| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Müzikte Yapı Analizi | MZB 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof. HATİCE SELEN TEKİN |
| Dersi Verenler | Prof. HATİCE SELEN TEKİN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Müzikte Biçim Kavramını İç yapı ve Dış Yapı olarak derinlemesine analiz etmek, müzik eserini en küçük biriminden başlayarak incelemek; eseri ve eserin bestecisini bütüncül bir bakışla değerlendirebilmek. |
| Dersin İçeriği | Müzik Biçimlerinin (Form-Şekil) bakımından analiz edilmesi, Müzik eserini küçük parçalara ayırarak içerisindeki dengeyi anlayabilme, eser örnekleri üzerinden müzikte biçim kavramının anlaşılması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Müzikte biçim ve şekil kavramlarını inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Müzikte biçim kavramı üzerinden iç yapı ve dış yapıyı genel olarak analiz eder. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Müzik biçimleri bilgilerini öğrenmenin amaçlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Müzik biçimleri bilgilerini öğrenmenin faydalarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Müzik biçimini anlayabilmedeki alt başlıkları; motif, cümle ve periyotu kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Bir, iki, üç ölçülük motif örneklerini tanır. | Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Motif yapısındaki değişim ve gelişimleri analiz eder. | Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 8 | Müzik biçiminde bitiş hissine göre cümle çeşitlerini kavrar. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 9 | Müzik biçiminde periyotları(dönemleri) tanır. | Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 10 | Müzik biçiminde alternatif görüşleri değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 11 | Müzik biçiminde ana fikir ve tema’yı analiz eder. | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 12 | Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri(halk türküsü) analiz eder. | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 13 | Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri(şarkı) analiz eder. | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 14 | Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri (çocuk şarkısı) analiz eder. | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Müzikte biçim ve şekil kavramları tanımlanır. | Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı |
| 2 | Müzikte iç ve dış yapının genel olarak analizi. | Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı |
| 3 | Biçim bilgilerini öğrenmenin amaçları . | Prof.Dr.Nihat ŞENEL ,Müzik Biçimleri Ders Notları, |
| 4 | Biçim bilgilerini öğrenmenin faydaları. | Prof.Dr.Nihat ŞENEL ,Müzik Biçimleri Ders Notları, |
| 5 | Motif, cümle ve periyotun kavranması. | Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002. |
| 6 | Bir, iki, üç ölçülük motif örneklerini tanınması. | Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002. |
| 7 | Motif yapısındaki değişim ve gelişimlerin analizi. | Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı; |
| 8 | Bitiş hissine göre cümle çeşitlerinin kavranması. | Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı; |
| 9 | Müzik biçiminde periyotlar. | Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı; |
| 10 | Müzik biçiminde alternatif görüşler. | Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı; |
| 11 | Ana fikir ve temanın analizi | Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002. |
| 12 | Halk türkülerinin analizi. | Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002. |
| 13 | Şarkı formunun analizi. | Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002. |
| 14 | Çocuk şarkılarını analizi. | Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Prof.Dr.Nihat ŞENEL ,Müzik Biçimleri Ders Notları, M.Ü.AEF Müzik Eğitimi Bölümü, İstanbul 1982; Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı; Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002. |
| Ders Kaynakları | Prof.Dr.Nihat ŞENEL ,Müzik Biçimleri Ders Notları, M.Ü.AEF Müzik Eğitimi Bölümü, İstanbul 1982; Prof Dr.Mutlu Torun Ders Notları, Haliç Üniversitesi Devlet Konservatuarı; Prof.Dr.Alaeddin Yavaşca,Türk Musikisinde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları,İstanbul,2002. |
| Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
|---|---|---|---|
| 2 | 2021 Nazariyatçı Bestekarlara Göre Türk Müziğinin Biçimsel Analizi.pdf | makale | 0 MB |
| 0 | yuksek_yuksek_tepelere_ev_kurmasinlar.pdf | 0 MB |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | ||||||
| 2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | ||||||
| 3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
| 4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
| 5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
| 6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
| 7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | ||||||
| 8 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
| 9 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | ||||||
| 11 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Müzikte biçim ve şekil kavramlarını inceler. | ||||||||||
| 2 | Müzikte biçim kavramı üzerinden iç yapı ve dış yapıyı genel olarak analiz eder. | ||||||||||
| 3 | Müzik biçimleri bilgilerini öğrenmenin amaçlarını kavrar. | ||||||||||
| 4 | Müzik biçimleri bilgilerini öğrenmenin faydalarını kavrar. | ||||||||||
| 5 | Müzik biçimini anlayabilmedeki alt başlıkları; motif, cümle ve periyotu kavrar. | ||||||||||
| 6 | Bir, iki, üç ölçülük motif örneklerini tanır. | ||||||||||
| 7 | Motif yapısındaki değişim ve gelişimleri analiz eder. | ||||||||||
| 8 | Müzik biçiminde bitiş hissine göre cümle çeşitlerini kavrar. | ||||||||||
| 9 | Müzik biçiminde periyotları(dönemleri) tanır. | ||||||||||
| 10 | Müzik biçiminde alternatif görüşleri değerlendirir. | ||||||||||
| 11 | Müzik biçiminde ana fikir ve tema’yı analiz eder. | ||||||||||
| 12 | Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri(halk türküsü) analiz eder. | ||||||||||
| 13 | Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri(şarkı) analiz eder. | ||||||||||
| 14 | Müzik biçiminin öğelerine göre eserleri (çocuk şarkısı) analiz eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 2 | 1 | 2 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 148 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||