| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Âşık Müziği | DKS 428 | 8 | 1 + 1 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Derleme |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SERTAN DEMİR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu ders, hem halk müziğin yöresel ağız ve müzikal özelliklerini hem de kültürel önemini anlamayı amaçlar ve öğrencileri bu zengin müzik geleneğini yaşatmaya ve yaymaya teşvik eder. |
| Dersin İçeriği | Anadolu coğrafyası âşık müziği |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Anadolu müzik kültürüne hakim olur | ||
| 2 | Yöresel ağız özellikleri, müzikal özellikler ve çalgıları öğrenir |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Âşık teriminin tarihsel tanımları | Önerilen kitapların okunması |
| 2 | Âşık müziğinin temel kavramları | Önerilen kitapların okunması |
| 3 | Âşık edebiyatı ve şiir özellikleri | Önerilen kitapların okunması |
| 4 | Âşık müziği formları | Önerilen kitapların okunması |
| 5 | Âşık müziğinin müzikal özellikleri | Önerilen kitapların okunması |
| 6 | Âşıkların toplumdaki rolü ve yaptığı ritüeller | Önerilen kitapların okunması |
| 7 | Anadolu aşıkları | Önerilen kitapların okunması |
| 8 | Emlek bölgesi âşıklık geleneği | Önerilen kitapların okunması |
| 9 | Kuzeydoğu Anadolu bölgesi âşıklık geleneği | Önerilen kitapların okunması |
| 10 | Gezici saz şairliği | Önerilen kitapların okunması |
| 11 | Âşıklarda bulunması gereken özellikle | Önerilen kitapların okunması |
| 12 | Âşık sazları | Önerilen kitapların okunması |
| 13 | Türk dünyası aşıkları ve âşık müziği | Önerilen kitapların okunması |
| 14 | Genel tekrar | Önerilen kitapların okunması |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Artun, E. (2021). Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı, Adana: Karahan Kitabevi. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
| 3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
| 4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
| 6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
| 8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
| 10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
| 11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
| 12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Anadolu müzik kültürüne hakim olur | ||||||||||||
| 2 | Yöresel ağız özellikleri, müzikal özellikler ve çalgıları öğrenir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Toplam İş Yükü | 121 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||