| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Kuramları | EPO 602 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |||||||||
| Önerilen Seçmeli Dersler | |||||||||
| Dersin Dili | Türkçe | ||||||||
| Dersin Seviyesi | Doktora | ||||||||
| Dersin Türü | Zorunlu | ||||||||
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN | ||||||||
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN, | ||||||||
| Dersin Yardımcıları | |||||||||
| Dersin Kategorisi | Diğer | ||||||||
| Dersin Amacı | Eğitim-Öğrenme-Öğretme kavramları, program tasarımları, uygulamaları ve değerlendirilmesi, birbiri ile iç içe bütünleşik olarak ele alınmak zorunda olan yapılardır. Bu bağlamda, öğrenme olmadan, eğitim olmaz. Öğrenme-Öğretme kuramları dersinin amacı öğrenmenin hangi koşullarda en verimli ve nasıl gerçekleşebileceğine dair bilgi ve uygulamaları ortaya koymak ve bu çerçevede, eğitimin hedeflerine -temel olarak özel hedeflerine- etkili biçimde ulaşmak için tasarlanan ve uygulamaya konulan Eğitim Programın işlerliğine katkı sağlamaktır. |
||||||||
| Dersin İçeriği |
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İnsanı tanıma bilgisi. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Öğrenme-öğretme ile ilgili temel kavramlar bilgisi. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Öğrenme kuram\yaklaşımları bilgisi. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 4 | Öğrenme ile ilgili temel ilkeleri açıklayabilme. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 5 | Bir kuram\yaklaşımı temele alarak bir eğitim durumu düzenleyebilme. | Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Eşleştirme Testler, |
| 6 | Kuram\yaklaşımların benzer\farklı yönlerini analiz edebilme. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 7 | Bir eğitim durumları düzeneğini öğrenme-öğretme kuramlarına uygunluğu açısında değerlendirebilme. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İnsan nedir?, İnsanın Doğası ve Öğrenme, Eğitim, Öğrenme-Öğretmenin Neliği, Bir Bilim İnsanın Bir Günü. | |
| 2 | Öğrenme Psikolojisi, Gelişim Psikolojisi, Eğitim Programı ve Öğrenme-Öğretme Süreçleri, Öğrenmeyi Etkileyen etmenler. | |
| 3 | İnsanın Gelişim Özelikleri ve Dönemleri: Fiziksel Gelişim, Psiko-seksüel (Kişilik) Gelişim, Bilişsel (Zihinsel) Gelişim, Psikomotor Gelişim, Psiko-sosyal Gelişim, Sözel (Dilsel) Gelişim, Ahlak Gelişimi, Duygusal Gelişim. | |
| 4 | Öğrenme-Öğretme Modelleri: Öğrenme Teorisi nedir? Carroll Okulda Öğrenme Modeli, Slavin Etkili Öğretim. | |
| 5 | Öğrenme-Öğretme Modelleri: Gagne Öğretim Modeli, Bloom Tam Öğrenme Modeli. | |
| 6 | Öğrenme kuramı nedir? Öğrenme kuramlarına genel bir bakış. | |
| 7 | Davranışçı Öğrenme Kuramı: Klasik Koşullanma (Pavlov), Bağ Kuramı (Thorndike). | |
| 8 | Davranışçı Öğrenme Kuramı: Edimsel Koşullanma (Skinner), Sistematik Davranış Kuramı (Hull), Bitişiklik Kuramı (Watson ve Guthrie). | |
| 9 | Bilişsel Ağırlıklı Davranışçı Öğrenme Kuramı: İşaret-Gestalt (Beklenti) Kuramı (Tolman), Sosyal Bilişsel Kuram (Bandura), Gestalt Kuramı (Wertheimer, Köhler ve Koffka). | |
| 10 | Bilişsel Öğrenme Kuramı: Bilgiyi işleme Kuramı. | |
| 11 | Nörofizyolojik Öğrenme Kuramı-Beyin Temelli Öğrenme (Hebb). | |
| 12 | Yapılandırmacı Öğrenme Kuramı-Yapılandırmacılık. Hümanist Yaklaşım: Rogers Fenomonolojik Benlik Kuramı, Maslow İhtiyaçlar Hiyerarşisi. | |
| 13 | Öğrenme ve Belleğin Biyolojik Temelleri. Bilişsel Gelişimin Etkileşimsel Teorileri | |
