| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Müziği İka Teorisi | MZB 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ferdi KOÇ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk müziği eski kaynaklarını kullanarak ikâ teorisinin tarihsel gelişimini görmek ve günümüz Türk Müziği´ndeki ika anlayışını kavramak |
| Dersin İçeriği | Farklı yüzyıllarda yazılan ve Türk müziği ikâsına dair bilgiler içeren kaynak eserlerdeki nazariyeler incelenecek, burada yer alan ikâ devirleri ile günümüz Türk Müziği ikâ uygulamasının farkları ve benzerlikleri incelenecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziği ikâ teorisini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Türk müziği ikâ kaynaklarını tanır. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, | |
| 3 | İkâ´ın unsurlarını ve uygulamalarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 4 | İkâ teorisi ve günümüz Türk Müziği ikâ anlayışının karşılaştırmasını yapar. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İkâ´ın tarifi, asli ve yardımcı unsurları | |
| 2 | İkâ yazım şekilleri ve okunuşları | |
| 3 | 10. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
| 4 | 11. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
| 5 | 12. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
| 6 | 13. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
| 7 | 14. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
| 8 | 15. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
| 9 | 16. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
| 10 | 17. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
| 11 | 18. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
| 12 | 19. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
| 13 | 20. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler | |
| 14 | 20. yüzyıl Türk Müziği´nde ikâ uygulamaları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Edvâr ve risâle sahipleri üzerine yapılan yüksek lisans ve doktora tezleri |
| Ders Kaynakları | Ekrem Karadeniz, Musikimizde Usul ve İka, Türk Kültürü Dergisi, sy. 190, İstanbul 1978. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
| 3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
| 4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
| 6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
| 8 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
| 9 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
| 11 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziği ikâ teorisini öğrenir. | ||||||||||
| 2 | Türk müziği ikâ kaynaklarını tanır. | ||||||||||
| 3 | İkâ´ın unsurlarını ve uygulamalarını öğrenir. | ||||||||||
| 4 | İkâ teorisi ve günümüz Türk Müziği ikâ anlayışının karşılaştırmasını yapar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 2 | 2 | 4 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||