| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Chemıstry | CHE 111 | 1 | 3 + 2 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | According to the course requirements, students are required to complete at least 80% of the experiments listed below. Experiment 1: Determination of Melting Point, Boiling Point, and Density Experiment 2: Avogadro’s Number and the Mole Concept – Determination of the Atomic Weight of Magnesium Experiment 3: Separation of Heterogeneous Mixtures Experiment 4: Determination of Component Percentages in Mixtures Experiment 5: Preparation of Aqueous Solutions and Solutions
Experiment 6: Determination of Water of Hydration
|
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ABDİL ÖZDEMİR |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ABDİL ÖZDEMİR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | The aim of this course is to provide students with a strong foundation in general chemistry, covering atomic and molecular structures, periodic properties, states of matter, thermochemistry, equilibrium, kinetics, electrochemistry, and radiochemistry. Students will learn to apply theoretical concepts to practical problems and laboratory experiments, linking chemical principles with real-world applications in materials, energy, and environmental sciences. |
| Dersin İçeriği | Matter and its changes, atoms, molecules, and ions Periodic table, periodic properties, and atomic theory Chemical bonding and molecular structure Reactions in aqueous solutions and stoichiometry Light and quantum theory Gaseous state and kinetic theory of gases Thermochemistry and thermodynamics Intermolecular forces; liquids and solids Solutions and their properties Chemical kinetics and reaction mechanisms Chemical equilibrium Acids, bases, buffers, and pH calculations Fundamentals of electrochemistry Radiochemistry and nuclear chemistry |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Atom, molekül ve iyon kavramlarını tanımlar; atomik yapı ve kimyasal türler arasındaki ilişkileri açıklar. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
| 2 | Periyodik tabloyu kullanarak elementlerin kimyasal ve fiziksel özelliklerindeki periyodik değişimleri yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Lewis yapıları, hibritleşme ve VSEPR teorisi kullanarak moleküllerin bağ yapısını ve geometrisini belirler. | Problem Çözme, Proje, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 4 | Kimyasal reaksiyon denklemlerini dengeler ve madde miktarı, derişim, gaz hacmi gibi nicel hesaplamaları yapar. | Deney ve Laboratuvar, Proje, Proje, Proje, | Performans Değerlendirme, |
| 5 | Isı, iş, entalpi ve enerji korunumu kavramlarını açıklar; kimyasal reaksiyonlarda enerji değişimini hesaplar. | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, | |
| 6 | Moleküller arası kuvvetlerin, sıvıların, katıların ve çözeltilerin fiziksel özellikleri üzerindeki etkilerini analiz eder. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 7 | Reaksiyon hızlarını ve denge koşullarını açıklar; denge sabitlerini hesaplar ve faktörlerin etkisini değerlendirir. | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 8 | pH, tampon çözeltiler, redoks reaksiyonları ve elektro kimyasal hücreler ile nükleer dönüşüm kavramlarını mühendislik bağlamında uygular. | Problem Çözme, Proje, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Matter and change; atoms, molecules, and ions | |
| 2 | Periodic table, periodic properties, and atomic theory | |
| 3 | Chemical bonding and molecular geometry | |
| 4 | Reactions in aqueous solution; stoichiometric calculations | |
| 5 | Light, quantum theory, and electronic structure | |
| 6 | Gaseous state and properties of gases (kinetic molecular theory) | |
| 7 | Thermochemistry and first law of thermodynamics | |
| 8 | Intermolecular forces; liquids and solids | |
| 9 | Solutions and properties of solutions | |
| 10 | Chemical kinetics and reaction mechanisms | |
| 11 | Chemical equilibrium and equilibrium calculations | |
| 12 | Acids, bases, buffer systems, solubility and Ksp calculations | |
| 13 | Fundamentals of electrochemistry (redox, galvanic and electrolytic cells) | |
| 14 | Nuclear chemistry |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Instructor-prepared lecture slides and handouts Laboratory manuals for Chemistry Laboratory-I Supplementary problem-solving sets |
| Ders Kaynakları | Atkins, P., de Paula, J. Atkins’ Physical Chemistry. 11th Ed., Oxford University Press, 2018.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Atom, molekül ve iyon kavramlarını tanımlar; atomik yapı ve kimyasal türler arasındaki ilişkileri açıklar. | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Periyodik tabloyu kullanarak elementlerin kimyasal ve fiziksel özelliklerindeki periyodik değişimleri yorumlar. | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Lewis yapıları, hibritleşme ve VSEPR teorisi kullanarak moleküllerin bağ yapısını ve geometrisini belirler. | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Kimyasal reaksiyon denklemlerini dengeler ve madde miktarı, derişim, gaz hacmi gibi nicel hesaplamaları yapar. | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Isı, iş, entalpi ve enerji korunumu kavramlarını açıklar; kimyasal reaksiyonlarda enerji değişimini hesaplar. | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Moleküller arası kuvvetlerin, sıvıların, katıların ve çözeltilerin fiziksel özellikleri üzerindeki etkilerini analiz eder. | |||||||||||||||||||||||
| 7 | Reaksiyon hızlarını ve denge koşullarını açıklar; denge sabitlerini hesaplar ve faktörlerin etkisini değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||
| 8 | pH, tampon çözeltiler, redoks reaksiyonları ve elektro kimyasal hücreler ile nükleer dönüşüm kavramlarını mühendislik bağlamında uygular. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| 1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 0 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Toplam İş Yükü | 139 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||