| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 19. Yüzyıl Türk Müziği Makam Anlayışı ve Analizleri | MZB 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FERDİ KOÇ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu derste 19. yy. 'da icra edilen eserlerdeki makam anlayışı ve icralarının kararkteri talebelere öğretilmesi hedeflenmektedir.
|
| Dersin İçeriği | Türk müziğinde 19. yy'da yaşamış bestekarların eserlerin makamsal yapıları, makam kullanımı ve icrası yapılmış eserlerin farklı icracıların sesinden icra analizleri yapılacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | 19. yy. makamların seyir özellikleri üzerine bilgi sahibi olur | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
| 2 | 19. yy. beste özellikleri üzerine bilgi sahibi olur | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, | |
| 3 | icra analizi yapmayı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | 19. yy. bestekarlarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Hamamîzade İsmail Dede'nin eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi | |
| 2 | Hamamîzade İsmail Dede'nin eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi | |
| 3 | Dellalzade İsmail Efendi'nin eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi | |
| 4 | Zekai Dede'nin eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi | |
| 5 | Şakir Ağa'nın eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi | |
| 6 | Hacı Ârif Bey'in eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi | |
| 7 | Ara sınav | |
| 8 | Hacı Ârif Bey'in eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi | |
| 9 | Hacı Fâik Bey'in eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi | |
| 10 | Tanburi Ali Efendinin eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi | |
| 11 | Nikogos Ağa eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi | |
| 12 | Asdik Ağa eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi | |
| 13 | Tatyos Efendi eserlerindeki makam anlayışı ve eserlerinin icralarının icra analizi | |
| 14 | Genel Tekrar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | TRT Nota Arşivi, Repertuvar arşiv programı |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
| 3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
| 4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
| 6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
| 8 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
| 9 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
| 11 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 19. yy. makamların seyir özellikleri üzerine bilgi sahibi olur | ||||||||||
| 2 | 19. yy. beste özellikleri üzerine bilgi sahibi olur | ||||||||||
| 3 | icra analizi yapmayı öğrenir | ||||||||||
| 4 | 19. yy. bestekarlarını tanır |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
| 2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 2 | 2 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 4 | 8 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||