| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Makam Çözümleme (Analiz) I | MZB 617 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof. HATİCE SELEN TEKİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Özge Zeybek Arş. Gör. Murat Dilber |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Türk Müziği Nazariyesine Dair Makam Bilgisini Anlamak. |
| Dersin İçeriği | Türk Müziği Nazariyesi İçinde yer alan Basit (Yalın) ve Şed(aktarım) makamların İncelenmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk Müziği Tarihini Öğrenir | Anlatım, | |
| 2 | Türk Müziği Ses Sistemini Kavrar | Beyin Fırtınası, Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
| 3 | Temel Makam Bilgilerini Öğrenir | Grupla Çalışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Basit Yalın Makamları Öğrenir | Grupla Çalışma, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
| 5 | Basit makamlarda eserleri analiz eder | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Şed Makamları Öğrenir | Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
| 7 | Şed Makamlarda Eserleri analiz eder | Grupla Çalışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türk Müziği Tarihine Genel Bakış | Eser analizi |
| 2 | Türk Müziği Ses sistemi ve Ana Dizi Tartişmaları | eser analizi |
| 3 | Türk Müziği Basit (Yalın) makamlarına dair genel bilgiler | |
| 4 | Basit Makamlarda Eserlerin Makam Analizi İncelemeleri | |
| 5 | Rast, Uşşak Hüseyni Makamlarında Eser İncelemeleri | |
| 6 | Hicaz, Buselik Makamlarında Eser İncelemeleri | |
| 7 | Çargah Makamının İncelenmesi dönemlere göre eser incelemeleri | |
| 8 | Karcığar Suzinak Makamlarında Eser İncelemeleri | |
| 9 | Şed (Transpoze) Makamların İncelenmesi | |
| 10 | Mahur ve Acemaşiran makamında eserlerin incelenmesi | |
| 11 | Nihavend, Sultaniyegah makamında eserlerin incelenmesi | |
| 12 | Bestekar ve dönemlere göre makamların incelenmesi | |
| 13 | Bestekar ve dönemlere göre makamların incelenmesi | |
| 14 | Bestekar ve dönemlere göre makamların incelenmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Türk Musıkisi Derleri -Hüseyin Saadettin AREL Türk Mûsıkisi Nazariyatı ve Usulleri ve Kudüm Velveleleri -İsmail Hakkı ÖZKAN Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji I Hatice Selen TEKİN Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji II Hatice Selen TEKİN |
| Ders Kaynakları | Türk Musıkisi Derleri -Hüseyin Saadettin AREL Türk Mûsıkisi Nazariyatı ve Usulleri ve Kudüm Velveleleri -İsmail Hakkı ÖZKAN Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji I Hatice Selen TEKİN Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji II Hatice Selen TEKİN |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
| 3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
| 4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
| 6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
| 8 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
| 9 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
| 11 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk Müziği Tarihini Öğrenir | ||||||||||
| 2 | Türk Müziği Ses Sistemini Kavrar | ||||||||||
| 3 | Temel Makam Bilgilerini Öğrenir | ||||||||||
| 4 | Basit Yalın Makamları Öğrenir | ||||||||||
| 5 | Basit makamlarda eserleri analiz eder | ||||||||||
| 6 | Şed Makamları Öğrenir | ||||||||||
| 7 | Şed Makamlarda Eserleri analiz eder |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
| 2. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
| 3. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ödev | 2 | 2 | 4 |
| Final | 1 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü | 148 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||