Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Relatıvıty Theory FIZ 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FURKAN SEMİH DÜNDAR
Dersi Verenler Doç.Dr. FURKAN SEMİH DÜNDAR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersi alanların özel ve genel görelilik teorilerini ve bunun için gerekli matematiği öğrenmeleri. Fizikteki son gelişmeler hakkında fikir sahibi olmaları.

Dersin İçeriği

 

Özel ve genel görelilik teorileri. Bunları oturtmak için gerekli matematik: manifoldlar, metrik, tensörler, kovaryant türev, Killing vektörleri, jeodezikler, eğrilik. Karadelik çözümleri. Astrofiziksel karadelikler ve karadelik “fotoğrafları.” Penrose diagramları. Kozmolojik modeller. Bazı kuantum kütleçekimi problemleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel görelilik kuramını öğrenir.
2 Genel görelilik kuramını öğrenir.
3 Diferansiyel geometri becerileri kazanır.
4 Matematiğin fizik için nasıl kullanıldığını öğrenir.
5 Karadelikler ve kozmoloji hakkında fikir sahibi olur.
6 Fizikte güncel konular üzerine fikir sahibi olur.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Düz uzay-zaman ve tensörler.
2 Özel görelilik ve Minkowski uzay-zamanı.
3 Manifoldlar, metrik tensör, formlar, tensörler.
4 Kovaryant türev, paralel transport, eğrilik.
5 Lie türevi, difeomorfizmler, ve Killing vektörleri.
6 Uzay-zamanın eğriliği olarak kütleçekimi.
7 Jeodezikler, korunumlu nicelikler.
8 Einstein alan denklemleri ve Schwarzschild çözümü.
9 Diğer karadelik çözümleri ve saçsızlık kuramı.
10 Astrofiziksel karadelikler, karadelik “fotoğrafları.”
11 Kütleçekim dalgaları.
12 Kozmoloji.
13 Uzay-zamanın asimptotik yapısı ve Penrose diagramları.
14 Kuantum kütleçekimi üzerine kısaca giriş. (Bilgi paradoksu ve ateşten set paradoksu.)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

 

Sean M. Carroll. “An Introduction to General Relativity: Spacetime and Geometry.” Pearson/Addison Wesley. 2004.

 

James B. Hartle. “Gravity: An Introduction to Einstein’s General Relativity.” Addison Wesley. 2003.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar.
7 Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Özel görelilik kuramını öğrenir.
2 Genel görelilik kuramını öğrenir.
3 Diferansiyel geometri becerileri kazanır.
4 Matematiğin fizik için nasıl kullanıldığını öğrenir.
5 Karadelikler ve kozmoloji hakkında fikir sahibi olur.
6 Fizikte güncel konular üzerine fikir sahibi olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
dersAKTSKredisi 6