| 14 | Öğrenme-Öğretmede Güncel-Yeni Yaklaşımlar. Bir eğitim durumları düzeneğini öğrenme-öğretme kuramlarına uygunluğu açısından değerlendirebilme. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Tutkun, Ö. F. (Çev. Editörü), Okay, S. ve Şahin. (2017). Öğretim Süreçleri ve Öğrenme Psikolojisi (M. P. Driscoll, 2005, Psychology of Learning for Instruction). Ankara: Anı Yayıncılık. Şahin, M. (Çev. Editörü). (2016). Öğrenmenin Kuramları. Ankara: Nobel yayıncılık. Senemoğlu, N. (2013). Gelişim Öğrenme ve Öğretim (Kuramdan Uygulamaya). Ankara: yargı Kitapevi. Tutkun, Ö. F. (2012). Sınıf yerleşim düzeni (13. Baskı). Sınıf Yönetimi, (Edt. Z. Kaya), Böl. 8, 235-265, Ankara: PegemA Yayınları. Tutkun, Ö. F. ve Aksoyalp, Y. (2012). New Roles and Duties of Principals as Leaders in the 21st Century. In Ş. Ş. Erçetin (Edt.). Discussions about Leadership in Different Fields, (Chapter 15, pp. 325-349). Library of Congress Control Number: 2012918905, Bloomington: iUniverse, Inc. Tutkun, Ö. F., Güzel, D., Köroğlu, M. ve İlhan, H. (2012). Bloom’s revized taxonomy and critics on it. The Online Journal of Counseling and Education, 1, 3, 23-30. Yüksel İ. ve Sağlam, M. (2012). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: PegemA Yayıncılık. Fer, S. (Editör). (2011). Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları. Ankara: Anı Yayıncılık. Büyükalan Filiz, S. (Editör). (2011). Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları. Ankara: PegemA Yayıncılık. Demirel, Ö. (2010). Eğitimde Program Geliştirme (12. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık. Tutkun, Ö. F. ve Aksoyalp, Y. (2010). 21. Yüzyılda eğitimde program geliştirmede yönelim, kavram ve anlayışlar. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Bahar, 19, 156-169. Sönmez, V. (2007). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı (13. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Kaya, A. (Ed.). (2007). (Ed.). Eğitim Psikolojisi. Ankara: PegemA Yayıncılık. Tutkun, Ö. F. (2002). Okul ve sınıf ortamı. Öğretmenlik Mesleğine Giriş, (Edt. A. Türkoğlu), Böl. 10, 233-252, Ankara: Mikro Yayıncılık. Aydın, B. (2002). Gelişimin Doğası. B. Yeşilyaprak. (Ed.). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. (s. 27-49). PegemA Yayıncılık. Bacanlı, H. (1999). Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Erden, M., ve Akman, Y. (1998). Eğitim Psikolojisi. Gelişim-Öğrenme-Öğretme. Ankara: Arkadaş Yayınevi. Başaran, İ. E. (1992). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası. Klein, S. B. (1987). Learning. Principles and Applications. New York: McGraw Book Company. Fidan, N. (1985). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Anakara: Kadıoğlu Matbaası. Ertürk, S. (1982). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür. | X | |||||
| 7 | Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İnsanı tanıma bilgisi. | |||||||
| 2 | Öğrenme-öğretme ile ilgili temel kavramlar bilgisi. | |||||||
| 3 | Öğrenme kuram\yaklaşımları bilgisi. | |||||||
| 4 | Öğrenme ile ilgili temel ilkeleri açıklayabilme. | |||||||
| 5 | Bir kuram\yaklaşımı temele alarak bir eğitim durumu düzenleyebilme. | |||||||
| 6 | Kuram\yaklaşımların benzer\farklı yönlerini analiz edebilme. | |||||||
| 7 | Bir eğitim durumları düzeneğini öğrenme-öğretme kuramlarına uygunluğu açısında değerlendirebilme. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||