| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ebelik Uygulamaları ve Etik | EBP 618 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı ülkemizdeki ve diğer ülkelerdeki ebelik uygulamalarının karşılaştırılmasını, ebelikte ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, ebelik değerlerinin anlaşılmasını sağlamaktır.
|
| Dersin İçeriği | Etik kavramlar, ebelik felsefesi, etik ilkeler, ebelik ve etik, üreme sağlığında etik konular, perinatolojide etik konular, obstetride etik konular ve jinekolojide etik konular.
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Etik kavramlarını bilir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Ebelikte etiğin önemini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Kadın sağlığı alanındaki ebelik ugulamalarında etik problemleri ve çözümleri bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Ebelik uygulamaları ile ilgili güncel yasal düzenlemeleri bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Etik Kavramı ve Etik Türleri | Literatür tarama |
| 2 | Tıpta Temel Etik İlkeler | Literatür tarama |
| 3 | Ebelik ve Etik | Literatür tarama |
| 4 | Etik Problemleri Anlama Etik Karar Verme | Literatür tarama |
| 5 | Etik Kurullar | Literatür tarama |
| 6 | Embriyo Dondurulması, Transferi ve Etik | Literatür tarama |
| 7 | Taşıyıcı Annelik ve Etik | Literatür tarama |
| 8 | Prenatal Tanı Yöntemleri, Cinsiyet Seçimi ve Etik | Literatür tarama |
| 9 | Kürtaj ve Etik Yaklaşımlar | Literatür tarama |
| 10 | Kontraseptif Yöntemlerin Sunulmasında Etik İlkeler | Literatür tarama |
| 11 | Genital Muayene, Mutilasyon ve Etik | Literatür tarama |
| 12 | Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Etik | Literatür tarama |
| 13 | Terapötik Abortus ve Etik | Literatür tarama |
| 14 | Sezaryen ve Etik | Literatür tarama |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | -- |
| Ders Kaynakları | 1. Sert, G. (2004). Hasta Hakları Uluslararası Bildirgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yayınları. İstanbul. 2. Veatch, R. W.(2010). Biyoetiğin temelleri. (T. Güven, Çev.), (2. Basım). İstanbul: AND Danışmanlık ve Yayıncılık. 3. Sert, G. (2012). Vakalarla Türkiye'de üreme hakları. İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı. 4. Terakye, G., Ocakçı A.F. (2013). Etik konulardan seçmeler. 1. bs. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi. 5. Sağlık Bakanlığı Personeli İş ve Görev Tanımlarına Dair Yönetmelik (22 Mayıs 2014-Resmi Gazete- Sayı: 29007) 6. Illysa R. Foster - Jon Lasser - Jones & Bartlett (2015). Ebelik Uygulamalarında Profesyonel Etik. (Çev Edt. Ersoy, N., Özcan, M. ve Ergin, A.) Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. 7. Güncel literatür taramaları |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Kanıt niteliği yüksek nitelikli araştırmalar ile mesleğin bilgi birikimini oluşturabilmesi | X | |||||
| 2 | Ebelik kuramlarını geliştirilebilmesi | ||||||
| 3 | Ebelik etik kodlarını oluşturabilmesi | X | |||||
| 4 | Ebelik eğitiminde aktif olarak yer alacak meslekten yetişen kendi akademisyenlerini oluşturabilmesi | X | |||||
| 5 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilme | X | |||||
| 6 | Ekip lideri olarak gerekli yönetici niteliklerine sahip olabilmesi | X | |||||
| 7 | Etkin eğitim methodları ile iyi bir eğitimci olmanın yanısıra eğitim programları oluşturabilmesi | X | |||||
| 8 | Mesleki örgütlenmeyi güçlendirerek meslek üyeleri arasında gerekli işbirliği bilincini oluşturabilmesi | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Etik kavramlarını bilir | ||||||||
| 2 | Ebelikte etiğin önemini bilir | ||||||||
| 3 | Kadın sağlığı alanındaki ebelik ugulamalarında etik problemleri ve çözümleri bilir | ||||||||
| 4 | Ebelik uygulamaları ile ilgili güncel yasal düzenlemeleri bilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 2 | 30 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 30 | 30 |
| Final | 1 | 30 | 30 |
| Ödev | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||