Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Ölçme Uygulaması RPD 611 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda BİÇENER

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste psikometrik kuramların yanısıra temel test uygulama ve yorumlama becerileri üzerinde durulur, özellikle çocuklarla ilgili test uygulamaları üzerinde çalışılır.

Dersin İçeriği

Bu derste rapor yazma becerileri geliştirilir. Bu derste psikometrik kuramların yanısıra temel test uygulama ve yorumlama becerileri üzerinde durulur, özellikle çocuklarla ilgili test uygulamaları üzerinde çalışılır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel kavramları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Güvenirlik ve geçerlik arasındaki ilişkiyi tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Farklı yöntemlerle madde hazırlar. Anlatım, Tartışma, Problem Çözme,
4 Maddelerin ön incelemesini yapar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
5 Testin deneme formunu oluşturarak uygular. Anlatım, Tartışma,
6 Madde istatistiklerini hesaplar. Anlatım, Tartışma,
7 Madde istatistiklerine göre madde seçer. Anlatım, Grupla Çalışma,
8 Güvenirlik ve geçerlik hesaplamalarını yapar. Grupla Çalışma, Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Testlerin Doğası Ve Kullanışını Kavrayabilme
2 Testlerin Klinik, Eğitsel Ve Akademik Kullanımlarını Tanıyabilme
3 Ölçekler Ve Frekans Dağılımlarını Tanıyabilme
4 Korelasyon, Güvenirlik Ve Geçerlik Bilgisi
5 Belirli Bir Amaç İçin Uygun Testi Seçebilme
6 Ölçmede Güncel Gelişmeleri Ve Gelecekteki Durumu Tanıyabilme
7 Genel Zihinsel Gelişim Ve Çeşitli Zeka Testlerini Tanıyabilme
8 Bireysel Ve Grup Zeka Testlerinin Kullanımını Kavrayabilme
9 İlgi Envanterleri Bilgisi
10 Mesleki Gelişim Ve Çeşitli Mesleki İlgi Envanterlerini Tanıyabilme
11 Kişilik Gelişimi Ve Çeşitli Kişilik Testlerini Tanıyabilme
12 Objektif Ve Projektif Kişilik Testler Bilgisi
13 Profesyonel Olarak Uygulanan Bir Zeka Ya Da Kişilik Testini Gözlemleyebilme
14 Sınıf Arkadaşına MMPI Uygulayıp Profilini Çizebilme
Kaynaklar
Ders Notu

Psikolojik testler, İbrahim Ethem Özgüven PDREM Yayınları, Ankara (2005)

Ders Kaynakları
Sıra EĞİTİMDE PSİKOLOJİK HİZMETLER PR. (DR) Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Çağdaş Psikolojik Danışma Akımlarını ayrıntılı olarak tanır ve karşılaştırarak analiz ederek, elde ettiği kuramsal bilgiyi alana yönelik uygulamalarda kullanabilir.
2 Evlilik ve aile içinde yaşanılan sorunları farklı kuram ve yaklaşımlar çerçevesinde analiz ederek, sorunları önlemeye ya da sorunlarla başa çıkma becerisi kazandırmaya yönelik danışma uygulamaları tasarlar.
3 Öğrencilerin kişisel mesleki ve eğitsel gelişimini en üst düzeyde desteklemek için seminerler ve grup rehberliği etkinlikleri planlar ve uygular.
4 Doktora eğitiminin ve araştırmalarının gerektirdiği ölçülerde araştırma ve yayın yapma beceri kazanır. X
5 Çocuk ya da ergenlerde görülen davranış problemleri ve bozuklukları, nedenleri ve yardım sürecine ilişkin olarak ayrıntılı bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi uygulama becerisi kazanır. X
6 Toplumsal alanda psikolojik danışma ve rehberlik alanında bilgilendirmeye ihtiyaç duyulan konu başlıkları ya da yardım alanlarını tespit ederek bunlara ilişkin seminerler düzenler. X
7 Farklı yaklaşımlara dayalı olarak farklı durumlara ilişkin grupla psikolojik danışma oturumları tasarlar ve uygular. X
8 Toplumsal olaylara ilişkin kriz alanlarında yardımcı olabilecek psikolojik danışma alanına ilişkin bilgilerini kullanır. X
9 İleri düzey ölçme ve değerlendirme becerisi kazanır. X
10 Psikolojik bozukluklara ilişkin tanılama ve yardım sürecine ilişkin uzmanlık kazanır.
Sıra REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK PR. (DR) Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar.
2 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde uzmanlık düzeyinde geliştirir ve kullanır.
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek eğitim teknolojileri aracılığıyla rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanına yönelik bilimsel çözümler üretir ve paydaşlarına aktarır.
4 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında yürüttüğü bilimsel araştırmayı yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek bağımsız olarak yürütür.
5 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında uzmanlık düzeyindeki öğrenme sürecini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek yönlendirir.
6 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanında etik kurallara uygun biçimde bilimsel araştırmalar yapar ve sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Temel kavramları tanımlar.
2 Güvenirlik ve geçerlik arasındaki ilişkiyi tartışır.
3 Farklı yöntemlerle madde hazırlar.
4 Maddelerin ön incelemesini yapar.
5 Testin deneme formunu oluşturarak uygular.
6 Madde istatistiklerini hesaplar.
7 Madde istatistiklerine göre madde seçer.
8 Güvenirlik ve geçerlik hesaplamalarını yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 286
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 11,44
dersAKTSKredisi 6