreten merkezli modeller (tam öğrenme modeli, öğretim etkinlikleri modeli), öğrenen merkezli modeller (yapılandırmacı öğrenme, aktif öğrenme, çoklu zeka kuramına dayalı öğrenme, işbirlikli öğrenme, probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenme modelleri, soru sorma ve sorgulama temelli öğrenme ve öğretme), teknoloji destekli öğrenme ve öğretme modelleri (uzaktan ve açık öğretim, bilgisayar destekli öğretim, programlı öğretim) |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Temel öğretme modellerinin kuramsal temellerini açıklayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Davranışçı, bilişsel, yapılandırmacı ve insan merkezli öğretim modellerini analiz edebilme | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Öğrenme hedeerine ve öğrenen özelliklerine göre uygun öğretme modellerini seçebilme | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Yenilikçi eğitim ortamlarına uygun öğretme modelleri tasarlayabilme | Proje, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Öğretim süreci ile ilgili temel kavramlar ve sürecin bileşenleri | |
| 2 | Öğretim sürecinin bileşenleri arasındaki ilişkiler ve etkileşimler | |
| 3 | Öğretim yaklaşımları ve modellerinin temel bileşenleri ve evrelerine genel bakış | |
| 4 | Öğretim modelleri: Tam öğrenme modeli | |
| 5 | Öğretim modelleri: Öğretim etkinlikleri modeli | |
| 6 | Öğretim modelleri: Yapılandırmacı öğrenme modeli | |
| 7 | Öğretim modelleri: İşbirlikli öğrenme modeli | |
| 8 | Öğretim modelleri: Aktif öğrenme modeli | |
| 9 | Öğretim modelleri: Çoklu zeka kuramı ve öğrenme modeli | |
| 10 | Öğretim modelleri: Probleme dayalı öğrenme ve Proje tabanlı öğrenme modelleri | |
| 11 | Öğretim modelleri: Soru ve sorgulama temelli öğrenme modeli | |
| 12 | Öğretim modelleri: Uzaktan öğretim ve internet temelli öğretme modelleri | |
| 13 | Öğretim modelleri: Bilgisayar destekli öğretim ve programlı öğretim modelleri | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Fer, S. (Editör), (2000). Öğrenme ve Öğretme Kuram ve Yaklaşımları. Ankara: Anı Yayıncılık. Ocak, M.A. (Editör), (2000). Öğretim Tasarımı: Kuramlar, Modeller ve Uygulamalar. Ankara: Anı Yayınevi. Saban, A. (2001). Çoklu Zeka Teorisi ve Eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Karadağ, E. ve Korkmaz, T. (2007). YApılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı. Ankara: Kök Yayınları. Demirhan, G., İnce, M.L., Koca, C. ve Kirazcı, S. (2010). Öğretim Modelleri ve Güncel Araştırmalar. Ankara: Seçkin Yayınevi. Alper, A. (Editör), (2011). Probleme Dayalı Öğrenme. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. Ekici, G. ve Güven, M. (2013). Yeni Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları ve Uygulama Örnekleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Açıkgöz, K.Ü. (2014). Aktif Öğrenme. İzmir: Biliş Yayınevi. Demirel, Ö. (Editör). (2015). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara Pegem Akademi Yayınevi. Bayrakçeken, S. Doymuş, K. ve Doğan, A. (2015). İşbirlikli Öğrenme Modeli ve Uygulanması. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. Arı, A. (Editör). (2015). Alternatif Öğrenme-Öğretme Yaklaşım ve Yöntemleri. Ankara: Eğitim Yayınevi. Sönmez, V. (2018). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayınevi Özdemir, O. (2020). Basamaklı Öğretim Modeli. Ankara: Eğitim Yayınevi. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür. | X | |||||
| 7 | Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Temel öğretme modellerinin kuramsal temellerini açıklayabilme | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 |
| 2 | Davranışçı, bilişsel, yapılandırmacı ve insan merkezli öğretim modellerini analiz edebilme | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 |
| 3 | Öğrenme hedeerine ve öğrenen özelliklerine göre uygun öğretme modellerini seçebilme | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 |
| 4 | Yenilikçi eğitim ortamlarına uygun öğretme modelleri tasarlayabilme | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 40 | 40 |
| Final | 1 | 40 | 40 |
| Ödev | 10 | 3 | 30 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Toplam İş Yükü | 158 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||