| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | GZT 590 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN GÜZEL |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN GÜZEL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinin öğretilmesi, araştırma tasarımı ve bilimsel yayın aşamalarına ilişkin temel bilgilerin aktarılması |
| Dersin İçeriği | Bilim ve bilimsel araştırma kavramı; nicel ve nitel araştırma yaklaşımları; araştırma tasarımı, bilimsel araştırmalarda etik |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramları açıklayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Bilim, bilimsel araştırma, yöntem, veri, kaynakça gibi temel bilimsel araştırma terimlerini tanımlayabilme | Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Bilimsel araştırmanın amacını ve önemini açıklayabilme | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 4 | Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını açıklayabilme | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 5 | Sosyal bilim araştırmalarındaki bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini sınıflayabilme | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 6 | Nicel, nitel ve karma araştırma yaklaşımları arasındaki farkı ifade edebilme | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Veri toplama ve analiz tekniklerini ayırt edebilme | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 8 | Araştırma problemi ve araştırma yöntemi arasındaki bağlantı kurabilme | Tartışma, | |
| 9 | Araştırma problemi ve alanındaki kuramsal yaklaşımları ilişkilendirebilme | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 10 | Araştırma konusu geliştirebilme | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 11 | Araştırdığı konuyla ilgili kaynak/literatür inceleyebilme | Tartışma, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 12 | Bilimsel araştırma kaynak kullanma kurallarını tanımlayabilme | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 13 | Bilimsel araştırmada etik ilkelerin farkına varabilme | Tartışma, Rol Oynama, | |
| 14 | Araştırma konusunu araştırma ve rapor yazma tekniklerine göre hazırlayabilme | Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilimsel Araştırma Nedir? | |
| 2 | Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar | |
| 3 | Araştırma Probleminin Oluşturulması | |
| 4 | Ölçme ve Örneklem Seçimi | |
| 5 | Temel Araştırma Teknikleri | |
| 6 | İletişimde Araştırma Teknikleri | |
| 7 | Veri Çözümleme ve Analiz | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Nicel Araştırma Teknikleri | |
| 10 | Nitel Araştırma Teknikleri | |
| 11 | YL Tezi Hazırlama Yönergesi | |
| 12 | Bilimsel Araştırmada Etik | |
| 13 | İletişim Biliminde Örnek Tez/Makale İncelemeleri | |
| 14 | İletişim Biliminde Örnek Tez/Makale İncelemeleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Punch K. (2005) Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar, Siyasal Kitabevi Aziz, A. (2022). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Nobel Akademik Yayıncılık Erdoğan, İ. (2012) Pozitivist Metodoloji ve Ötesi, Erk Yayınları, Ankara Yıldırım A ve Şimşek H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Y., Ankara Yıldırım, B. (2015). (Ed.). İletişim Araştırmalarında Yöntemler. Literatürk, Konya Neuman, L.N. (2019). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. (I-II). (Çev.) Ö. Akkaya, Siyasal Kitabevi, Ankara Şencan, İ. ve Doğan, G. (2017). Bilimsel Yayınlarda Kaynak Gösterme, Tablo ve Şekil Oluşturma Rehberi, Türk Kütüphaneciler Derneği |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Bilimsel araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramları açıklayabilme |
| 2 | Bilim, bilimsel araştırma, yöntem, veri, kaynakça gibi temel bilimsel araştırma terimlerini tanımlayabilme |
| 3 | Bilimsel araştırmanın amacını ve önemini açıklayabilme |
| 4 | Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını açıklayabilme |
| 5 | Sosyal bilim araştırmalarındaki bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini sınıflayabilme |
| 6 | Nicel, nitel ve karma araştırma yaklaşımları arasındaki farkı ifade edebilme |
| 7 | Veri toplama ve analiz tekniklerini ayırt edebilme |
| 8 | Araştırma problemi ve araştırma yöntemi arasındaki bağlantı kurabilme |
| 9 | Araştırma problemi ve alanındaki kuramsal yaklaşımları ilişkilendirebilme |
| 10 | Araştırma konusu geliştirebilme |
| 11 | Araştırdığı konuyla ilgili kaynak/literatür inceleyebilme |
| 12 | Bilimsel araştırma kaynak kullanma kurallarını tanımlayabilme |
| 13 | Bilimsel araştırmada etik ilkelerin farkına varabilme |
| 14 | Araştırma konusunu araştırma ve rapor yazma tekniklerine göre hazırlayabilme |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 70 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 48 | 3 | 144 |
| Toplam İş Yükü | 144 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||