| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Müzik Paleografyasına Giriş | DKS 420 | 8 | 1 + 1 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Dr. Murat Can Dilber |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Türk Müziğinde farklı dönemlerde kullanılan nota sistemleri incelenerek öğrencilerin bunları günümüz nota yazısına aktarılabilmeleri hedeflenmektedir. |
| Dersin İçeriği | Türk Müziğinin teorik ve pratik alanlarında farklı dönemlerde kullanılan Ebced, Ali Ufki Bey, Nâyi Osman Dede, Abdülbaki Nâsır Dede, Kantemiroğlu ve Hampartzum tarzındaki notalarının çözümlenmesi
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziğindeki nota geleneğini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Türk Müziği nota kaynaklarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türk Müziği nota geleneği | |
| 2 | Türk Müziği nota kaynakları | |
| 3 | Ebced Notası sisteminin incelenmesi | |
| 4 | Kitâb-ı Musika´l-kebir´de kullanılan ebced notası sistemi | |
| 5 | Kitabu´l-edvar´da kullanılan ebced notası sistemi | |
| 6 | Makâsidu´l-elhân´da kullanılan ebced notası sistemi | |
| 7 | Makâsidu´l-edvâr ve Nekâvetü´l-edvârda kullanılan nota sistemi | |
| 8 | Ebced notası örneklerinin günümüz notasına aktarımı | |
| 9 | Mecmûa-i Sâz ü Söz nota sistemi ve aktarımı | |
| 10 | Kitab-ı ilmi´l-musiki nota sistemi ve aktarımı | |
| 11 | Kevseri Mecmuası nota sistemi ve aktarımı | |
| 12 | Tahririyye nota sistemi ve aktarımı | |
| 13 | Hampartzum notası kaynaklarının incelenmesi | |
| 14 | Hampartzum notası örneklerinin günümüz notasına aktarımı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Edvârlar ve müzik risâleleri üzerine yapılan yüksek lisans ve doktora tezleri |
| Ders Kaynakları | Şükrü Elçin, Mecmûa-i Sâz ü Söz, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2000. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur. | X | |||||
| 2 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
| 3 | Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
| 4 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 5 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | ||||||
| 6 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | ||||||
| 7 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | ||||||
| 8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
| 9 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir. | ||||||
| 10 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | ||||||
| 11 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | ||||||
| 12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziğindeki nota geleneğini öğrenir | ||||||||||||
| 2 | Türk Müziği nota kaynaklarını tanır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 118 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||