| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Malzeme Biliminin Temelleri | MMM 203 | 3 | 3 + 1 | 4 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEDİHA İPEK | 
| Dersi Verenler | Prof.Dr. HATEM AKBULUT, Prof.Dr. MEDİHA İPEK, Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ALTINSOY, Prof.Dr. CUMA BİNDAL, | 
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Mühendislik malzeme türleri, kristal ve amorf yapıları ile mekanik özellikler konusunda öğrencilerin bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. | 
| Dersin İçeriği | Malzemelerin sınıflandırılması, atom yapıları ve bağlar, kristal yapılar, kristalin katılarda koordinasyon sayısı ve paketleme, kristal kusurları, katı eriyikler ve bileşim belirleme, amorf malzemeler, mühendislik malzemeleri (demir-çelik, demirdışı, alaşımlar, seramik, polimer ve kompozitler), malzemelerin mekanik özellikleri (çekme ve sertlik), malzemelerin deformasyon mekanizmaları | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Mühendislik malzeme türleri ile atomu ve atomlararası bağ türlerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, | 
| 2 | Malzemelerin kristal yapılarını çizer, koordinasyon sayısını kavrar ve kristal yapılardan kristallografik yoğunluğu hesaplar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, | 
| 3 | Kristal yapılarda düzlem ve doğrultuları çizer, düzlem ve doğrultu yoğunluklarını hesaplar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, | 
| 4 | Kristal yapı kusurlarını kavrar ve kusurlarla ilgili problemleri hesaplar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, | 
| 5 | Mühendislik malzemelerinin mekanik özelliklerini kavrar ve ilgili problemleri hesaplar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, | 
| 6 | Mühendislik malzemelerin deformasyon mekanizmalarını kavrar ve yorumlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. William DS. Callister, Jr., Materials Science and Engineering an Introduction, Fourth Edition, John Wiley & Sons, Inc., New York, 1997. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Mühendislik malzeme türleri ile atomu ve atomlararası bağ türlerini kavrar | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Malzemelerin kristal yapılarını çizer, koordinasyon sayısını kavrar ve kristal yapılardan kristallografik yoğunluğu hesaplar | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Kristal yapılarda düzlem ve doğrultuları çizer, düzlem ve doğrultu yoğunluklarını hesaplar | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Kristal yapı kusurlarını kavrar ve kusurlarla ilgili problemleri hesaplar | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Mühendislik malzemelerinin mekanik özelliklerini kavrar ve ilgili problemleri hesaplar | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Mühendislik malzemelerin deformasyon mekanizmalarını kavrar ve yorumlar | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 80 | 
| 1. Kısa Sınav | 20 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Final | 50 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 | 
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||