Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metalurji Malzeme Mühendisliği Laboratuvarı I | MMM 317 | 5 | 0 + 4 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ALTINSOY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Erhan DURU, Araş. Gör. İ. Fatih KEKİK, Araş. Gör. Bahadır AYDIN, Araş. Gör. Yunus Emre TANIŞ, Araş. Gör. Sezer TAN, Öğr. Gör. Zeynep KÜÇÜKAKÇA MERAL, Öğr. Gör. Fuat KAYIŞ |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Dersin amacı, Lisans Öğrencilerine metalurji ve malzeme mühendisliğinin temel uygulamalarını kavratmak ve malzeme bilimi, metalografi, X-ışınları analizi, SEM-EDS, Termal Analiz, Seramik bilimi (Seramik Hammaddeler), mekanik özellikler, metallerin ısıl işlemi ve üretim metalurjisi (elektro metalurji, liç işlemleri, parçalanma reaksiyonları-kinetik vb) ile alakalı derslerde teorik olarak öğretilen bilgilerin ilgili endüstriyel standartlara uygun şekilde pratik uygulamasının yaptırılması, standartların öğrencilere kavratılmasıdır. Ayrıca, öğrencilerin bilgilerini tasarım ve uygulamalar yönünde kullanmalarını sağlamak; bu deneylerde öğrenciye mühendislik bilgilerini uygulama, laboratuvar çaplı deney tasarlayıp yürütebilme ve deney sonuçlarını analiz etme becerisi kazandırmak; endüstride karşılacak problemleri tanımak; öğrenciye takım çalışması ve sözlü - yazılı iletişim kurabilme becerisi kazandırmak bu dersin amaçları dahilindedir. |
Dersin İçeriği | Dersin içeriği aşağıdaki deneylerden oluşmaktadır. -Isıl İşlem-1 (Su verme, Normalizasyon, Temperleme, Sertleşebilirlik), -Metalografik İnceleme-1 (Mikro inceleme, Demir Esaslı Malzemelerin Mikroyapı Tanımlamaları), -Metalik Malzemelerin Mekanik Deneyleri-1 (Çekme, Sertlik, Darbe ve Burma Deneyleri), -Döküm-1 (Kalıplama, Demir Dökümü, Döküm Simülasyonu), -Difüzyonla Yüzey Sertleştirme (Karbürleme), -Korozyon (Ağırlık kaybı, Tafel Eğrileri, Elektrokimya), -Seramik Hammaddelerin Karakterizasyonu (Doğal Hammadde, Tane Boyut Analizi, DTA, SEM, XRD Analizleri), -Toz Metalurjisi (Görünür yoğunluk, Toz akış hızı, Toz presleme), - Cevherlerin Liçi ve Liç Çözeltilerinden Elektro Redüksiyonla Geri Kazanımı, - Parçalanma Reaksiyonlarının Kinetik Uygulamaları, - Laboratuvar Uygulamalarında İş sağlığı ve Güvenliği. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Malzeme Bilimi, elektrokimyasal korozyonun temel ilkeleri ve malzemelere uygulanan mekanik işlemler, ısıl işlem, yüzey sertleştirme işlemleri ve döküm teknikleri hakkında bilgi sahibi olunur ve pratik uygulama yapılabilir. | ||
2 | Metalografi, x-ışınları analizi, seramik bilimi gibi derslerde teorik olarak öğretilen derslerin pratik uygulaması yapılabilir. | ||
3 | Üretim yöntemleri ile üretim parametreleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve deney sonuçlarının yorumlanabilmesi | ||
4 | Laboratuvar çaplı deney tasarlayıp yürütebilme, proses dizaynı ve seçimi konusunda bilgi sahibi olunması. | ||
5 | Yazılı ve sözlü iletişim becerileri deneylerden önce, sonra ve deney sırasında yapılan konuşmalar ve deney sonuçlarının yazılı bir rapor olarak hazırlanması | ||
