| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Eğitimde Program Geliştirme | EPO 601 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Eğitimde Program Geliştirme dersinin temel amacı, “İnsan-Kalkınma-Eğitim” ilişkisi çerçevesinde, istendik davranışlar ile donanık insan/birey yetiştirmektir. Bu çerçevede, bu ders, bilimsel temellere dayalı ve ülkenin uzak-genel ve özel hedefleri ile örtüşen bir eğitim sistemi kurma, öğrenme-öğretme süreçlerini planlama, uygulama ve yeni bilgi, anlayış, teknolojik gelişmelere göre kendini sürekli yenileyen bir eğitim sistemi oluşturabilme yeterlileri kazandırmada merkezi öneme sahiptir. |
| Dersin İçeriği | İnsan-Eğitim-Uygarlık İlişkisi. Eğitimin Mahiyeti, Kültürleme ve Eğitim, Öğrenme. Program Geliştirme, Eğitim Programı, Öğretim Programı, Ders Programı, Türkiye ve Diğer Ülkelerde Eğitim Programlarının Gelişimi Tarihi. Program Geliştirmenin Felsefi, Psikolojik, Toplumsal Temelleri. Program Geliştirmenin Planlanması: Program Geliştirme Çalışma Grupları Oluşturulması, İhtiyaç Analizi ve Teknikleri. Eğitim Programın Öğeleri-Eğitim Programı Tasarımı: 1- Amaç/Hedef//Öğrenme Çıktıları: Türleri, Belirleyiciler, Süzgeçler, Aşamalı Sınılama, Hedef Yazma Teknikleri. 2- İçerik-Muhteva: Seçimi ve Düzenlemesi İlkeleri, İçerik Düzenleme Yaklaşımları, Belitke Tablosu. 3- Eğitim Durumları/Öğrenme-Öğretme Süreçleri: Öğrenme-Öğretme Süreçleri-Yaşantı Ortamlarının Düzeni, Öğretim Strateji-Yöntem-Teknikleri, Sınıf Düzeni ve Yönetimi, 4- Sınama Durumları/Değerlendirme: Değerlendirenin Mahiyeti, Değerlendirme Türleri, Sınav Düzeneği, Ölçme Araçları. Program Geliştirme Yaklaşımları Program Geliştirme Modelleri. Bir eğitim programı tasarısı hazırlayabilme. Bir teori / yaklaşıma dayalı bir eğitim durumu düzenleyebilme. Bir eğitim programı tasarısını, eğitim programı öğelerine uygunluğu açısından değerlendirebilme. 21. yüzyılda eğitim programını geliştirmede yeni yaklaşımlar. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Program geliştirmenin kuramsal temellerini anlar. | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Eğitim programının öğeleri arasındaki ilişkileri kavrar. | Tartışma, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 3 | Başlıca program geliştirme modellerini analiz eder. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 4 | Program geliştirme alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmelerden haberdar olur. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İnsan-Eğitim-Medeniyet İlişkisi. Eğitimin Doğası, Kültürlenme ve Eğitim, Öğrenme. | |
| 2 | Program Geliştirme, Eğitim Programı, Öğretim Programı, Türkiye'de ve Diğer Ülkelerde Eğitim Programlarının Tarihsel Gelişimi. | |
| 3 | Program Geliştirmenin Felsefi, Psikolojik, Sosyal Temelleri. | |
| 4 | Program Geliştirmenin Planlanması: Program Geliştirme Çalışma Gruplarının Oluşturulması, İhtiyaç Analizi ve Teknikleri. | |
| 5 | Eğitim Programının Unsurları - Eğitim Programı Tasarımı: 1- Amaçlar/Hedefler/Öğrenme Çıktıları: Türleri, Belirleyicileri, Süzgeçleri, Aşamalı Sınıflama, Hedef Yazma Teknikleri. | |
| 6 | Eğitim Programının Unsurları - Eğitim Programı Tasarımı: 2- İçerik: İçerik Seçimi ve Düzenleme İlkeleri, İçerik Düzenleme Yaklaşımları, Belirtke Tablosu. | |
| 7 | Öğretim Programının Öğeleri - Öğretim Programı Tasarımı: 3- Eğitim Durumları/Öğrenme-Öğretme Süreçleri: Öğrenme-Öğretme Süreçleri-Öğrenme Çevrelerinin Düzeni, Öğretim Stratejileri-Yöntemleri-Teknikleri, Sınıf Organizasyonu ve Yönetimi. | |
| 8 | Eğitim Programının Unsurları - Eğitim Programı Tasarımı: 4- Sınama Durumları/Değerlendirme: Değerlendirmenin Niteliği, Değerlendirme Türleri, Sınav Sistemi, Ölçme Araçları. | |
| 9 | Program Geliştirme Yaklaşımları. | |
| 10 | Program Geliştirme Modelleri. | |
| 11 | Bir kuram/yaklaşıma dayalı olarak bir eğitim durumunu düzenleyebilme. | |
| 12 | Eğitim Programı Tasarımı -Yıllık Plan, Ünite Planı, Günlük Plan- hazırlayabilme. | |
| 13 | Bir eğitim programı tasarımını, eğitim programının öğelerine uygunluğu açısından değerlendirebilme. | |
