| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Matematik | ADA 101 | 1 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ESRİN PALAS |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. MUHSİN ÇELİK, Öğr.Gör. ESRİN PALAS, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrenciye ders kapsamındaki konuları verimli bir şekilde öğretilerek gerekli ve yeterli matematik temeli oluşturulacak ve meslek derslerindeki matematik konularını daha iyi anlamasını ve öğrendiği matematik konularını mesleğinde kullanmasını sağlanacaktır. Bu amaçla matematiğin, teknik programlar için önemini kavratılarak, öğrencinin kendi programı için özellikle iyi bilmesi gereken konuların altını çizilecektir. Ayrıca bu konularla ilgili mesleki uygulamalar yapılacaktır. |
| Dersin İçeriği | Mantık, Kümeler, Rasyonel Sayılar, Basamak Analizi, Sayı Sistemleri, Mutlak Değer, Üslü Sayılar, Köklü Sayılar, Çarpanlara Ayırma, Denklemler, Eşitsizlikler, Fonksiyonlar ve Grafikleri, Trigonometri, Limit-Türev-İntegrale Giriş, Açılar ve Üçgenler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mantık kavramını ve özelliklerini açıklayarak işlemleri yapabilir. Küme kavramı ve özelliklerini açıklayarak küme işlemleri ile ilgili problemleri çözer.Sayılar kümelerine ilişkin problemleri çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | Rasyonel sayılarda verilen dört işlem ve sıralama problemlerini çözer. Ondalık kesirlerle işlemleri yapar, devirli ondalık sayılardaki ve çok büyük- çok küçük sayılardaki dönüşümleri yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Basamak analizi yapar. İkili, Sekizli, Onaltılı sayı sistemleri ile ilgili işlemler yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Mutlak değer ile işlemler yapar, mutlak değerli eşitsizlikler problemlerini çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Üslü sayılarla işlemler yapar, üslü denklem ve eşitsizliklerle ilgili problemleri çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Köklü sayılarla işlemler yapar, köklü denklem ve eşitsizliklerle ilgili problemleri çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 7 | Sabit ve Değişken kavramını, nicelikleri, sayıları bilir, harflerle ifade eder. Çarpanlara ayırma yöntemlerini kullanarak ilgili problemleri çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 8 | 1. dereceden bir bilinm.ve çok bilinm.denklem çözümlerini gerçekleştirir. 2. dereceden bir bilinm. denklemin köklerini gösterir, kök-katsayı ilişkisini yorumlar. 1. dereceden bir bilinm.eşitsizliklerle ilgili problemleri çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 9 | Bir fonksiyonun tanım ile değer kümelerini bulur. Fonksiyon çeşitleri ile ilgili problemleri çözer. Fonksiyonlarla dört işlem yapar, bir fonksiyonun tersini bulur, bileşke işlemlerini fonksiyona uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 10 | Fonksiyon konusundaki temel özellikleri yorumlayarak doğrusal ve doğrusal olmayan fonksiyonlara ilişkin grafik problemlerini çözer. Verilen ikinci dereceden bir fonksiyon ile grafiğinin ilişkisini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 11 | Birim çemberde trigonometrik değerleri yorumlar, dik üçgen üzerinde trigonometrik oranlar problemlerini çözer. Üçgende sinüs, kosinüs ve tanjant teoremleri yardımıyla ile ilgili problemleri çözer, üçgende alan hesabında trigonometriyi kullanır. Fonksiyon | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 12 | Trigonometrik özdeşlikleri ilgili problemlere uygular, verilen açıların toplam ve farklarının da trigonometrik değerlerini gösterir. açı belli iken 2 açısının trigonometrik değerlerine ait problemleri çözer, dönüşüm ve ters dönüşüm formülerini kullanı | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 13 | Limit, Türev ve İntegral konuları ile ilgili temel özellikleri bilir, basit işlemleri yapabilir. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 14 | Üçgen, Özellikleri ve Bağıntılarını bilir. Özel Üçgenler, Üçgenlerde Benzerlik ve Alan problemlerini çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Mantık ve Kümeler | |
