| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Anayasa Yargısı ve Meşruiyeti | KHT 517 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Anayasa Şikayeti ve Bireysel Başvuru Yolu |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALPER IŞIK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ebrar Sena ORUÇHAN |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Anayasa yargısının demokratik meşruiyetini, anayasacılık hareketi ve demokrasi arasındaki gerilim bağlamında inceleyip tartışarak kavramak |
| Dersin İçeriği | Anayasa yargısının aldığı kararların siyasi iktidar üzerindeki etkilerini değerlendirmek, siyasi iktidarın anayasa yargısı kararlarına riayet etmesinin veya etmemesinin sonuçlarını tartışmak, temel hak ve özgürlükler açısından anayasa yargısının rolünü tespit etmek ve yargısal denetimin demokrasi teorisi bakımından yol açtığı meşruiyet problemlerini hukuki bir perspektiften değerlendirmektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Anayasa Yargısının Doğuşu ve Teorik Temelleri | BARIN, Anayasa Yargısının Demokratik Meşruiyeti, USLU, Anayasa Yargısı, FENDOĞLU, Anayasa Yargısı, |
| 2 | Anayasacılık Hareketi ve Sınırlı Devlet | BARIN, Anayasa Yargısının Demokratik Meşruiyeti, |
| 3 | Anayasa Yargısı Modelleri | BARIN, Anayasa Yargısının Demokratik Meşruiyeti, |
| 4 | Anayasa Yargısının Anlamı ve Fonksiyonu | BARIN, Anayasa Yargısının Demokratik Meşruiyeti, |
| 5 | Anayasallık Denetimi ve Kapsamı | BARIN, Anayasa Yargısının Demokratik Meşruiyeti, |
| 6 | Anayasa Yargısı ile Demokrasiyi Bağdaştıran Teoriler | BARIN, Anayasa Yargısının Demokratik Meşruiyeti, |
| 7 | Anayasa Yargısı ile Demokrasiyi Bağdaştırmayan Teoriler | |
| 8 | Sınav | BARIN, Anayasa Yargısının Demokratik Meşruiyeti, |
| 9 | Anayasa Mahkemesinin Meşruiyeti Tartışması | BARIN, Anayasa Yargısının Demokratik Meşruiyeti, |
| 10 | Anayasa Yargısında Yorum ve Demokratik Meşruluğa Etkisi | BARIN, Anayasa Yargısının Demokratik Meşruiyeti, |
| 11 | Anayasa Mahkemelerinin Kurumsal Yapısında Demokratik Meşruluk Sorunu | BARIN, Anayasa Yargısının Demokratik Meşruiyeti, |
| 12 | Anayasa Mahkemesi Kararlarında Demokratik Meşruluk Sorunu | BARIN, Anayasa Yargısının Demokratik Meşruiyeti, |
| 13 | Anayasa Yargısı ve Yürütmenin Düzenleyici İşlemleri | BARIN, Anayasa Yargısının Demokratik Meşruiyeti, |
| 14 | Türkiye'de Anayasa Yargısı | BARIN, Anayasa Yargısının Demokratik Meşruiyeti, |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Ferhat USLU, Anayasa Yargısı, 2021. Hasan Tahsin FENDOĞLU, Anayasa Yargısı, 2020. Taylan BARIN, Anayasa Yargısının Demokratik Meşruiyeti, 2016. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | ||||||
| 2 | Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | ||||||
| 3 | İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma | ||||||
| 4 | İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | ||||||
| 5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma | ||||||
| 6 | Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
| 7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | ||||||
| 8 | Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
| 9 | İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | ||||||
| 10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 20 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 70 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 8 | 112 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||