| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Eğitimde Program Geliştirme Tasarım ve Uygulamaları | EPO 605 | 3 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DUYGU GÜR ERDOĞAN |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. DUYGU GÜR ERDOĞAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | 1-Program geliştirme tasarım ve uygulamaları ile ilgili temel kavramlarıöğrenir. 2-Program geliştirme tasarım ve uygulama sürçleri ile ilgili ilkeleri öğrenebilme 3-Program geliştirme tasarım ve uygulama süreçlerinin bileşenlerini ve bileşenler arasındaki ilişkileri fark edebilme 4-Program geliştirme tasarım ve uygulamalarına ilişkin yaklaşım ve modelleri öğrenebilme 5-Yaklaşım ve modellerin işlem basamakları ve uygulama biçimlerini karşılaştırmalı olarak analiz edebilme 6-Amaç ve hedef kitle odaklı olarak örnek program tasarımları yapabilme |
| Dersin İçeriği | Eğitim programı ve geliştirilmesi süreçleri ile ilgili temel kavramlar, Türkiye’de ve dünyada program geliştirme çalışmalarına genel bakış, Program geliştirme süreçleri ve işlem basamakları, geleneksel ve modern program geliştirme tasarım ve modelleri, Farklı modeller çerçevesinde program geliştirme uygulamaları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Program geliştirme tasarım ve uygulamaları ile ilgili temel kavramlarıöğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Program geliştirme tasarım ve uygulama sürçleri ile ilgili ilkeleri öğrenir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Program geliştirme tasarım ve uygulama süreçlerinin bileşenlerini ve bileşenler arasındaki ilişkileri fark eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 4 | Yaklaşım ve modellerin işlem basamakları ve uygulama biçimlerini karşılaştırmalı olarak analiz eder, mukayese eder. | Grupla Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 5 | Amaç ve hedef kitle odaklı olarak örnek program tasarımları yapar. | Grupla Çalışma, Tartışma, Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Program geliştirme tasarım ve uygulamaları ile ilgili ve ilişkili temel kavamlar | Literatür tarama |
| 2 | Türkiye’de ve dünyada program geliştirme çalışmaları | Literatür tarama |
| 3 | Eğitim programlarının temel bileşenleri ve ilişkileri | Literatür tarama |
| 4 | Program geliştirme sürecinin genel tanıtımı ve program geliştirme tasarım ve uygulama ilkeleri | Literatür tarama |
| 5 | Program geliştirme modelleri (Hedefe dayalı modellemeler) | Literatür tarama |
| 6 | Program geliştirme modelleri (Süreç esaslı ve problem odaklı modellemeler) | Literatür tarama |
| 7 | Program geliştirme süreci: Planlama evresi ve uygulanması | Literatür tarama, örnekleme |
| 8 | Program geliştirme süreci: İhtiyaç analizi evresi ve uygulanması | Literatür tarama, örnekleme |
| 9 | Program geliştirme süreci: Hedef ve davranış yazımı ve uygulanması | Literatür tarama, örnekleme |
| 10 | Program geliştirme süreci: İçerik belirleme ilkeleri, modelleri ve uygulamaları | Literatür tarama, örnekleme |
| 11 | Program geliştirme süreci: Eğitim durumlarını belirleme ilkeleri, modelleri ve uygulamaları | Literatür tarama, örnekleme |
| 12 | Program geliştirme süreci: Değerlendirme yaklaşım, araç, yöntem ve uygulamaları | Literatür tarama, örnekleme |
| 13 | Programı revize etme çalışmaları ve uygulamaları | Literatür tarama, örnekleme |
| 14 | FİNAL SINAVI | Literatür tarama |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Sezgin, İ. (2009). Mesleki ve Teknik Eğitimde Program Geliştrme. Ankara: Nobel Yayınevi. Ertürk, S. (2014). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Edge Akademik Yayıncılık. Odabaş, B. (Editör), (2014). Eğitimde Program Geliştirme. Konya: Çizgi Kitabevi. Demeuse, M. (2017). Eğitimde Program Geliştrme. (Çev. Yusuf Budak). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. Demirel, Ö. (2020) Eğitimde program Geliştirme: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi Yayınları Oliva, P.F. ve Gordon, W.R. (2020). Program Geliştirme. (Çev. Ed. Kerim Gündoğdu). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi. Berkant, H.G. (Editör), (2020). Eğitimde Program Geliştirme: Kuramdan Uygulama Örneklerine. Abkara: Anı Yayınevi. Hewitt, T.W. (2020). Eğitimde Program Geliştrime: Neyi Neden Öğretiyoruz.(Çev. Serhat Arslan). Ankara: Nobel Yayınevi. Yeşil, R. ve Yeşil, S. (2013). Eğitim Programları ve Öğretim: Öğretim İlke ve Yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Son Çağ Yayınları.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür. | X | |||||
| 7 | Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Program geliştirme tasarım ve uygulamaları ile ilgili temel kavramlarıöğrenir. | |||||||
| 2 | Program geliştirme tasarım ve uygulama sürçleri ile ilgili ilkeleri öğrenir. | |||||||
| 3 | Program geliştirme tasarım ve uygulama süreçlerinin bileşenlerini ve bileşenler arasındaki ilişkileri fark eder. | |||||||
| 4 | Yaklaşım ve modellerin işlem basamakları ve uygulama biçimlerini karşılaştırmalı olarak analiz eder, mukayese eder. | |||||||
| 5 | Amaç ve hedef kitle odaklı olarak örnek program tasarımları yapar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Ödev | 4 | 6 | 24 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 6 | 6 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||