| 14 | 21'inci yüzyılda program geliştirmede yeni yaklaşımlar. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları |
Tutkun, Ö. F. (Çev. Editörü), Okay, S. ve Şahin. (2017). Öğretim Süreçleri ve Öğrenme Psikolojisi (M. P. Driscoll, 2005, Psychology of Learning for Instruction). Ankara: Anı Yayıncılık. Senemoğlu, N. (2013). Gelişim Öğrenme ve Öğretim (Kuramdan Uygulamaya). Ankara: Yargı Kitapevi. Tutkun, Ö. F. (2012). Sınıf yerleşim düzeni (13. Baskı). Sınıf Yönetimi, (Edt. Z. Kaya), Böl. 8, 235-265, Ankara: PegemA Yayınları. Tutkun, Ö. F. ve Aksoyalp, Y. (2012). New Roles and Duties of Principals as Leaders in the 21st Century. In Ş. Ş. Erçetin (Edt.). Discussions about Leadership in Different Fields, (Chapter 15, pp. 325-349). Library of Congress Control Number: 2012918905, Bloomington: iUniverse, Inc. Tutkun, Ö. F., Güzel, D., Köroğlu, M. ve İlhan, H. (2012). Bloom’s revized taxonomy and critics on it. The Online Journal of Counseling and Education, 1, 3, 23-30. Uşun, S. (2012). Eğitimde Program Değerlendirme. Süreçler Yaklaşımlar ve Modeller. Ankara: Anı Yayıncılık. Yüksel İ. ve Sağlam, M. (2012). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: PegemA Yayıncılık. Demirel, Ö. (2010). Eğitimde Program Geliştirme (12. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık. Özçelik, D. A. (2010). Okullarda Ölçme ve değerlendirme. Ankara: PegemA. Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. ve Bıçak, B. (2010). Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri. Ankara: PegemA Yayıncılık. Tutkun, Ö. F. (2010). 21. yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 3, 993-1016. Tutkun, Ö. F. ve Aksoyalp, Y. (2010). 21. Yüzyılda eğitimde program geliştirmede yönelim, kavram ve anlayışlar. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Bahar, 19, 156-169. Uzunboylu, H. ve Hürsen, Ç. (2008). Eğitim Programları ve Değerlendirilmesi. Ankara: Öğreti, PegemA. Sönmez, V. (2008). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı yayıncılık. Sönmez, V. (2007). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı (13. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Çüçen, A. K. (2007). Felsefeye Giriş. Bursa: Asa Kitapevi. Yüksel S. (2004). Örtük Program. Eğitimde Saklı Uygulamalar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Tutkun, Ö. F. (2002). Okul ve sınıf ortamı. Öğretmenlik Mesleğine Giriş, (Edt. A. Türkoğlu), Böl. 10, 233-252, Ankara: Mikro Yayıncılık. Turan, S (2000). John Dewey’s Report of 1924 and his Recommendations on The Turkish Educational System Revisited. History of Education, 29 (6), 543 -555. Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Doğan, H. (1997). Eğitimde Program ve Öğretim Tasarımı. Ankara. A. Ü. Yayınları. Özçelik, D. (1987). Eğitim Programları ve Öğretim (Genel Öğretim Yöntemi). Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları Fidan, N. (1985). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Anakara: Kadıoğlu Matbaası. Turgut, F. (1984). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Saydam Matbaacılık. Özçelik, D. A. (1981). Test Hazırlama Kılavuzu. Ankara: OSYM Yayınları. Varış, F. (1978). Eğitimde Program Geliştirme. Teori ve Teknikler. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
|
| Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
|---|---|---|---|
| 0 | EPG_Ödev-Konu-Sunu_İzlence.docx | 0 MB |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Eğitim programları ve öğretim alanı ilgili kuramsal temeller, program tasarımı, geliştirme ve değerlendirme boyutları hakkında bilgi sahibi olup, ihtiyaca uygun program geliştirme ve değerlendirme süreçlerini yürütür. | X | |||||
| 7 | Eğitim programları ve öğretim alanında gerçekleşen yenilik ve değişikliklerin toplumdaki etkilerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Program geliştirmenin kuramsal temellerini anlar. | 5 | ||||||
| 2 | Eğitim programının öğeleri arasındaki ilişkileri kavrar. | |||||||
| 3 | Başlıca program geliştirme modellerini analiz eder. | |||||||
| 4 | Program geliştirme alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmelerden haberdar olur. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||