| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Müzik Sosyolojisine Giriş | DKS 425 | 7 | 1 + 1 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NİLGÜN SAZAK |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. MAHİR MAK, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, müzik sosyolojisine bir giriş yapıp, müziğin sosyoloji gözüyle incelenmesinin gösterilmesi, müzik ve müzikal kültürlerin farklı toplumsal yapılarla ilişkilerini tartışmak ve bunun için gerekli kuramsal ve yöntemsel çerçeveyi tanıtmaktır.
|
| Dersin İçeriği | Müzik sosyolojisini oluşturan, altkültür gibi, çeşitli kuramlar ve bunların uygulama yöntemleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Müzik ve sosyoloji arasında bağlantı kurar. | ||
| 2 | Müzik sosyolojisi perspektifinden değerlendirme yapmaya başlar | Örnek Olay, Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
| 3 | Müzik, kültür ve toplum üzerinden analiz yapar | Bireysel Çalışma, Tartışma, | Sözlü Sınavlar, |
| 4 | Müzik ve sosyoloji araştırmalarına ilgi duyar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Müzik, sosyoloji nedir? | |
| 2 | Disiplinler arası bir çalışma bağlamında müzik sosyolojisi nedir? | |
| 3 | Müzik sosyolojisinin diğer disiplinler ile ilişkisi | |
| 4 | Sosyolojinin diğer çalışma alanları nelerdir? | |
| 5 | Toplum kavramsal olarak nedir? yaklaşımlar nelerdir? | |
| 6 | Cemaat, topluluk, halk gibi genel kavramların tartışılması | |
| 7 | Toplumsal rol modelleri nelerdir? | |
| 8 | Toplumsallaşma nedir? müziğin toplumsallaşması nedir | |
| 9 | Kültürel etkileşim tartışmalarının müzik üzerinden yapılması | |
| 10 | Yabancılaşma nedir? | |
| 11 | Müzik sosyolojisi üzerinden Türk müziğine bakış | |
| 12 | Müzik sosyolojisi üzerinden halk müziğine bakış | |
| 13 | Etkileşim bağlamında müzik sosyolojisi örnekleri | |
| 14 | bir müzik sosyoloğu gibi müziğe bakabilme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim elemanı ders notları. |
| Ders Kaynakları | Ayas, Güneş. (2016). Müzik sosyolojisi: sorunlar-yaklaşımlar-tartışmalar. İstanbul: Doğu Kitabevi Adorno, T. W. (2002). Essays on music. Londra: University of California GÜVEN, Uğur Zeynep; ERGUR, Ali. (2014). Dünyada ve Türkiye’de Müzik Sosyolojisinin Yeri ve Gelişimi. Sosyoloji Dergisi, 3 (29), 1-27. GÜNAY, E. (2006), Müzik Sosyolojisi, İstanbul: Bağlam Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur. | X | |||||
| 2 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
| 3 | Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
| 4 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 5 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | ||||||
| 6 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
| 7 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
| 9 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir. | ||||||
| 10 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | ||||||
| 11 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | ||||||
| 12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Müzik ve sosyoloji arasında bağlantı kurar. | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | |||||||
| 2 | Müzik sosyolojisi perspektifinden değerlendirme yapmaya başlar | 5 | 2 | 3 | 5 | ||||||||
| 3 | Müzik, kültür ve toplum üzerinden analiz yapar | 5 | 3 | 5 | |||||||||
| 4 | Müzik ve sosyoloji araştırmalarına ilgi duyar | 4 | 5 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||