6 | İlgili deneylerin hangi ulusal/uluslararası standartlara göre yapıldığının kavranması |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Laboratuvarlarda Uyulacak Genel Kurallar | |
2 | Laboratuvar İş Sağlığı ve Güvenliği Bilgilendirme ve Sınavlar | |
3 | Demir Esaslı Malzemelerin (Çelikler) Normalizasyon, Sertleştirme ve Temperleme Isıl İşlemleri; Çeliklerin Sertleşebilirliği, Jominy Uçtan Su Verme Metodu (ASTM A-255 Standardına göre) | |
4 | Metalografik İnceleme-1 (Numune Hazırlama-ASTM E-3 standardına uygun olarak, Mikro inceleme, Demir Esaslı Malzemelerin Mikroyapı Tanımlamaları) | |
5 | Metalik Malzemelerin Mekanik Deneyleri-1 (Çekme-ISO 6892-1 standardına uygun, Sertlik (ASTM D785 Rockwell sertlik ölçümü, TSE ISO 6506-1 Brinell Sertlik Ölçümü için), Darbe (TSE EN ISO 148 ve ASTM E23 e uygun olarak) ve Burma Deneyleri) | |
6 | Döküm-1: Kalıplama, Demir Esaslı Malzemelerin Dökümü-TSE EN 12890 Standardına uygun şekilde ve Döküm Simülasyonu | |
7 | Difüzyonla Yüzey Sertleştirme (Kutu Karbürleme)-ASTM G79-83 standardına uygun olarak. | |
8 | Korozyon (Ağırlık kaybı, Tafel Eğrileri, Elektrokimya)-ASTM G1, G5, G31 ve G59 a uygun şekilde. | |
9 | Seramik Hammaddelerin Karakterizasyonu (Doğal Hammadde-ASTM C371-1 e göre elek analizi, Tane Boyut Analizi, DTA, SEM, XRD Analizleri) | |
10 | Toz Metalurjisi (Görünür yoğunluk-ISO 3923 e göre, Toz akış hızı-ISO 4490 a göre, Toz presleme) | |
11 | Cevherlerin Liçi ve Liç Çözeltilerinden Elektro Redüksiyonla Geri Kazanımı-ASTM-D4874 standardına uygun şekilde. | |
12 | Parçalanma Reaksiyonlarının Kinetik Uygulamaları | |
13 | Laboratuvar Uygulamalarında İş sağlığı ve Güvenliği | |
14 | Telafi Deneyleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları dönem başında toplu olarak SABİS e yüklenecektir. |
Ders Kaynakları | -Malzeme ve Metalurji Laboratuvarı-I Deney Föyü |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Malzeme Bilimi, elektrokimyasal korozyonun temel ilkeleri ve malzemelere uygulanan mekanik işlemler, ısıl işlem, yüzey sertleştirme işlemleri ve döküm teknikleri hakkında bilgi sahibi olunur ve pratik uygulama yapılabilir. | |||||||||||||||||||||||
2 | Metalografi, x-ışınları analizi, seramik bilimi gibi derslerde teorik olarak öğretilen derslerin pratik uygulaması yapılabilir. | |||||||||||||||||||||||
3 | Üretim yöntemleri ile üretim parametreleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve deney sonuçlarının yorumlanabilmesi | |||||||||||||||||||||||
4 | Laboratuvar çaplı deney tasarlayıp yürütebilme, proses dizaynı ve seçimi konusunda bilgi sahibi olunması. | |||||||||||||||||||||||
5 | Yazılı ve sözlü iletişim becerileri deneylerden önce, sonra ve deney sırasında yapılan konuşmalar ve deney sonuçlarının yazılı bir rapor olarak hazırlanması | |||||||||||||||||||||||
6 | İlgili deneylerin hangi ulusal/uluslararası standartlara göre yapıldığının kavranması |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Sözlü Sınav | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 0 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 25 | 25 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 208 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,32 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |