| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Örgütsel Değişim | IKA 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. TUNCAY YILMAZ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. TUNCAY YILMAZ, |
| Dersin Yardımcıları | Dr. Semih ERGELEN |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Dersin amacı, doktora öğrencilerine örgütsel değişim süreçlerini teorik ve pratik boyutlarıyla kavratmak, değişimin nedenlerini, modellerini ve yönetim stratejilerini analiz etme yetkinliği kazandırmak, insan kaynakları yönetimi bağlamında örgütlerin adaptasyonunu ve sürdürülebilirliğini artırmak üzere liderlik becerilerini geliştirmektir. Bu kapsamda, etik, stratejik ve kültürel unsurları entegre ederek, dinamik iş ortamlarında etkili müdahaleler tasarlayabilme kapasitesi oluşturulması hedeflenir. |
| Dersin İçeriği | Dersin içeriği, ulusal ve uluslararası lisansüstü programlarda incelendiği üzere, örgütsel değişim kavramı, nedenleri (küreselleşme, çevresel faktörler), modelleri (planlı değişim, direnç yönetimi, duygu yapma), müdahale türleri (insan odaklı, teknostruktürel, stratejik), liderlik rolleri, kültürel dönüşüm ve sürdürülebilirlik stratejilerini kapsar. Türk üniversitelerinde çevre uyumu ve davranışsal dinamikler vurgulanırken, dünya üniversitelerinde ÖD araçları, teşhis yöntemleri ve vaka analizleridir. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Örgütsel değişim kavramlarını, tetikleyen iç ve dış güçleri teorik çerçevelerde analiz ederek, örgütlerin adaptasyon süreçlerini değerlendirir. | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, | |
| 2 | Klasik değişim modellerini (Lewin'in üç aşamalı ve Kotter'ın sekiz aşamalı modelleri) karşılaştırmalı olarak inceleyerek, pratik uygulamalarda stratejik müdahaleler tasarlar. | Tartışma, | Sözlü Sınavlar, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 3 | Modern değişim yaklaşımlarını (ADKAR ve benzerleri) sentezleyerek, örgütlerde bireysel ve kolektif dönüşüm stratejileri geliştirir. | ||
| 4 | Değişim sürecinde vizyon ve strateji oluşturma yöntemlerini entegre ederek, liderlik odaklı planlamalar yapar. | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, | |
| 5 | Değişime direnç kaynaklarını belirleyerek, direnç yönetimi teknikleriyle etkili başa çıkma stratejileri uygular. | Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | İnsan kaynakları yönetimi bağlamında örgütsel değişimi, kültürel ve davranışsal dinamikleri dikkate alarak yönetir. | Proje, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
| 7 | Değişimde iletişim ve paydaş yönetimini, etik ve kapsayıcı yaklaşımlarla optimize ederek, örgüt içi uyumu sağlar. | ||
| 8 | Değişimin değerlendirilmesi, sürdürülebilirliği ve çağdaş trendleri (küreselleşme, dijital dönüşüm) analiz ederek, geleceğe yönelik politika önerileri üretir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Örgütsel Değişime Giriş ve Kavramlar | |
| 2 | Değişimi Tetikleyen İç ve Dış Güçler | |
| 3 | Klasik Değişim Modelleri I - Lewin'in Üç Aşamalı Modeli | |
| 4 | Klasik Değişim Modelleri II - Kotter'ın 8 Aşamalı Modeli | |
| 5 | Modern Değişim Modelleri - ADKAR ve Diğer Yaklaşımlar | |
| 6 | Değişim Sürecinde Vizyon ve Strateji Geliştirme | |
| 7 | Değişime Direnç ve Dirençle Başa Çıkma | |
| 8 | Değişim Sürecinde İnsan Kaynakları Yönetimi I | |
| 9 | Değişim Sürecinde İnsan Kaynakları Yönetimi II | |
| 10 | Örgüt Kültürü ve Değişim | |
| 11 | Değişim Uygulama Stratejileri | |
| 12 | Değişim Sürecinde İletişim ve Paydaş Yönetimi | |
| 13 | Değişimin Değerlendirilmesi ve Sürdürülebilirliği | |
| 14 | Çağdaş Konular ve Gelecek Trendleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları |
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | En az bir yabancı dili de kullanarak kendi disiplininde derinlemesine bilgi sahibidir. | X | |||||
| 2 | Kendi disiplinindeki kavram, uygulama, model ve teoriler ile araştırma yöntem bilgisini, bilimsel çalışmalarda ele aldığı işletme ve yönetim sorunlarının çözümünde disipline orijinal katkı sunacak şekilde kullanır. | X | |||||
| 3 | Sahip olduğu bilgileri etik değerlere uygun, yasalar çerçevesinde, doğru ve güvenli şekilde kullanır. | X | |||||
| 4 | Disiplini ile ilgili sosyal konular hakkında farkındalığını gösterir. | X | |||||
| 5 | Bilimsel çalışmalarını nitelikli bilimsel mecralarda yayınlatabilir. | X | |||||
| 6 | Bilimsel çalışmalarını sözlü olarak bilimsel toplantılarda akademik teamüllere uygun bir şekilde sunabilir. | X | |||||
| 7 | Toplumsal refah oluşturmak için inovasyona dayalı girişimciliği stratejik eylemler ile ilişkilendirebilir ve tasarlayabilir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Örgütsel değişim kavramlarını, tetikleyen iç ve dış güçleri teorik çerçevelerde analiz ederek, örgütlerin adaptasyon süreçlerini değerlendirir. | 1 | ||||||
| 2 | Klasik değişim modellerini (Lewin'in üç aşamalı ve Kotter'ın sekiz aşamalı modelleri) karşılaştırmalı olarak inceleyerek, pratik uygulamalarda stratejik müdahaleler tasarlar. | |||||||
| 3 | Modern değişim yaklaşımlarını (ADKAR ve benzerleri) sentezleyerek, örgütlerde bireysel ve kolektif dönüşüm stratejileri geliştirir. | |||||||
| 4 | Değişim sürecinde vizyon ve strateji oluşturma yöntemlerini entegre ederek, liderlik odaklı planlamalar yapar. | |||||||
| 5 | Değişime direnç kaynaklarını belirleyerek, direnç yönetimi teknikleriyle etkili başa çıkma stratejileri uygular. | |||||||
| 6 | İnsan kaynakları yönetimi bağlamında örgütsel değişimi, kültürel ve davranışsal dinamikleri dikkate alarak yönetir. | |||||||
| 7 | Değişimde iletişim ve paydaş yönetimini, etik ve kapsayıcı yaklaşımlarla optimize ederek, örgüt içi uyumu sağlar. | 2 | 4 | 0 | 3 | 2 | 5 | 2 |
| 8 | Değişimin değerlendirilmesi, sürdürülebilirliği ve çağdaş trendleri (küreselleşme, dijital dönüşüm) analiz ederek, geleceğe yönelik politika önerileri üretir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 50 |
| 2. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Ödev | 2 | 50 | 100 |
| Final | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 178 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||