| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tarihsel Müzikoloji | MUZ 419 | 7 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ, |
| Dersin Yardımcıları | Dr. Arş. Gör. Murat Can Dilber |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk Müziği kaynaklarını tarihsel süreç içerisinde ele almak. Geçmişten günümüze uzanan bu süreci yüzyıllar ve ekoller bakımından incelemek. |
| Dersin İçeriği | İslamiyet öncesi dönemden başlayarak yazılı müzik kaynaklarını incelemek. Kaynakların kendi içerisindeki sınıflandırılmasını ve yüzyıllara göre gösterdiği değişimler üzerinde durmak. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Müziğin kökenine ve tarihsel gelişimine dair bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 2 | Müziğin diğer disiplinle ile ilişkisini keşfeder. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Alanında edindiği yeni bilgilere evrensel ve bütüncül bakmayı öğrenir. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 4 | Kaynak ve dönem sınıflandırmasını öğrenir. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Müzikoloji kaynakları | |
| 2 | Müzikolojiye etki eden felsefi görüşler | |
| 3 | İlmi oluşum öncesi Türklerde ve Araplarda musiki | |
| 4 | Urmevî öncesinde nazarî oluşum (Kindî, Farâbî) | |
| 5 | Urmevî öncesinde nazarî oluşum (İhvân-ı Safâ, İbn Sînâ) | |
| 6 | Sistemci okul ve ilim erbabı (XIII-XV y.y.) Safiyyuddin Urmevî | |
| 7 | Sistemci okul ve ilim erbabı (XIII-XV y.y.) Abdülkadir Merâgî | |
| 8 | Sistemci okul ve ilim erbabı (XIII-XV y.y.), dönemin diğer nazariyatçıları | |
| 9 | Anadolu okulu ve iş erbâbı dönemi (XV-XIX y.y.) Yusuf b. Nazameddin Kırşehrî, Hızır b. Abdullah, Bedr-i Dilşad | |
| 10 | Anadolu okulu ve iş erbâbı dönemi (XV-XIX y.y.) Kadızâde Mehmet Tirevî, Ali Ufkî Bey, Seydî | |
| 11 | Anadolu okulu ve iş erbâbı dönemi (XV-XIX y.y.) Dimitri Kantemir, Kutbunnâyi Osman Dede, Abdülbâki Nasır Dede | |
| 12 | XX. Yüzyılda musiki nazariyatı- Rauf Yektâ Bey | |
| 13 | XX. Yüzyılda musiki nazariyatı- Abdülkadir Töre, H. Sadeddin Arel | |
| 14 | XX. Yüzyılda musiki nazariyatı- Tanburi Cemil Bey, İsmail Hakkı Bey |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Türk Musikisi Nazariyatı Tarihi-Mehmet Tıraşçı |
| Ders Kaynakları | Konu ile ilgili Diyanet İslam Ansiklopedisi maddeleri ve yapılan lisans üstü çalışmalar. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
| 3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
| 4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
| 5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
| 6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
| 8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
| 10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
| 11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
| 12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Müziğin kökenine ve tarihsel gelişimine dair bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
| 2 | Müziğin diğer disiplinle ile ilişkisini keşfeder. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 3 | Alanında edindiği yeni bilgilere evrensel ve bütüncül bakmayı öğrenir. | ||||||||||||
| 4 | Kaynak ve dönem sınıflandırmasını öğrenir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Final | 1 | 3 | 3 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Toplam İş Yükü | 113 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||