| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tezhip Sanatı Tarihi I | TEZ 227 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Geleneksel Türk Sanatlarının zevk ve estetik anlayışının gelişimi sağlanır. |
| Dersin İçeriği | Türk tezhip sanatının gelişim aşamaları incelenir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk tezhip sanatının tarihsel süreçteki üslup birliğini kavrama. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Türk tezhip sanatının etkileşim içinde olduğu kültür içindeki özgünlüğünü kavrama. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türk Tezhip Sanatı Dersine Giriş | |
| 2 | Sanat- Zanaat İlişkisi | |
| 3 | Ehl-i Hiref Teşkilatı | |
| 4 | Yazma Eser | |
| 5 | Yazma Eserde Bezeme Unsurları | |
| 6 | İslam Sanatında Yazma Eserler | |
| 7 | Türkler -Uygurlar- de Tezhip Sanatının Ortaya Çıkışı | |
| 8 | Karahanlılarda Tezhip Sanatı | |
| 9 | Yarıyıl içi sınavı(Vize) | |
| 10 | Gaznelilerde Tezhip Sanatı | |
| 11 | Büyük Selçuklularda Tezhip Sanatı | |
| 12 | Safevilerde Tezhip Sanatı | |
| 13 | Timurlularda Tezhip Sanatı | |
| 14 | Babürlülerde Tezhip sanatı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Derste ders notları analtılır, gösterilir ve yazdırılır; gerektiğinde derste ders notları fotokopi olarak dağıtılır; belli durumlarda temel nitelikli kitapların belli kısımlarına yönlendirilir,konularla ilgili araştırma ödevi verilir.. |
| Ders Kaynakları | ERSOY, Ayla, Türk Tezhip Sanatı, Akbank Yayınları, İstanbul 1988. ÖZEN, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatı, Gizem Yayınevi, İstanbul 2003. ÖZKEÇECİ, İlhan-Şule Bilge Özkeçeci, Türk Sanatında Tezhip, İstanbul 2007.,Osmanlı Ans.C.9-12, Yeni Türkiye Yayınları Ankara, Türkler Ans.C.10-12, Yeni Türkişyer Yayınları, Ankara., Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi,C.2, Ircıca, İstanbul, Halil İnalcık-Günsel Renda,Osmanlı Uygarlığı,C. 2, Ankara 2004., DİA, maddeler,C.1-44, |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
| 8 | Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. | X | |||||
| 9 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 10 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 11 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | |||||
| 12 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk tezhip sanatının tarihsel süreçteki üslup birliğini kavrama. | ||||||||||||
| 2 | Türk tezhip sanatının etkileşim içinde olduğu kültür içindeki özgünlüğünü kavrama. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 25 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| 2. Kısa Sınav | 25 |
| 1. Ödev | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 112 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||