| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji I | TMN 101 | 1 | 2 + 2 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Müzik Aritmetiği ve Ses Sistemleri |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof. HATİCE SELEN TEKİN |
| Dersi Verenler | Prof. HATİCE SELEN TEKİN, Prof.Dr. SERTAN DEMİR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Makam kavramını, makamların ve perdelerin özelliklerini öğretmek, seslendirmek. |
| Dersin İçeriği | Türk müziğinde ana perdeler, ses sistemi ve makam bilgisinin detaylarıyla incelenmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziği aralıkları ve perdelerini öğrenir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Makamsal yapılar hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Temel olarak makamları tanıma, tanımlayabilme, analiz etme ve sentezleme kabiliyeti kazanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Aralıklar, ses sistemi, nota sistemi, değiştirme işaretleri, akord, perde sistemi | |
| 2 | The nature of the curtains; concepts of four, five, genus and flavor; concepts of makam, composition, course | |
| 3 | Rast makamı, 2-timed rhythms | |
| 4 | Uşşak makamı, 2, 3, 4 timed rhythms | |
| 5 | Uşşak, Bayati, Isfahan Makamı | |
| 6 | Hüseyni Makamı, 5 -timed rhythms | |
| 7 | Hüseyni makamı, Muhayyer Makamı | |
| 8 | Exam | |
| 9 | Hicaz Makams, 6 timedzamanlı usuller | |
| 10 | Hicaz, Uzzal, Humayun ve Zirgüleli Hicaz Makamı | |
| 11 | Çargah, Yeni Çargah, Kürdi ve Buselik Makamı, 7 zamanlı usuller | |
| 12 | Buselik makamı | |
| 13 | Genel Tekrar solfej uygulamaları | |
| 14 | Genel Tekrar Solfej Uygulamaları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Türk Müziği Nazariyatı ve Solfej I Basit Makamlar, Şed Makamlar Yazar: Prof. Hatice Selen TEKİN Kitabu İlmi'l-Musiki alâ Vechi'l-Hurufât - Kantemiroğlu (Yay. haz. Yalçın Tura), Tedkik u Tahkik - Abdülbâkî Dede (Yay. haz. Yalçın Tura), Tefhimu'l-Makamat fî Tevlîdü'n-Nagamat - Hızır Ağa, Türk Musikisi - Rauf Yektâ (Terc. ve yay. haz. Orhan Nasuhioğlu), Türk Musikisi Dersleri - H. Sadettin Arel (Yay. haz. Onur Akdoğu), Amelî ve Nazarî Türk Musikisi - Subhi Ezgi, Türk Musikisinde Makamlar - Y. Fikret Kutluğ, Türk Musikisi Nazariyatı - İsmail Hakkı Özkan |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur. | X | |||||
| 2 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
| 3 | Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
| 4 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 5 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X | |||||
| 6 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
| 7 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
| 9 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir. | X | |||||
| 10 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | X | |||||
| 11 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
| 12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk müziği aralıkları ve perdelerini öğrenir. | ||||||||||||
| 2 | Makamsal yapılar hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
| 3 | Temel olarak makamları tanıma, tanımlayabilme, analiz etme ve sentezleme kabiliyeti kazanır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||