| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yeni Doğan Sağlığında Güncel Yaklaşımlar | EBP 505 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZNUR TİRYAKİ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, yenidoğan sorunlarının önlenmesine ve sağlığın geliştirilmesine yönelik kanıt temelli güncel yaklaşımlar doğrultusunda bilgi ve becerisini geliştirmektir. |
| Dersin İçeriği | Yenidoğanın özellikleri ve değerlendirilmesi, Sağlıklı ve riskli yenidoğanın bakımı, yenidoğanın beslenmesi , kanıt temelli ebelik uygulamaları, ebeveyn-bebek bağlanması, yenidoğan resüsitasyonu |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yenidoğan sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik uygulamaları bilir ve gerçekleştirir. | Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | |
| 2 | Aile merkezli ve Aile entegre bakımın önemini kavrar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Sağlıklı yenidoğanı ve bakım önceliklerini tanımlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | İntrauterin büyüme gelişme geriliğininde bakım ilkelerini tanımlar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Miyadından önce ve sonra doğan bebeklerin özelliklerini tanımlar ve bakımını yapar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Yenidoğan resüsitasyonunu tanımlar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Yenidoğan sorunları ve bu durumlarda yaklaşımı tanımlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Neonatoloji Giriş- Dünyada ve Ülkemizde Yenidoğan Sağlığının Durumu | |
| 2 | Doğum Odasında Yenidoğanın Bakımı | |
| 3 | Yenidoğan Uterusun Dışında Yaşam Adaptasyonu - Yenidoğanda Isı Kontrolü | |
| 4 | Yenidoğan Değerlendirilmesi | |
| 5 | Yenidoğanın Kanıt Temelli Cilt Bakımı | |
| 6 | Yenidoğanlarda Hastane Enfeksiyonların Kontrolü | |
| 7 | Sağlıklı Yenidoğanın Bakımı | |
| 8 | Anne sütü ,Emzirme | |
| 9 | Yenidoğanın Beslenmesi | |
| 10 | Yenidoğanda Taramalar Ve Ebenin Rolleri | |
| 11 | Kanguru Bakımına Yönelik Kanıt Temelli Uygulamalar | |
| 12 | Yüksek Riskli Yenidoğanlar ve Bakımı | |
| 13 | Ebeveyn –bebek bağlanması | |
| 14 | Yenidoğan Resüsitasyonu |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları |
1- Meeks M, Hallsworth M, Yeo H. (2012). Yenidoğan Hemşireliği, Rota Tıp Kitabevi, Ankara.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilme | X | |||||
| 2 | Ebeliğe yönelik kavramları tartışabilme | X | |||||
| 3 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebeliğe özgü teori geliştirebilme | X | |||||
| 4 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilme | X | |||||
| 5 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilme | X | |||||
| 6 | Hizmet sunumunda bakımı etkileyen kültürel engellerin aşılmasına yönelik transkültürel ebelik bakımını uygulayabilme | X | |||||
| 7 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilme | X | |||||
| 8 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilme | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yenidoğan sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik uygulamaları bilir ve gerçekleştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
| 2 | Aile merkezli ve Aile entegre bakımın önemini kavrar | 5 | 5 | ||||||
| 3 | Sağlıklı yenidoğanı ve bakım önceliklerini tanımlar | 5 | 5 | ||||||
| 4 | İntrauterin büyüme gelişme geriliğininde bakım ilkelerini tanımlar | 5 | |||||||
| 5 | Miyadından önce ve sonra doğan bebeklerin özelliklerini tanımlar ve bakımını yapar. | 5 | 5 | ||||||
| 6 | Yenidoğan resüsitasyonunu tanımlar | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
| 7 | Yenidoğan sorunları ve bu durumlarda yaklaşımı tanımlar | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 143 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||