Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Değerler Ahlak ve Etik Öğretimi EPO 608 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. RÜŞTÜ YEŞİL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

1-Değer, ahlak ve etik kavramlarının bireysel ve toplumsal yaşam açısından anlam ve önemini fark edebilme,

2-Yaşanan sorunlarla değer-etik-ahlak kavram ve uygulamaları arasındaki ilişkileri analiz edebilme,

3- Değer-ahlak-etik ile eğitim kavram ve süreçleri arasındaki ilişkilerin yön ve gücüne ilişkin değerlendirmeler yapabilme,

4-Bileşenleri açısından değer-ahlak-etik eğitimi süreçlerini analiz edebilme,

5- Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminin bireysel, toplumsal ve ülke boyutundaki kısa, orta ve uzun vadeli amaçlarını analiz edebilme,

6- Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminde içerik sorununu ve boyutlarını analiz edebilme,

7- Türkiye ve dünyada değer-ahlak-etik öğretimi yaklaşım ve modellerini tanıyabilme,

8- Değer-ahlak-etik öğretiminin değerlendirilmesi araç ve süreçlerini tanıyabilme,

9- Türkiye ve dünya alanyazınında değer-ahlak-etik öğretimi çalışmalarını analiz edebilme,

10-Belirli bir hedef kitleye dönük belirli süre çerçevesinde değer-ahlak-etik öğretimi süreci tasarlayabilme.

Dersin İçeriği

Değer, ahlak ve etik kavramları, Yaşamın alanlarında değer/ahlak/etik kavramlarının yeri ve önemi, Yaşanan sorunlar ve Değer/Ahlak/Etik eğitimi ilişkisi, Değer/Ahlak/Etik eğitimi süreci, Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretiminin amacı, içeriği, yaklaşım ve modelleri, ölçme ve değerlendirme uygulamaları, Değer/Ahlak/Etik eğitim ve öğretiminde yaşanan sorunlar, Türkiye’de ve Dünyada yapılan araştırma ve eğitim çalışmaları, Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretimi araştırma konuları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Değer, ahlak ve etik kavramlarının bireysel ve toplumsal yaşam açısından anlam ve önemini fark eder. Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Yaşanan sorunlarla değer-etik-ahlak kavram ve uygulamaları arasındaki ilişkileri analiz eder Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
3 Değer-ahlak-etik ile eğitim kavram ve süreçleri arasındaki ilişkilerin yön ve gücüne ilişkin değerlendirmeler yapar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
4 Bileşenleri açısından değer-ahlak-etik eğitimi süreçlerini analiz eder Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
5 Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminin bireysel, toplumsal ve ülke boyutundaki kısa, orta ve uzun vadeli amaçlarını analiz eder Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
6 Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminde içerik sorununu ve boyutlarını analiz eder Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
7 Türkiye ve dünyada değer-ahlak-etik öğretimi yaklaşım ve modellerini tanır Beyin Fırtınası, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
8 Değer-ahlak-etik öğretiminin değerlendirilmesi araç ve süreçlerini tanır Grupla Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
9 Türkiye ve dünya alanyazınında değer-ahlak-etik öğretimi çalışmalarını analiz eder Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gözlem, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
10 Belirli bir hedef kitleye dönük belirli süre çerçevesinde değer-ahlak-etik öğretimi süreci tasarlar Grupla Çalışma, Tartışma, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Değer, ahlak ve etik kavramları ve yaşamın farklı yönleriyle ilişkisi
2 Yaşanan sorunlar ve Değer/Ahlak/Etik eğitimi ilişkisi
3 Değer/Ahlak/Etik Eğitimi Süreci ve genel eğitim süreçleri ile ilişkisi
4 Değer/Ahlak/Etik öğretiminin amacı (Bireysel, toplumsal, ekonomik, siyasal)
5 Değer/Ahlak/Etik öğretiminin içeriği (Felsefi, tarihi, dini, kültürel, siyasi)
6 Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretiminde yaklaşım ve modeller
7 Değer/Ahlak/Etik öğretimi süreçlerinde ölçme ve değerlendirme yaklaşım ve uygulamaları
8 Günümüzde Değer/Ahlak/Etik eğitimi süreçlerinde yaşanan sorunlar
9 Türk-İslam ve Batı geleneğinde Değer/Ahlak/Etik eğitimi uygulamaları
10 Modern dönemde Türkiye ve dünyada Değer/Ahlak/Etik eğitimi uygulamaları
11 Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretimi ile ilgili akademik çalışmalar (Tez çalışmaları ve kitaplar)
12 Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretimi ile ilgili akademik çalışmalar (Makale, bildiri, araştırma raporları)
13 Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretimi alanında araştırma konuları
14 Final Sınavı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Aydın, M.Z. ve Akyol Gürler, Ş. (2013). Okulda Değerler Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınevi

Strahovnik, V. (2016). Ethics and Values Education. In: Peters M. (eds) Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-287-532-7_167-1

Özer, B. (Editör), (2019). Karakter ve Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem akademi Yayınevi.

Kaymakcan, R. ve Meydan, H. (2020). Ahlak değerler ve eğitimi, İstanbul: Dem yayınevi.

Ada, Ş. ve Silman, F. (Editörler), (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.

Yeşil, R. (2020). Ahilik ve Değer Eğitimi Modeli. Konya: Çizgi Kitabevi.

Ulusoy, K. (2019). Katakter, Değerler ve Ahlak Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.

Oral, B. Çoban, A. ve Bars, M. (Editörler) (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.

Yeşil, R. (2021). Tohum Sorun: Sorumluluk ve Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür. X
7 Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Değer, ahlak ve etik kavramlarının bireysel ve toplumsal yaşam açısından anlam ve önemini fark eder.
2 Yaşanan sorunlarla değer-etik-ahlak kavram ve uygulamaları arasındaki ilişkileri analiz eder
3 Değer-ahlak-etik ile eğitim kavram ve süreçleri arasındaki ilişkilerin yön ve gücüne ilişkin değerlendirmeler yapar
4 Bileşenleri açısından değer-ahlak-etik eğitimi süreçlerini analiz eder
5 Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminin bireysel, toplumsal ve ülke boyutundaki kısa, orta ve uzun vadeli amaçlarını analiz eder
6 Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminde içerik sorununu ve boyutlarını analiz eder
7 Türkiye ve dünyada değer-ahlak-etik öğretimi yaklaşım ve modellerini tanır
8 Değer-ahlak-etik öğretiminin değerlendirilmesi araç ve süreçlerini tanır
9 Türkiye ve dünya alanyazınında değer-ahlak-etik öğretimi çalışmalarını analiz eder
10 Belirli bir hedef kitleye dönük belirli süre çerçevesinde değer-ahlak-etik öğretimi süreci tasarlar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Seminer) 50
2. Ara Sınav 0
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 4 4
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 1 10 10
Proje / Tasarım 2 10 20
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
dersAKTSKredisi 6