| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Müzik Aritmetiği ve Ses Sistemleri | DKS 429 | 7 | 1 + 1 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Ses Fiziği |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. KORKUTALP BİLGİN |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. KORKUTALP BİLGİN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Müzik dizileri, aralıklar ve perdelerin hesaplanma usulleri, muhtelif ses sistemlerinin özellikleri |
| Dersin İçeriği | Müzikte kullanılan temel matematik hesaplamaları, oran, orantı, logaritma, aritmetik hesaplamaların ses fiziğiyle irtibatı, müzikal aralıkların hesaplanması, ses sistemlerinin hesaplanması ve çeşitleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Müzikal aralıkları, çalgı perdelerini ve ses sistemlerini hesaplamak için gerekli matematik donanım edinilir. | ||
| 2 | Müzikal aralıklar ve perdeler hesaplamalı olarak öğrenilir. | ||
| 3 | Muhtelif ses sistemleri hakkında genel bilgi sahibi olunur. | ||
| 4 | Ses sistemlerinin uygulamayla uyumluluk ve uyumsuzluklarına dair fikir sahibi olunur. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Asal sayılar, rasyonel ve irrasyonel sayılar | |
| 2 | Logaritma, istatistik | |
| 3 | Fizik ve müzik | |
| 4 | Müzikal aralıklarla işlemler | |
| 5 | Müzikal aralık birimleri, akort ve göçürme | |
| 6 | Ses sistemi kavramı ve hesaplama yöntemleri | |
| 7 | Pentatonik sistemler, Pisagor sistemi | |
| 8 | Yıliçi sınavı | |
| 9 | Zarlino sistemi ve tam tınlamalı sistemler | |
| 10 | Tamperamanlar, eşit tamperamanlar | |
| 11 | Türk makam müziği ses sistemleri, Safiyüddin sistemi, Kantemiroğlu sistemi, Kısa sınav | |
| 12 | Türk makam müziği ses sistemleri, Yekta-Arel-Ezgi-Uzdilek sistemi | |
| 13 | Türk makam müziği ses sistemleri, Töre-Karadeniz sistemi ve diğer sistemler | |
| 14 | Genel tekrar ve pekiştirme, Seminer sunumları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Müzik Aritmetiği ve Ses Sistemleri - M. Kemal Karaosmanoğlu Müzik Fiziği - Ayhan Zeren Ses İşçiliği - Paul Hindemith Tretise on Harmony - Rameau
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur. | X | |||||
| 2 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
| 3 | Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
| 4 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 5 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | ||||||
| 6 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
| 7 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | ||||||
| 8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
| 9 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir. | X | |||||
| 10 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | X | |||||
| 11 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
| 12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Müzikal aralıkları, çalgı perdelerini ve ses sistemlerini hesaplamak için gerekli matematik donanım edinilir. | ||||||||||||
| 2 | Müzikal aralıklar ve perdeler hesaplamalı olarak öğrenilir. | ||||||||||||
| 3 | Muhtelif ses sistemleri hakkında genel bilgi sahibi olunur. | ||||||||||||
| 4 | Ses sistemlerinin uygulamayla uyumluluk ve uyumsuzluklarına dair fikir sahibi olunur. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 116 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||