| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Müziğinde Edvar Geleneği | MZB 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ferdi KOÇ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk müziği edvâr geleneğini öğrencilere öğretmek, müzik edvâr ve risalelerini tanıtmak, Edvâr ve risâlelerdeki makam, usul ve enstrüman vb. konuların incelenmesi |
| Dersin İçeriği | Türk müziği teorisi tarihsel kaynakları arasında önemli bir yeri olan edvârların bölümleri, konuları, farklı yüzyıllara ait eserler üzerinden işlenecektir. Bu kaynaklar üzerinden Türk müziğinin kuramsal değişimleri hakkında bilgi sahibi olunacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziği edvâr geleneğini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
| 2 | Türk müziği edvâr ve risâlelerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Edvâr ve risâlelerdeki müzik konularını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Edvâr ve risâlelerdeki müzik konularının günümüzle karşılaştırmasını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Edvâr ve risâle kitaplarının tanıtılması | |
| 2 | Türk müziği edvâr geleneği | |
| 3 | El- Kindî ile Fârâbî´nin edvâr ve risâleleri incelenmesi | |
| 4 | İbn Sinâ ile Safiyüddin Urmevî´nin edvâr ve risaleleri incelenmesi | |
| 5 | Kutbuddîn Şirâzi´nin risalelerinin incelenmesi | |
| 6 | Abdülkâdir Merâgî ve edvarları´nın incelenmesi | |
| 7 | Abdülaziz b. Abdülkadir Merâgi ve Mahmud b. Abdülaziz b. Abdülkadir Merâgî´nin edvarları incelenmesi | |
| 8 | Alişah b. Hacıbüke ve İsmail Ankaravî´nin edvâr ve risâlelerinin incelenmesi | |
| 9 | Seydî ve Kırşehirli Nizameddin oğlu Yusuf Dede´nin risâlelerinin incelenmesi | |
| 10 | Amasyalı Şükrullah, Fethullah Şirvâni, Abdurrahman Câmi, Lâdikli Mehmed Çelebi´nin edvâr ve risâlelerinin incelenmesi | |
| 11 | Hızır b. Abdullah, Kemânî Hızır Ağâ, Kadızade el Tirevî´nin edvâr ve risâlelerinin incelenmesi | |
| 12 | Kantemiroğlu, Nâyî Osman Dede, Mustafa Ali el-Kevserî, Gevrekzâde´nin edvâr ve risâlelerinin incelenmesi | |
| 13 | Ali Nutkî Dede, Abdülbakî Nasır Dede ve Tanbûrî Cemil Bey´in edvâr ve risâlelerinin incelenmesi | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Edvâr ve risâle sahipleri üzerine yapılan yüksek lisans ve doktora tezleri |
| Ders Kaynakları | Nûri Özcan, Bayram Akdoğan ders notları ve İslam Ansiklopedisi (TDV) |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
| 3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
| 4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
| 6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
| 8 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
| 9 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
| 11 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziği edvâr geleneğini öğrenir. | ||||||||||
| 2 | Türk müziği edvâr ve risâlelerini tanır. | ||||||||||
| 3 | Edvâr ve risâlelerdeki müzik konularını öğrenir. | ||||||||||
| 4 | Edvâr ve risâlelerdeki müzik konularının günümüzle karşılaştırmasını yapar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 1 | 1 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 149 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||