Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer EPO 603 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DUYGU GÜR ERDOĞAN
Dersi Verenler Doç.Dr. DUYGU GÜR ERDOĞAN,
Dersin Yardımcıları

Doç.Dr. DUYGU GÜR ERDOĞAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bilimsel yaklaşımın niteliklerini açıklar. Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini ve arasındaki farkı açıklar. Nitel ve nicel bir araştırmaya probleminin taşıması gereken özellikleri açıklar. Nicel ve nitel bir araştırma için uygun araştırma yöntemi ve desenini seçer. Literatür taramasının önemini açıklar. Araştırma raporunun kuvvetli ve zayıf yönlerini değerlendirir. Araştırma raporunun yazımında dikkat edilmesi gereken kuralları sıralar

Dersin İçeriği

Bilimsel yaklaşımın niteliklerini açıklar. Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini ve arasındaki farkı açıklar. Nitel ve nicel bir araştırmaya probleminin taşıması gereken özellikleri açıklar. Nicel ve nitel bir araştırma için uygun araştırma yöntemi ve desenini seçer. Literatür taramasının önemini açıklar. Araştırma raporunun kuvvetli ve zayıf yönlerini değerlendirir. Araştırma raporunun yazımında dikkat edilmesi gereken kuralları sıralar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Araştırma sürecini inceler. Gözlem, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
2 Araştırmaya ait problem durumu belirler. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sözlü Sınavlar,
3 Nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini tanımlayabilir.
4 Araştırma için gerekli örneklem durumunu belirleyebilir.
5 Bilimsel araştırmalarda etik davranışlar hakkında bilgi edinir.
6 Belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmek için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini konusunda kavrama ve uygulama düzeyinde bilgi ve beceriye sahip olur..
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim ve Temel Kavramlar
2 Araştırma Türleri ve Arasındaki Farklar, Araştırma Problemi
3 Değişken ve Hipotezler, Bilimsel Etik ve Araştırma
4 Literatür Taraması, Örneklem Seçimi
5 Veri Toplama Araçları, Geçerlilik, Güvenirlilik ve iç geçerlilik
6 Deneysel Desenler
7 Tarama, Korelasyon ve Nedensel Karşılaştırma Araştırmaları
8 Nitel Araştırmalar
9 Ara Sınav
10 Nitel Araştırma Türleri
11 Araştırma Deseni ve Örneklem Seçimi
12 Görüşme ve Gözlem
13 Geçerlilik, Güvenirlilik ve Nitel Analiz
14 Raporlaştırma ve Dönem Sonu Değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Büyüköztürk, Ş. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem yayıncılık, Ankara

Sönmez ve Alacapınar (2020). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri Anı Yayıncılık, Ankara

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür. X
7 Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Araştırma sürecini inceler.
2 Araştırmaya ait problem durumu belirler.
3 Nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini tanımlayabilir.
4 Araştırma için gerekli örneklem durumunu belirleyebilir.
5 Bilimsel araştırmalarda etik davranışlar hakkında bilgi edinir.
6 Belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmek için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini konusunda kavrama ve uygulama düzeyinde bilgi ve beceriye sahip olur..
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 25 25
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 2 8 16
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 162
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,48
dersAKTSKredisi 6