| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Müziksel İşitme, Okuma ve Yazma I | TMB 101 | 1 | 2 + 2 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HACI BEKİR KURŞUNET |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. HACI BEKİR KURŞUNET, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin temel müziksel işitme, okuma ve yazma becerileri kazanmasını sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Müzik teorisine ilişkin temel bilgiler, ritmik okuma, duyuş, deşifre, solfej, ritmik ve melodik dikte çalışmaları. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ritm değerlerine ilişkin sınıflandırmalar yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 2 | Ritm bilgisini ritmik okuma ve yazma uygulamalarında kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 3 | Aralık bilgisini kavrar. Duyduğu aralıkları karşılaştırır ve analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Basit (2/4, 3/4, 4/4 ) 6/8, 9/,12/8'lik usullerde el vuruşları yaparak ritmik okumalar yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 5 | Seviyesine uygun parçaları deşifre eder. | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Seviyesine uygun okuma parçalarını ezberler. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Seviyesine uygun okuma parçalarını dikte eder. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 8 | Fa anahtarında seviyesine uygun parçaları solfej yapar. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Nota isimleri, Anahtarlar, Değerleri, Porte üzerindeki yerleri, Temel müzik kavramları Lavignac 1A solfej okuması | |
| 2 | Dizi oluşumları (majör-minör), Müzikte ölçü, ritim ve tartım kavramları Lavignac 1A solfej okuması | |
| 3 | Aralık bilgisi (2’li, 3’lü,4’lü, 5’li 6'lı ve 7'li aralıklar) Lavignac 1A solfej okuması (Majör ve minör dizilerin ilk 5 sesi ile solfej ve dikte çalışmaları) | |
| 4 | Verilen sesten çıkıcı-inici aralık kurma çalışmaları, Lavignac 1A solfej okuması (Do Majör ve La minör dizilerin ilk 6 sesi ile solfej ve dikte çalışmaları) | |
| 5 | Tonalite kavramı, 4'lü ve 5'li çemberi Lavignac 1A solfej okuması, (Do Majör ve La minör dizilerin ilk 7 sesi ile solfej ve dikte çalışmaları) | |
| 6 | Dinamikler, ifade ve hız terimleri. (Do Majör ve La minör dizilerin 8 sesi ile solfej ve dikte çalışmaları) Lavignac 1A solfej okuması, aralık çalışmaları | |
| 7 | Teorik konuların tekrarı ve Do majör/La minör dikte çalışmaları. Lavignac 1A solfej okuması | |
| 8 | Vize sınavı | |
| 9 | Majör-minör 5'li akor oluşumları. Sol majör ve mi minör tonlarına geçiş ve solfej okumaları ve dikte çalışmaları | |
| 10 | Majör tonlarda 4 sesli Tam kadans akorlar, Lavignac 1A solfej okuması ve dikte çalışmaları (Sol majör ve mi minör) | |
| 11 | Majör tonlarda 4 sesli Tam kadans akorlarıyla parti okuması ve Kanon'a giriş, Lavignac 1A solfej okuması ve dikte çalışmaları (Sol majör ve mi minör) | |
| 12 | Lavignac 1A solfej okuması ve dikte çalışmaları devamı (Sol majör ve mi minör) | |
| 13 | Lavignac 1A solfej okuması ve dikte çalışmaları devamı (Sol majör ve mi minör) | |
| 14 | Lavignac 1A solfej okuması ve dikte çalışmaları devamı (Sol majör ve mi minör) |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Muammer Sun, Solfej I. F. Fontaine, Rirtm ve Zaman Duygusunun Temelleri Muammer Sun/ Metin Munzur, Aralık Bilgisi Mine Mucur, Solfej Kitabı Nail Yavuzoğlu, Rölatif Absolut Kulak Eğitimi 1 ve Günlük Teknik Çalışmalar Nail Yavuzoğlu, Poliritmik Solfej 1 Lavignac 1a-1b-1c |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
| 2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
| 3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
| 4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
| 5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
| 6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
| 8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
| 10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | X | |||||
| 11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
| 12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ritm değerlerine ilişkin sınıflandırmalar yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| 2 | Ritm bilgisini ritmik okuma ve yazma uygulamalarında kullanır. | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | 2 |
| 3 | Aralık bilgisini kavrar. Duyduğu aralıkları karşılaştırır ve analiz eder. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 |
| 4 | Basit (2/4, 3/4, 4/4 ) 6/8, 9/,12/8'lik usullerde el vuruşları yaparak ritmik okumalar yapar. | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 |
| 5 | Seviyesine uygun parçaları deşifre eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
| 6 | Seviyesine uygun okuma parçalarını ezberler. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
| 7 | Seviyesine uygun okuma parçalarını dikte eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 |
| 8 | Fa anahtarında seviyesine uygun parçaları solfej yapar. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 4 | 17 | 68 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||