| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Uzay Hukuku | KHT 543 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Deniz Hukuku Milletlerarası Sorunlar |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEZERCAN BEKTAŞ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. SEZERCAN BEKTAŞ, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Görkem Kayacık |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Milletlerarası kamu hukuku alanında devletin hava ve uzay alanı üzerindeki egemenlik yetkisinin ayrıntılı incelenmesi amacıyla bu ders verilmektedir. |
| Dersin İçeriği | Uzay Hukuku: Uzay alanının belirlenmesi, uzay alanının hukuki niteliği, insanlığın ortak mirası. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Havacılık ve uzay faaliyetlerini genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Hava ve uzay hukukunun temel kaynaklarını tanımlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Devletlerin egemenlikleri altında bulunan hava sahası ve dış uzayın sınırının belirlenmesini anlatır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Devletlerin hava sahası üzerindeki faaliyetlerinin sınırını çizer. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Uzayın hukuki niteliği kapsamında insanlığın ortak mirası kavramını tanımlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Hava ve uzay araçlarının tescili usulünü anlatır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Uzay araçlarının vermiş oldukları zararın tazmini ve astronotların iadesi hükümlerini inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 8 | Uzay madenciliği ve bu madenciliğe ilişkin ulusal ve uluslararası düzenlemeleri anlatır. Bu düzenlemeler karşısında uluslararası hukukun parçalanmasına değinir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 9 | Frekans Bandlarının ve Jeostasyoner Uydu Yörüngesinin Kullanımı anlatır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 10 | Uydular Aracılığı ile Teledeteksiyon anlatır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 11 | Intelsat, Eurosat, Arabsat gibi uluslararası telekomünikasyon kuruluşlarının yapısını inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 12 | Uzay çöplüğü meselesini inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 13 | Dış uzay uyuşmazlıklarında çözüm yollarını anlatır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 14 | Hava ve uzayın silahlı çatışmalarda kullanılması kurallarını inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 15 | Hava ve uzay hukukuna ilişkin güncel meseleleri tartışır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Havacılık ve uzay faaliyetleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 2 | Hava ve uzay hukukunun temel kaynakları | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 3 | Devletlerin egemenlikleri altında bulunan hava sahası ve dış uzayın sınırının belirlenmesi | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 4 | Uzayın hukuki niteliği kapsamında insanlığın ortak mirası kavramı | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 5 | Hava ve uzay araçlarının tescili usulü | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 6 | Uzay araçlarının vermiş oldukları zararın tazmini ve astronotların iadesi hükümleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 7 | Uzay madenciliği ve bu madenciliğe ilişkin ulusal ve uluslararası düzenlemeleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 8 | Frekans Bandlarının ve Jeostasyoner Uydu Yörüngesinin Kullanımı | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 9 | Vize | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 10 | Uydular aracılığı ile Teledeteksiyon | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 11 | Intelsat, Eurosat, Arabsat gibi uluslararası telekomünikasyon kuruluşları | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 12 | Uzay çöplüğü meselesi | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 13 | Dış uzay uyuşmazlıklarında çözüm yolları | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| 14 | Hava ve uzayın silahlı çatışmalarda kullanılması | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Seha L. Meray, Uzay ve Milletlerarası Hukuk, SBF Yayınları, Ankara 1964. Tronchetti, Fabio: Fundamentals of Space Law and Policy, Springer Briefs in Space Development, London 2013. |
| Ders Kaynakları | Seha L. Meray, Uzay ve Milletlerarası Hukuk, SBF Yayınları, Ankara 1964. Tronchetti, Fabio: Fundamentals of Space Law and Policy, Springer Briefs in Space Development, London 2013. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | ||||||
| 2 | Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | ||||||
| 3 | İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma | ||||||
| 4 | İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | ||||||
| 5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma | ||||||
| 6 | Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
| 7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | ||||||
| 8 | Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
| 9 | İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | ||||||
| 10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Havacılık ve uzay faaliyetlerini genel olarak açıklar. | ||||||||||
| 2 | Hava ve uzay hukukunun temel kaynaklarını tanımlar. | ||||||||||
| 3 | Devletlerin egemenlikleri altında bulunan hava sahası ve dış uzayın sınırının belirlenmesini anlatır. | ||||||||||
| 4 | Devletlerin hava sahası üzerindeki faaliyetlerinin sınırını çizer. | ||||||||||
| 5 | Uzayın hukuki niteliği kapsamında insanlığın ortak mirası kavramını tanımlar. | ||||||||||
| 6 | Hava ve uzay araçlarının tescili usulünü anlatır. | ||||||||||
| 7 | Uzay araçlarının vermiş oldukları zararın tazmini ve astronotların iadesi hükümlerini inceler. | ||||||||||
| 8 | Uzay madenciliği ve bu madenciliğe ilişkin ulusal ve uluslararası düzenlemeleri anlatır. Bu düzenlemeler karşısında uluslararası hukukun parçalanmasına değinir. | ||||||||||
| 9 | Frekans Bandlarının ve Jeostasyoner Uydu Yörüngesinin Kullanımı anlatır. | ||||||||||
| 10 | Uydular Aracılığı ile Teledeteksiyon anlatır. | ||||||||||
| 11 | Intelsat, Eurosat, Arabsat gibi uluslararası telekomünikasyon kuruluşlarının yapısını inceler. | ||||||||||
| 12 | Uzay çöplüğü meselesini inceler. | ||||||||||
| 13 | Dış uzay uyuşmazlıklarında çözüm yollarını anlatır. | ||||||||||
| 14 | Hava ve uzayın silahlı çatışmalarda kullanılması kurallarını inceler. | ||||||||||
| 15 | Hava ve uzay hukukuna ilişkin güncel meseleleri tartışır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||