| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Türkçesi Müzik Metinleri | MZB 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk Müziği Tarihi, kuramı ve repertuvarı için kaynak teşkil eden metinleri tanımak ve bu kaynakları akademik alanda yapılacak müzik çalışmalarında doğru bir şekilde kullanılabilmek |
| Dersin İçeriği | Osmanlı Türkçesi ile yazılmış güfte kaynakları, mecmualar, cönkler ve repertuvar kaynakları ile Türk Müziği´ne dair yazılmış makaleler üzerinde çalışılacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziği tarihi yazılı kaynaklarını tanır. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Türk müziği yazılı kaynaklarını okur. | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Yazılı kaynaklarda işlenen konuları yorumlar. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Yazılı kaynaklar ile günümüz kaynaklarının karşılaştırmasını yapar. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Türkçesi alfabesi | |
| 2 | Osmanlı Türkçesi yazım kuralları | |
| 3 | Osmanlı Türkçesi okuma ve aktarım kuralları | |
| 4 | Osmanlı Türkçesiyle yazılan güfte kaynaklarının tanıtılması | |
| 5 | Divanların incelenmesi | |
| 6 | Mecmuaların incelenmesi | |
| 7 | Cönklerin incelenmesi | |
| 8 | Mecmua-yı Sâz u Söz okumaları | |
| 9 | Osmanlı Türkçesiyle yazılan nazariyat ve repertuar kaynaklarının tanıtılması | |
| 10 | Kantemiroğlu Kitâb-ı ilmü´l-musiki okumaları | |
| 11 | Esâtiz-i Elhân adlı eserin tanıtılması | |
| 12 | Esâtiz-i Elhân´dan Abdülkâdir Merâgi okuması | |
| 13 | Esâtiz-i Elhân´dan Dede Efendi okuması | |
| 14 | Esâtiz-i Elhân´dan Zekâî Dede okuması |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Mefail Hızlı, Metinlerle Osmanlı Türkçesi, (Emin Yayınları), Bursa 2010. |
| Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
|---|---|---|---|
| 0 | osmanli_turkcesi_harfler.pdf | 0 MB | |
| 3 | Osmanlıca 3.pdf | 0 MB | |
| 4 | Osmanlıca 4.pdf | 0 MB | |
| 5 | Osmanlıca 5.pdf | 0 MB | |
| 6 | Osmanlıca 6.pdf | 0 MB | |
| 7 | Osmanlıca 7.pdf | 0 MB |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
| 3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
| 4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
| 6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
| 8 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
| 9 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
| 11 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziği tarihi yazılı kaynaklarını tanır. | ||||||||||
| 2 | Türk müziği yazılı kaynaklarını okur. | ||||||||||
| 3 | Yazılı kaynaklarda işlenen konuları yorumlar. | ||||||||||
| 4 | Yazılı kaynaklar ile günümüz kaynaklarının karşılaştırmasını yapar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 2 | 2 | 4 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||