| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Metallerin Isıl İşlemi | MMM 413 | 7 | 2 + 0 | 2 | 2 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞADUMAN ŞEN | 
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ŞADUMAN ŞEN, Prof.Dr. MEDİHA İPEK, Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ALTINSOY, | 
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Amaçlarıyla temel ısıl işlem operasyonlarını öğretmek ve bunları uygulayabilme beceri ve cesareti kazandırmak | 
| Dersin İçeriği | Haftalık ders içeriği verilmiştir | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Isıl işlem ilke ve temel operasyonlarını kavrar ve endüstriyel olarak uygular. | ||
| 2 | Faz diyagramlarını, TTT ve CCT diyagramlarını kavrar ve uygular. | ||
| 3 | Martenzitik dönüşümü (sertleştirme) işlemini kavrar. | ||
| 4 | Sertleşebilirlik kavramını anlar ve uygular. | ||
| 5 | Yüzey sertleştirme tekniklerini kavrar. | ||
| 6 | Isıl işlemde risk analizi yapar. | ||
| 7 | Çökelti sertleştirmesi ısıl işlemini kavrar. | ||
| 8 | Mikroyapı-özellik optimizasyonu ve malzeme seçimi yapar. | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Isıl işlem ve malzeme imalat teknolojileri | |
| 2 | Fe-C denge diyagramı ve alaşım elementlerinin etkisi | |
| 3 | TTT-CCT (zaman-sıcaklık-dönüşüm, sürekli soğumada dönüşüm) diyagramları ve alaşım elementlerinin etkisi | |
| 4 | Isıl işlem ortamları | |
| 5 | Temel ısıl işlem operasyonları-1. | |
| 6 | Temel ısıl işlem operasyonları-2 | |
| 7 | Sertleşme ve martenzitik dönüşüm, su verme ortamları | |
| 8 | Temperleme, sıfıraltı işlemler ve ısıl işlemde risk analizi | |
| 9 | Kritik sıcaklıklar arası işlem (dual faz işlemi) | |
| 10 | Takım malzemelerde ısıl işlem ve takım hasarları, ısıl işlem hataları | |
| 11 | Yüzey sertleştirme işlemleri-1 | |
| 12 | Yüzey sertleştirme işlemleri-2 | |
| 13 | Çökelti sertleştirmesi (yaşlanma), Al ve Cu alaşımlarının ısıl işlemleri | |
| 14 | Yeniden kristalleştirme tavlaması | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Metallerin Isıl İşlemi Sakarya Üniversitesi, Ders Notu (SABİS sisteminde paylaşılmaktadır) | 
| Ders Kaynakları | 1.George Krauss, Steels: Heat Treatment and Processing Principles, ASM, Ohio, 1989. 2. T Savaşkan, Malzeme Bilgisi ve Muayenesi, 3. Baskı, Akademi Kitapevi, Trabzon, 2004 3. G. E. Totten (Ed.), Steel Heat Treatmen:, Metallurgy and Technologies (2nd Ed.), Taylor & Francis, Boca Raton, 2006. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Isıl işlem ilke ve temel operasyonlarını kavrar ve endüstriyel olarak uygular. | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Faz diyagramlarını, TTT ve CCT diyagramlarını kavrar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Martenzitik dönüşümü (sertleştirme) işlemini kavrar. | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Sertleşebilirlik kavramını anlar ve uygular. | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Yüzey sertleştirme tekniklerini kavrar. | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Isıl işlemde risk analizi yapar. | |||||||||||||||||||||||
| 7 | Çökelti sertleştirmesi ısıl işlemini kavrar. | |||||||||||||||||||||||
| 8 | Mikroyapı-özellik optimizasyonu ve malzeme seçimi yapar. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 70 | 
| 1. Kısa Sınav | 15 | 
| 2. Kısa Sınav | 15 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Final | 50 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 12 | 12 | 
| Toplam İş Yükü | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||