| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Malzeme Termodinamiği | MMM 205 | 3 | 3 + 1 | 4 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN YILDIZ | 
| Dersi Verenler | Prof.Dr. KENAN YILDIZ, Doç.Dr. YILDIZ YARALI ÖZBEK, Prof.Dr. ŞADUMAN ŞEN, | 
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim | 
| Dersin Amacı | Termodinamik kanunların malzemelerde ve çözeltilerde uygulamasını ve yorumlamasını yapabilmek. | 
| Dersin İçeriği | Termodinamik tanımlar, kanunlar, entalpi, entropi, serbest enerji, denge olayları, faz kanunu, ellingham diyagramı, Çözelti Türleri ve Termodinamiği | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Bir sistemdeki iş, enerji ve ısı ilişkisini hesaplar | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | Termodinamik kanunları yanma reaksiyonlarına uygular. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Sistemleri entropi ve serbest enerji açısından yorumlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Reaksiyonlarda termodinamik açıdan sebep sonuç ilişkisini kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Ellingham diyagramlarının termodinamik uygulamasını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Çözeltilerin termodinamik hesaplamalarını yapar | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 7 | Maddelerde kararlılık kavramını yorumlar | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Temel kavramlar, sistem ve özellikleri, Hal denklemi, Gazlar ve davranışları | |
| 2 | Enerji ve türleri, Dönüşümler, Termodinamik denge, İş ve Isı | |
| 3 | Termodinamiğin birinci kanunu, Isı kapasitesi, Adyabatik dönüşümler, Entalpi | |
| 4 | Teşekkül ısısı, Hess kanunu, Kirchoff kanunu | |
| 5 | Yakıtlar, Yanma reaksiyonları, Kalorifik güç, Alev sıcaklığı | |
| 6 | Termodinamiğin ikinci kanunu, Entopi, Serbest enerji ve denge sabiti | |
| 7 | Gibbs-Helmoltz denklemi, Serbest enerjiyi etkileyen parametreler | |
| 8 | Termodinamiğin üçüncü kanunu, Heterojen reaksiyonlarda denge, Faz kanunu ve faz dengesi, | |
| 9 | Clasius Clapeyron denklemi, Yoğun fazlarda buharlaşma, buhar basınçları, Ellingham diyagramları | |
| 10 | Çözelti kavramı, İdeal çözeltiler | |
| 11 | İdeal olmayan Çözeltiler, Aktivite kavramı, Roult ve Heny Kanunları | |
| 12 | Düzgün Çözeltiler, Seyreltik Çözeltiler | |
| 13 | Çözeltilerde Yarı-kimyasal Model | |
| 14 | Molar oran-Aktivite-Serbest Enerji İlişkileri | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1) D.R.GASKELL, Introduction to the thermodynamics of materials, 4th Ed., Taylor & Francis Group, New York, 2003. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bir sistemdeki iş, enerji ve ısı ilişkisini hesaplar | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| 2 | Termodinamik kanunları yanma reaksiyonlarına uygular. | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| 3 | Sistemleri entropi ve serbest enerji açısından yorumlar. | 0 | 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| 4 | Reaksiyonlarda termodinamik açıdan sebep sonuç ilişkisini kurar. | 0 | 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| 5 | Ellingham diyagramlarının termodinamik uygulamasını yapar. | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| 6 | Çözeltilerin termodinamik hesaplamalarını yapar | 0 | 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| 7 | Maddelerde kararlılık kavramını yorumlar | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 75 | 
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 25 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 | 
| 1. Final | 40 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 | 
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 | 
| Final | 1 | 20 | 20 | 
| Performans Görevi (Uygulama) | 12 | 1 | 12 | 
| Toplam İş Yükü | 127 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||