| 2 | Rasyonel Sayılar | |
| 3 | Basamak analizi - sayı sistemleri | |
| 4 | Mutlak Değer | |
| 5 | Üslü Sayılar | |
| 6 | Köklü Sayılar | |
| 7 | Çarpanlara Ayırma ve Özdeşlikler | |
| 8 | Denklem ve Eşitsizlikler | |
| 9 | Fonksiyonlar | |
| 10 | Fonksiyon Grafikleri | |
| 11 | Trigonometri | |
| 12 | Trigonometri | |
| 13 | Limit- Türev- İntegral | |
| 14 | Açılar- Üçgenler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ders Notları, Esrin Palas Bozkurt 2010- 2011 |
| Ders Kaynakları | [2] F. AYRES, Calculus Schaums Outline Series, 1979 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. | ||||||
| 2 | Alanında verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. | ||||||
| 4 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. | ||||||
| 5 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. | ||||||
| 6 | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. | ||||||
| 7 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | ||||||
| 8 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | ||||||
| 9 | sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Mantık kavramını ve özelliklerini açıklayarak işlemleri yapabilir. Küme kavramı ve özelliklerini açıklayarak küme işlemleri ile ilgili problemleri çözer.Sayılar kümelerine ilişkin problemleri çözer. | |||||||||
| 2 | Rasyonel sayılarda verilen dört işlem ve sıralama problemlerini çözer. Ondalık kesirlerle işlemleri yapar, devirli ondalık sayılardaki ve çok büyük- çok küçük sayılardaki dönüşümleri yapar. | |||||||||
| 3 | Basamak analizi yapar. İkili, Sekizli, Onaltılı sayı sistemleri ile ilgili işlemler yapar. | |||||||||
| 4 | Mutlak değer ile işlemler yapar, mutlak değerli eşitsizlikler problemlerini çözer. | |||||||||
| 5 | Üslü sayılarla işlemler yapar, üslü denklem ve eşitsizliklerle ilgili problemleri çözer. | |||||||||
| 6 | Köklü sayılarla işlemler yapar, köklü denklem ve eşitsizliklerle ilgili problemleri çözer. | |||||||||
| 7 | Sabit ve Değişken kavramını, nicelikleri, sayıları bilir, harflerle ifade eder. Çarpanlara ayırma yöntemlerini kullanarak ilgili problemleri çözer. | |||||||||
| 8 | 1. dereceden bir bilinm.ve çok bilinm.denklem çözümlerini gerçekleştirir. 2. dereceden bir bilinm. denklemin köklerini gösterir, kök-katsayı ilişkisini yorumlar. 1. dereceden bir bilinm.eşitsizliklerle ilgili problemleri çözer. | |||||||||
| 9 | Bir fonksiyonun tanım ile değer kümelerini bulur. Fonksiyon çeşitleri ile ilgili problemleri çözer. Fonksiyonlarla dört işlem yapar, bir fonksiyonun tersini bulur, bileşke işlemlerini fonksiyona uygular. | |||||||||
| 10 | Fonksiyon konusundaki temel özellikleri yorumlayarak doğrusal ve doğrusal olmayan fonksiyonlara ilişkin grafik problemlerini çözer. Verilen ikinci dereceden bir fonksiyon ile grafiğinin ilişkisini yorumlar. | |||||||||
| 11 | Birim çemberde trigonometrik değerleri yorumlar, dik üçgen üzerinde trigonometrik oranlar problemlerini çözer. Üçgende sinüs, kosinüs ve tanjant teoremleri yardımıyla ile ilgili problemleri çözer, üçgende alan hesabında trigonometriyi kullanır. Fonksiyon | |||||||||
| 12 | Trigonometrik özdeşlikleri ilgili problemlere uygular, verilen açıların toplam ve farklarının da trigonometrik değerlerini gösterir. açı belli iken 2 açısının trigonometrik değerlerine ait problemleri çözer, dönüşüm ve ters dönüşüm formülerini kullanı | |||||||||
| 13 | Limit, Türev ve İntegral konuları ile ilgili temel özellikleri bilir, basit işlemleri yapabilir. | |||||||||
| 14 | Üçgen, Özellikleri ve Bağıntılarını bilir. Özel Üçgenler, Üçgenlerde Benzerlik ve Alan problemlerini çözer. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 50 |
| 2. Kısa Sınav | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
| 1. Final | 80 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 127 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||