Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Teknoloji Bağımlılığı RPD 621 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. TUNCAY AYAS
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Erol UĞUR
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Teknolojinin bireylerde oluşturduğu olumsuz etkilerin öğrenilmesi ve bu durumda olan bireylere yönelik önleme çalışmalar yapılabilmesi
Dersin İçeriği Bu ders, teknolojinin yanlış kullanılması sonucunda bireylerde ne tür olumsuzluklar görüldüğünün belirlenmesi ve bu olumsuzlukların görülmemesi için bireylere nasıl yardım edilmesi gerektiğinin becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Teknolojinin bireylerde oluşturduğu olumsuz etkileri tanır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Teknolojiden olumsuz yönde etkilenen bireylere yönelik önleme çalışmaları yapar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi
2 İnternet ve ergen gelişimi
3 Problemli internet kullanımı
4 İnternet bağımlılığı ve psikososyal faktörler
5 Sanal zorbalık
6 Psikolojik ihtiyaçlar ve internet bağımlılığı
7 Teknolojinin toplumsal ilişkilerde yarattığı sorunlar
8 Teknolojik bağımlılığın psikolojik belirtilerle ilişkisi
9 Bağımlılığın kuramsal temelleri
10 Teknolojik bağımlılığın gelecek yaşama etkisi
11 Teknoloji bağımlılığında okul psikolojik danışmanının sorumluluğu
12 Teknolojinin güvenli kullanımı
13 İnternet bağımlılığının kliniği ve tedavisi
14 Teknoloji bağımlılığında ailenin tutumu
Kaynaklar
Ders Notu Young K.S (2011) INTERNET ADDICTION A Handbook and Guide to Evaluation
and Treatment JohnWiley & Sons, Inc.
Ders Kaynakları
Sıra EĞİTİMDE PSİKOLOJİK HİZMETLER PR. (DR) Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Çağdaş Psikolojik Danışma Akımlarını ayrıntılı olarak tanır ve karşılaştırarak analiz ederek, elde ettiği kuramsal bilgiyi alana yönelik uygulamalarda kullanabilir. X
2 Evlilik ve aile içinde yaşanılan sorunları farklı kuram ve yaklaşımlar çerçevesinde analiz ederek, sorunları önlemeye ya da sorunlarla başa çıkma becerisi kazandırmaya yönelik danışma uygulamaları tasarlar.
3 Öğrencilerin kişisel mesleki ve eğitsel gelişimini en üst düzeyde desteklemek için seminerler ve grup rehberliği etkinlikleri planlar ve uygular. X
4 Doktora eğitiminin ve araştırmalarının gerektirdiği ölçülerde araştırma ve yayın yapma beceri kazanır. X
5 Çocuk ya da ergenlerde görülen davranış problemleri ve bozuklukları, nedenleri ve yardım sürecine ilişkin olarak ayrıntılı bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi uygulama becerisi kazanır.
6 Toplumsal alanda psikolojik danışma ve rehberlik alanında bilgilendirmeye ihtiyaç duyulan konu başlıkları ya da yardım alanlarını tespit ederek bunlara ilişkin seminerler düzenler. X
7 Farklı yaklaşımlara dayalı olarak farklı durumlara ilişkin grupla psikolojik danışma oturumları tasarlar ve uygular. X
8 Toplumsal olaylara ilişkin kriz alanlarında yardımcı olabilecek psikolojik danışma alanına ilişkin bilgilerini kullanır. X
9 İleri düzey ölçme ve değerlendirme becerisi kazanır.
10 Psikolojik bozukluklara ilişkin tanılama ve yardım sürecine ilişkin uzmanlık kazanır.
Sıra REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK PR. (DR) Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar.
2 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde uzmanlık düzeyinde geliştirir ve kullanır.
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek eğitim teknolojileri aracılığıyla rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanına yönelik bilimsel çözümler üretir ve paydaşlarına aktarır.
4 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında yürüttüğü bilimsel araştırmayı yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek bağımsız olarak yürütür.
5 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında uzmanlık düzeyindeki öğrenme sürecini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek yönlendirir.
6 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanında etik kurallara uygun biçimde bilimsel araştırmalar yapar ve sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Teknolojinin bireylerde oluşturduğu olumsuz etkileri tanır.
2 Teknolojiden olumsuz yönde etkilenen bireylere yönelik önleme çalışmaları yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 70
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
dersAKTSKredisi 6