| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Davranış Bozuklukları | MDR 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EYÜP ÇELİK |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. EYÜP ÇELİK, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Davranış bozuklukları ve psikopatoloji hakkında genel bilgilerin kazandırılması ve ruh sağlığı bozulmuş bireylere müdahale süreçleri hakkında farkındalık geliştirmektir. |
| Dersin İçeriği | Ruhsal bozukluklarının tanımı ve etiyolojisi, DSM V tanı ölçütleri, müdahale yöntemleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Psikopatolojinin tarihinin bilir ve ruhsal bozukluğu tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Psikopatolojide güncel paradigmaları bilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Kaygı bozukluklarını, etiyolojisini ve tedavisini açıklayabilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Obsesif kompulsif ve ilişkili bozukluklarını, etiyolojisini ve tedavisini açıklayabilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Travma sonrası stres bozukluğu ve akut stres bozukluğunu, etiyolojisini ve tedavisini bilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Disosiyatif bozuklukları, etiyolojisini ve tedavisini bilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Bedensel belirti ve ilişkili bozuklukları, etiyolojisini ve tedavisini bilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 8 | Duygudurum bozukluklarını, etiyolojisini ve tedavisini bilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, Psikopatolojinin Tarihi Ve Ruhsal Bozukluğu Tanımlama | |
| 2 | Psikopatolojide Güncel Paradigmalar (Genetik, Sinirbilim, Bilişsel Davranışçı, Strese Yatkınlık) | |
| 3 | Duygudurum Bozuklukları | |
| 4 | Duygudurum Bozukluklarının Etiyolojisi Ve Tedavisi | |
| 5 | Kaygı Bozuklukları | |
| 6 | Kaygı Bozukluklarının Etiyolojisi Ve Tedavisi | |
| 7 | Obsesif Kompulsif Ve İlişkili Bozukluklar | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Obsesif Kompulsif Ve İlişkili Bozuklukların Etiyolojisi Ve Tedavisi | |
| 10 | Travma Sonrası Stres Bozukluğu Ve Akut Stres Bozukluğu | |
| 11 | Travma Sonrası Stres Bozukluğu Ve Akut Stres Bozukluğunun Etiyolojisi Ve Tedavisi | |
| 12 | Disosiyatif Bozukluklar | |
| 13 | Bedensel Belirti Ve İlişkili Bozukluklar | |
| 14 | Bedensel Belirti Ve İlişkili Bozuklukların Etiyolojisi Ve Tedavisi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Kring, A. M., Johnson, S. L., Davison, G., & Neale, J. (2017). Anormal psikoloji/psikopatoloji (Çev. Ed. Muzaffer Şahin). Ankara: Nobel Yayınevi. Birliği, A. P. (2013). Ruhsal bozuklukların tanımsal ve sayımsal elkitabı, beşinci baskı (DSM-5) tanı ölçütleri başvuru elkitabı. E Köroğlu (Çev. Ed.), Ankara: Hekimler Yayın Birliği. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir | X | |||||
| 2 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir | ||||||
| 3 | Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak | ||||||
| 4 | Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme | ||||||
| 5 | Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme | ||||||
| 6 | Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme | ||||||
| 7 | Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma | ||||||
| 8 | Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme | ||||||
| 9 | Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme | ||||||
| 10 | Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme | ||||||
| 11 | Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma | ||||||
| 12 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama | ||||||
| 13 | Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme | ||||||
| 14 | Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) | ||||||
| 15 | Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Psikopatolojinin tarihinin bilir ve ruhsal bozukluğu tanımlar | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 2 | Psikopatolojide güncel paradigmaları bilir | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 3 | Kaygı bozukluklarını, etiyolojisini ve tedavisini açıklayabilir | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 4 | Obsesif kompulsif ve ilişkili bozukluklarını, etiyolojisini ve tedavisini açıklayabilir | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 5 | Travma sonrası stres bozukluğu ve akut stres bozukluğunu, etiyolojisini ve tedavisini bilir | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 6 | Disosiyatif bozuklukları, etiyolojisini ve tedavisini bilir | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 7 | Bedensel belirti ve ilişkili bozuklukları, etiyolojisini ve tedavisini bilir | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 8 | Duygudurum bozukluklarını, etiyolojisini ve tedavisini bilir | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Ödev | 70 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 30 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 70 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|