| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Eğitim Programının Teorik ve Felsefi Temelleri | EPO 607 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Eğitim programının dayandığı kuramsal ve felsefi temellerin programların geliştirilmesi, denenmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi süreçlerindeki işlevlerinin analiz edilmesi. |
| Dersin İçeriği | Program geliştirmede temel kavramlar, program geliştirmenin tarihi, psikolojik, toplumsal, ekonomik ve felsefi temelleri, felsefenin eğitime katkıları, felsefi akımlar ve eğitim, eğitim felsefeleri, bilgi merkezli programlar, öğrenen merkezli programlar, toplum merkezli programlar, bireysel farklılıklar ve eğitim, Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Program geliştirme alanında tarihsel süreçteki gelişmeleri açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 2 | Program geliştirmede etkili olan psikolojik ilkeleri yorumlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 3 | Program geliştirme çalışmalarında toplumun kültürel özelliklerinin etkisini fark eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 4 | Eğitim programları ile ekonomi arasındaki ilişkiyi yorumlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 5 | Felsefi akımların eğitim programları üzerindeki etkilerini araştırır. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Farklı eğitim anlayışları kazanır. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 7 | Türk eğitim sisteminin yapısını analiz eder. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Program geliştirmede temel kavramlar | |
| 2 | Program geliştirmenin tarihi temelleri | |
| 3 | Program geliştirmenin psikolojik temelleri | |
| 4 | Program geliştirmenin toplumsal temelleri | |
| 5 | Program geliştirmenin ekonomik temelleri | |
| 6 | Program geliştirmenin felsefi temelleri | |
| 7 | Felsefenin eğitime katkıları | |
| 8 | Felsefi akımlar ve eğitim | |
| 9 | Eğitim felsefeleri | |
| 10 | Bilgi merkezli programlar | |
| 11 | Öğrenen merkezli programlar | |
| 12 | Toplum merkezli programlar | |
| 13 | Bireysel farklılıklar ve eğitim | |
| 14 | Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Sönmez, V. (2011) Eğitim felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık. Ellis, A. K. (2015). Exemplars of curriculum theory-eğitim programı modelleri (Çev. Ed. Asım Arı). Ankara: Eğitim Yayınevi. Güçlü, M. (2018). Eğitim felsefesi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Tate, N. (2018). Ne için eğitim? Büyük düşünürlerin görüşleri ve günümüze uygunlukları (Çev. Mukaddes Erkan). Konya: Çizgi Kitabevi. Demirel, Ö. (2020). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya, (29. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Fer, S. (2020). Eğitimde program geliştirme: Kuramsal temellere bakış. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Sönmez, V. (2020). Program geliştirmede öğretmen el kitabı, (19. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür. | X | |||||
| 7 | Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Program geliştirme alanında tarihsel süreçteki gelişmeleri açıklar. | |||||||
| 2 | Program geliştirmede etkili olan psikolojik ilkeleri yorumlar. | |||||||
| 3 | Program geliştirme çalışmalarında toplumun kültürel özelliklerinin etkisini fark eder. | |||||||
| 4 | Eğitim programları ile ekonomi arasındaki ilişkiyi yorumlar. | |||||||
| 5 | Felsefi akımların eğitim programları üzerindeki etkilerini araştırır. | |||||||
| 6 | Farklı eğitim anlayışları kazanır. | |||||||
| 7 | Türk eğitim sisteminin yapısını analiz eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||