| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Müzik Sosyolojisine Giriş | MUZ 415 | 8 | 1 + 1 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MAHİR MAK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Hasan Hüseyin Şahin |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, müzik sosyolojisine bir giriş yapıp, müziğin sosyoloji gözüyle incelenmesinin gösterilmesi, müzik ve müzikal kültürlerin farklı toplumsal yapılarla ilişkilerini tartışmak ve bunun için gerekli kuramsal ve yöntemsel çerçeveyi tanıtmaktır. |
| Dersin İçeriği | Müzik sosyolojisini oluşturan, altkültür gibi, çeşitli kuramlar ve bunların uygulama yöntemleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sosyoloji kuramlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | müzik ve sosyoloji arasında bağlantı kurar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | müzik sosyolojisi perspektifinden değerlendirme yapmaya başlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | müzik, kültür ve toplum üzerinden analiz yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | müzik ve sosyoloji araştırmalarına ilgi duyar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | müzik ve sosyoloji alanında etkin düşünmeye başlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | müzik, sosyoloji nedir? | yok |
| 2 | disiplinler arası bir çalışma bağlamında müzik sosyolojisi nedir? | yok |
| 3 | müzik sosyolojisinin diğer disiplinler ile ilişkisi | yok |
| 4 | sosyolojinin diğer çalışma alanları nelerdir? | yok |
| 5 | toplum kavramsal olarak nedir? yaklaşımlar nelerdir? | yok |
| 6 | cemaat, topluluk, halk gibi genel kavramların tartışılması | yok |
| 7 | toplumsal rol modelleri nelerdir? | yok |
| 8 | toplumsallaşma nedir? müziğin toplumsallaşması nedir | yok |
| 9 | kültürel etkileşim tartışmalarının müzik üzerinden yapılması | yok |
| 10 | yabancılaşma nedir? | yok |
| 11 | müzik sosyolojisi üzerinden Türk müziğine bakış | yok |
| 12 | müzik sosyolojisi üzerinden halk müziğine bakış | yok |
| 13 | etkileşim bağlamında müzik sosyolojisi örnekleri | yok |
| 14 | bir müzik sosyoloğu gibi müziğe bakabilme becerisi | yok |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim elemanı ders notları |
| Ders Kaynakları | Ayas, Güneş. (2016). Müzik sosyolojisi: sorunlar-yaklaşımlar-tartışmalar. İstanbul: Doğu Kitabevi Adorno, T. W. (2002). Essays on music. Londra: University of California GÜVEN, Uğur Zeynep; ERGUR, Ali. (2014). Dünyada ve Türkiye’de Müzik Sosyolojisinin Yeri ve Gelişimi. Sosyoloji Dergisi, 3 (29), 1-27. GÜNAY, E. (2006), Müzik Sosyolojisi, İstanbul: Bağlam Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | ||||||
| 2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | ||||||
| 3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
| 4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
| 5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
| 6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
| 7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | ||||||
| 8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
| 10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
| 11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | ||||||
| 12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sosyoloji kuramlarını bilir | ||||||||||||
| 2 | müzik ve sosyoloji arasında bağlantı kurar | ||||||||||||
| 3 | müzik sosyolojisi perspektifinden değerlendirme yapmaya başlar | ||||||||||||
| 4 | müzik, kültür ve toplum üzerinden analiz yapar | ||||||||||||
| 5 | müzik ve sosyoloji araştırmalarına ilgi duyar | ||||||||||||
| 6 | müzik ve sosyoloji alanında etkin düşünmeye başlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 40 |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 2 | 8 | 16 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 122 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||