| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Müziği Çalgı Bilimi | MZB 517 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ferdi KOÇ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Tarihsel süreçte Türk müziğinde kullanılan çalgıların isimleri, kullanıldıkları dönemler ve coğrafya ile yapısal özelliklerinin incelenmesi |
| Dersin İçeriği | Türk müziği tarihsel kaynaklarında yer alan çalgılar, yapılış şekilleri, kullanıldıkları yöreler, akort şekilleri ile sınıflandırılmaları hakkında bilgi sahibi olunacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk Müziği tarihsel kaynaklarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Türk Müziği tarihinde kullanılan çalgıları tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Çalgıların yapılarını ve sınıflandırılışını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Türk Müziği tarihinde kullanılan çalgıların akort şekillerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Çalgılara dair görsel bilgiler içeren kitapların tanıtılması | |
| 2 | Çalgılara dair yapısal bilgiler içeren kitapların tanıtılması | |
| 3 | 10. yüzyıl kaynaklarındaki çalgılara dair bilgiler | |
| 4 | 11. yüzyıl kaynaklarındaki çalgılara dair bilgiler | |
| 5 | 12. yüzyıl kaynaklarındaki çalgılara dair bilgiler | |
| 6 | 13. yüzyıl kaynaklarındaki çalgılara dair bilgiler | |
| 7 | 14. yüzyıl kaynaklarındaki çalgılara dair bilgiler | |
| 8 | 15. yüzyıl kaynaklarındaki çalgılara dair bilgiler | |
| 9 | 16. yüzyıl kaynaklarındaki çalgılara dair bilgiler | |
| 10 | 17. yüzyıl kaynaklarındaki çalgılara dair bilgiler | |
| 11 | 18. yüzyıl kaynaklarındaki çalgılara dair bilgiler | |
| 12 | 19. yüzyıl kaynaklarındaki çalgılara dair bilgiler | |
| 13 | 20. yüzyıl kaynaklarındaki çalgılara dair bilgiler | |
| 14 | Türk Müziği tarihi kaynaklarında çalgıların sınıflandırılışı ve akort şekilleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Edvâr ve risâleler üzerine yapılan lisansüstü tez çalışmaları |
| Ders Kaynakları | Charles Fonton, 18. Yüzyılda Türk Müziği, (Pan Yayınları), İstanbul 1987. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
| 3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
| 4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
| 6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
| 8 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
| 9 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
| 11 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk Müziği tarihsel kaynaklarını öğrenir. | ||||||||||
| 2 | Türk Müziği tarihinde kullanılan çalgıları tanır. | ||||||||||
| 3 | Çalgıların yapılarını ve sınıflandırılışını öğrenir. | ||||||||||
| 4 | Türk Müziği tarihinde kullanılan çalgıların akort şekillerini öğrenir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 2 | 2 | 4 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||