| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kişilik Psikolojisi | RPD 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Eda Biçener Arş. Gör. Samet Makas |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Temel iletişim becerilerini ve iletişimi etkileyen sosyal ve kültürel faktörleri vurgulamaktır. |
| Dersin İçeriği | İletişimin Tanımı, İletişimin Süreçleri, İletişimin İlkeleri, İletişimin Önemi, İletişim Kuramları, İletişim Araçları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kişiliği tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Kişiliğin alt yapılarını tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 3 | Kişilik kuramlarını yorumlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 4 | Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişimini hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | |
| 5 | Kişilik gelişimini etkileyen faktörleri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Kişilik gelişimini etkileyen faktörleri açıklar. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kişilik, ruh sağlığı, uyum, normal-normaldışı | |
| 2 | Kişilik, kişiliğin alt yapıları | |
| 3 | Kişilik, kişiliğin alt yapıları | |
| 4 | Kişilik gelişimini etkileyen faktörler | |
| 5 | Kişilik kuramları | |
| 6 | Kişilik kuramları | |
| 7 | Ara sınav | |
| 8 | Kişilik kuramları | |
| 9 | Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişiminin incelenmesi | |
| 10 | Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişiminin incelenmesi | |
| 11 | Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişiminin incelenmesi | |
| 12 | Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişiminin incelenmesi | |
| 13 | Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişiminin incelenmesi | |
| 14 | Genel tekrar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Burger, J. M. (2017). Kişilik. İstanbul: Kaknüs. Cervona, D. ve Pervin L. A. (2016). Kişilik psikolojisi kuram ve araştırma. Ankara: Nobel Akademik. Gençtanırım Kurt, D. ve Çetinkaya Yıldız, E. (2017). Kişilik kuramları. Ankara: Pegem. İnanç Yazgan, B. ve Yerlikaya E. E. (2008). Kişilik kuramları. Ankara: Pegem Akademi. |
| Sıra | EĞİTİMDE PSİKOLOJİK HİZMETLER PR. (YL) Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, güdülenme kuramları hakkında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bu bilgileri iş yaşamından okul yaşamına kadar pek çok alanda kullanma becerisi kazanır. | ||||||
| 2 | Çağdaş Psikolojik Danışma kuramlarını ayrıntılı olarak tanır ve karşılaştırarak analiz ederek, elde ettiği kuramsal bilgiyi alana yönelik uygulamalarda kullanabilir. | X | |||||
| 3 | Öğrencilerin kişilik özelliklerini, yetenek, ilgi ve becerilerini ayrıntılı olarak saptar ve bunu öğrencinin kişisel, mesleki ve eğitsel gelişimini destekleyici şekilde kullanır. | ||||||
| 4 | Bireysel danışma uygulama becerilerini, danışanların gerek uyum ya da işlevselliklerini engelleyici sıkıntılarıyla başa çıkma becerileri kazanmalarına gerekse kendilerini geliştirebilmelerine yardımcı olmak amacıyla kullanır. | X | |||||
| 5 | Farklı yaklaşımlara dayalı olarak farklı durumlara ilişkin bireysel psikolojik danışma oturumları tasarlar ve uygular. | ||||||
| 6 | Bir ya da birden fazla duruma ilişkin uzmanlık isteyen psikolojik testler ve nasıl uygulandıklarına ilişkin detaylı bilgi sahibi olur. | X | |||||
| 7 | İş yaşamında ya da uygulamada, akademik yaşamından getirdiği bilgi, beceri ve yeterlilikleri kullanır. | ||||||
| 8 | Kişilerarası ilişkileri engelleyici unsurları, nedenlerini ve nasıl aşılabileceğini belirler ve iletişim becerilerini geliştirmeye yönelik kuramlarla uygulamaları karşılaştırmaları olarak değerlendirir. | X | |||||
| 9 | Psikolojik bozukluklara ilişkin tanılama ve yardım süreci hakkına detaylı bilgi sahibi olarak bu bilgiyi vaka örnekleri üzerinde uygulama becerisi kazanır. | ||||||
| 10 | Yüksek lisans eğitiminin ve araştırmalarının gerektirdiği ölçülerde araştırma ve yayın yapma beceri kazanır. | X | |||||
| Sıra | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK PR. (YL) (TEZLİ) Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde uzmanlık düzeyinde geliştirir ve kullanır. | ||||||
| 2 | Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek eğitim teknolojileri aracılığıyla Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına yönelik bilimsel çözümler üretir ve paydaşlarına aktarır. | ||||||
| 3 | Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar. | ||||||
| 4 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında bir üst eğitim olarak doktora eğitimine devam etmek için gerekli öğrenme becerilerini kazanır ve bu becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | ||||||
| 5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında yürüttüğü bilimsel araştırmayı yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek bağımsız olarak yürütür. | ||||||
| 6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında uzmanlık düzeyindeki öğrenme sürecini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek yönlendirir. | ||||||
| 7 | Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında etik kurallara uygun biçimde bilimsel araştırmalar yapar ve sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kişiliği tanımlar. | |||||||||||||||||
| 2 | Kişiliğin alt yapılarını tanır. | |||||||||||||||||
| 3 | Kişilik kuramlarını yorumlar. | |||||||||||||||||
| 4 | Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişimini hesaplar. | |||||||||||||||||
| 5 | Kişilik gelişimini etkileyen faktörleri tanır. | |||||||||||||||||
| 6 | Kişilik gelişimini etkileyen faktörleri açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 286 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||