| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İşletim Sistemleri | SWE 208 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÜNAL ÇAVUŞOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bilgisayarın en temel bileşenlerinden olan işletim sistemlerinin detaylarıyla öğretilmesi amaçlanmıştır. Geliştirilen yazılımlar işletim sistemi ile sürekli işbirliği içinde çıktılarını üretebilmektedir. Öğrencilerin işletim sistemi alt birimlerini tasarlayıp kodlayacak düzeye erişmeleri amaçlanmaktadır.
|
| Dersin İçeriği | İşletim sistemi ile ilgili genel kavramlar, terminoloji. Proses yönetimi, prosesler arası senkronizasyon, prosesler arası iletişim, CPU planlama algoritmaları, bellek yönetimi, sanal bellek, dosya sistemleri, giriş/çıkış sistemleri ve disk planlaması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İşletim sistemlerinin yapısını ve çalışma prensiplerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
| 2 | Program, proses ve iş parçacığı (thread) arasındaki farkı bilir, prosesin/threadin icra anında bulunabileceği durumları bilir | Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Prosesler veya iş parçacıkları (threadler) arasında kullanılan iletişim ve senkronizasyon mekanizmalarını bilir ve programda etkin olarak kullanır | Eğitsel Oyun, Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | CPU planlama algoritmalarının parametrelerini hesaplar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Kilitlenme problemlerine çözüm üretir | Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 6 | Fiziksel ve zahiri bellek kavramlarını bilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Sayfalama, segmentasyon teknolojilerini bilir ve ortalama bellek erişim süresini hesaplar | Tartışma, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilgisayar sistemlerinin yapısı ve işletim sistemleri tanıtımı | |
| 2 | İşletim sistemi alt birimleri | |
| 3 | Proses yapısı ve komut istemcisi (kabuk) | |
| 4 | İş parçacığı (thread) mimarisi proses ile kıyaslanması | |
| 5 | Proses veri yapıları ve yönetimi | |
| 6 | Prosesler arası senkronizasyon ve iletişim araçları | |
| 7 | Prosesler ile ilgili uygulama (semafor, kilit vb.) | |
| 8 | CPU planlama algoritmaları | |
| 9 | Kilitlenmeler ve çözümleri | |
| 10 | Bellek yönetimi | |
| 11 | Sayfalama ve segmentasyon | |
| 12 | Sanal bellek | |
| 13 | Dosya sistemi, erişim ve koruma mekanizmaları | |
| 14 | Giriş/çıkış sistemi, disk planlaması ve yönetimi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
| 3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
| 6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık. | X | |||||
| 7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
| 10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İşletim sistemlerinin yapısını ve çalışma prensiplerini açıklar | 5 | |||||||||||
| 2 | Program, proses ve iş parçacığı (thread) arasındaki farkı bilir, prosesin/threadin icra anında bulunabileceği durumları bilir | 5 | 5 | 5 | |||||||||
| 3 | Prosesler veya iş parçacıkları (threadler) arasında kullanılan iletişim ve senkronizasyon mekanizmalarını bilir ve programda etkin olarak kullanır | 5 | 5 | ||||||||||
| 4 | CPU planlama algoritmalarının parametrelerini hesaplar | 5 | |||||||||||
| 5 | Kilitlenme problemlerine çözüm üretir | 5 | |||||||||||
| 6 | Fiziksel ve zahiri bellek kavramlarını bilir | 5 | 5 | ||||||||||
| 7 | Sayfalama, segmentasyon teknolojilerini bilir ve ortalama bellek erişim süresini hesaplar | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Proje / Tasarım | 30 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 0 | 3 | 0 |
| Toplam İş Yükü | 127 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||