Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kişilik Psikolojisi RPD 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda Biçener

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Temel iletişim becerilerini ve iletişimi etkileyen sosyal ve kültürel faktörleri vurgulamaktır.

Dersin İçeriği

İletişimin Tanımı, İletişimin Süreçleri, İletişimin İlkeleri, İletişimin Önemi, İletişim Kuramları, İletişim Araçları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kişiliği tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Kişiliğin alt yapılarını tanır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Kişilik kuramlarını yorumlar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Doğru Yanlış Testleri,
4 Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişimini hesaplar. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme,
5 Kişilik gelişimini etkileyen faktörleri tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Kişilik gelişimini etkileyen faktörleri açıklar. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kişilik, ruh sağlığı, uyum, normal-normaldışı
2 Kişilik, kişiliğin alt yapıları
3 Kişilik, kişiliğin alt yapıları
4 Kişilik gelişimini etkileyen faktörler
5 Kişilik kuramları
6 Kişilik kuramları
7 Ara sınav
8 Kişilik kuramları
9 Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişiminin incelenmesi
10 Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişiminin incelenmesi
11 Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişiminin incelenmesi
12 Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişiminin incelenmesi
13 Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişiminin incelenmesi
14 Genel tekrar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Burger, J. M. (2017). Kişilik. İstanbul: Kaknüs.

Cervona, D. ve Pervin L. A. (2016). Kişilik psikolojisi kuram ve araştırma. Ankara: Nobel Akademik.

Gençtanırım Kurt, D. ve Çetinkaya Yıldız, E. (2017). Kişilik kuramları. Ankara: Pegem.

İnanç Yazgan, B. ve Yerlikaya E. E. (2008). Kişilik kuramları. Ankara: Pegem Akademi.

Sıra EĞİTİMDE PSİKOLOJİK HİZMETLER PR. (YL) Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, güdülenme kuramları hakkında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bu bilgileri iş yaşamından okul yaşamına kadar pek çok alanda kullanma becerisi kazanır.
2 Çağdaş Psikolojik Danışma kuramlarını ayrıntılı olarak tanır ve karşılaştırarak analiz ederek, elde ettiği kuramsal bilgiyi alana yönelik uygulamalarda kullanabilir. X
3 Öğrencilerin kişilik özelliklerini, yetenek, ilgi ve becerilerini ayrıntılı olarak saptar ve bunu öğrencinin kişisel, mesleki ve eğitsel gelişimini destekleyici şekilde kullanır.
4 Bireysel danışma uygulama becerilerini, danışanların gerek uyum ya da işlevselliklerini engelleyici sıkıntılarıyla başa çıkma becerileri kazanmalarına gerekse kendilerini geliştirebilmelerine yardımcı olmak amacıyla kullanır. X
5 Farklı yaklaşımlara dayalı olarak farklı durumlara ilişkin bireysel psikolojik danışma oturumları tasarlar ve uygular.
6 Bir ya da birden fazla duruma ilişkin uzmanlık isteyen psikolojik testler ve nasıl uygulandıklarına ilişkin detaylı bilgi sahibi olur. X
7 İş yaşamında ya da uygulamada, akademik yaşamından getirdiği bilgi, beceri ve yeterlilikleri kullanır.
8 Kişilerarası ilişkileri engelleyici unsurları, nedenlerini ve nasıl aşılabileceğini belirler ve iletişim becerilerini geliştirmeye yönelik kuramlarla uygulamaları karşılaştırmaları olarak değerlendirir. X
9 Psikolojik bozukluklara ilişkin tanılama ve yardım süreci hakkına detaylı bilgi sahibi olarak bu bilgiyi vaka örnekleri üzerinde uygulama becerisi kazanır.
10 Yüksek lisans eğitiminin ve araştırmalarının gerektirdiği ölçülerde araştırma ve yayın yapma beceri kazanır. X
Sıra REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK PR. (YL) (TEZLİ) Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde uzmanlık düzeyinde geliştirir ve kullanır.
2 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek eğitim teknolojileri aracılığıyla Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına yönelik bilimsel çözümler üretir ve paydaşlarına aktarır.
3 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar.
4 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında bir üst eğitim olarak doktora eğitimine devam etmek için gerekli öğrenme becerilerini kazanır ve bu becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
5 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında yürüttüğü bilimsel araştırmayı yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek bağımsız olarak yürütür.
6 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında uzmanlık düzeyindeki öğrenme sürecini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek yönlendirir.
7 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında etik kurallara uygun biçimde bilimsel araştırmalar yapar ve sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Kişiliği tanımlar.
2 Kişiliğin alt yapılarını tanır.
3 Kişilik kuramlarını yorumlar.
4 Kişilik kuramları çerçevesinde örnek kişilik özelliklerinin gelişimini hesaplar.
5 Kişilik gelişimini etkileyen faktörleri tanır.
6 Kişilik gelişimini etkileyen faktörleri açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 286
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 11,44
dersAKTSKredisi 6